دیدگاه امام ابوحنیفه رحمه الله در مورد توسل به جاه و یا بحق کسی

دیدگاه امام ابوحنیفه رحمه الله در مورد توسل به جاه و یا بحق کسی

امام ابوحنیفه -رحمه الله- در باب توسل به شدت احتیاط می‌کرد، تا جایی که توسل با الفاظ دو پهلویی را که احتمال صحیح و اشتباه در آنها وجود داشت، مکروه می‌دانست و از به کار بردن چنین الفاظی نهی می‌کرد.

»به این سخنان گهربار ایشان در باب توسل توجه فرمائید:
مکروه است در دعا بگوییم:
خداوندا! از تو بحق فلان کس، یا بحق پیامبران و رسولانت و یا بحق بیت الحرام و مشعر الحرام، می‌خواهم مشکلم را حل کنی ویا..‌.»
منابع:
اتحاف الساده ۲/۲۸۵
شرح الفقه الاکبر/۱۹۸
شرح العقیده الطحاوی/۲۳۴

و در جای دیگر می فرماید:
«برای کسی شایسته نیست خداوند را بجز با خود او (اسمها، صفات و همان روشی که مشروع قرار داده) بخواند و مکروه است که بگوید از تو می‌خواهم به تکیه‌گاههای عزتِ عرشت یا بحق مخلوقاتت..‌.»
منابع:
التوسل والوسیله ص۸۲
شرح الفقه الأکبرص۱۹۸

نکته ای بسیار مهم:
از این سخنان امام ابوحنیفه
-رحمه الله- در می یابیم که ایشان توسل به حق رسول الله -صلی الله علیه وسلم- را نیز قبول ندارد و آن را مکروه می داند.

با این حال می‌بینیم:
«بسیاری از منتسبان به مذهب حنفی، از عقیده‌ی امام ابوحنیفه -رحمه الله- منحرف شده و به توسل ناجایز و خود ساخته روی آورده‌اند و هر کسی که آن‌ها را از این عمل ناروا منع و با آن‌‌ها مخالفت کند، متهم، به دوست نداشتن اولیاء و انبیاء می‌شود.»

برادران حنفی مذهبم:
بدانید و آگاه باشید، امام ابوحنیفه رحمه الله به هیچ وجه واسطه و شفیع قرار دادن صالحین فوت شده بین خود و الله را قبول نداشت، اگر گاهی دیدید شخصی خود را حنفی مذهب معرفی نمود و گفت توسل به اموات صحیح است، بدانید حنفی نما میباشد.
 و لازم به ذکر در تقسیم بندی انواع توسل این نوع توسل یعنی توسل بحق انبیاء یا اولیایی توسل بدعی هست

والسلام على نبینا محمد وعلى ال محمد

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …