توحید الوهیت: دلایل و بیان اهمیت آن (۲)

سنت نبوی نیز پر از دلایلی است که بر توحید و اهمیت آن می‌پردازد از جمله:

  • بخاری در صحیحش از معاذ بن جبلت روایت می‌کند که پیامبر ج فرمودند: «یَا مُعَاذُ أَتَدْرِی مَا حَقُّ اللَّهِ عَلَى الْعِبَادِ قَالَ اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَعْلَمُ قَالَ أَنْ یَعْبُدُوهُ وَلَا یُشْرِکُوا بِهِ شَیْئًا أَتَدْرِی مَا حَقُّهُمْ عَلَیْهِ قَالَ اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَعْلَمُ قَالَ أَنْ لَا یُعَذِّبَهُمْ»[۱] «ای معاذ آیا می‌دانی حق خدا بر بندگانش چیست؟ گفت: خدا و رسولش عالمترند. فرمود: او را بپرستید و هیچ چیز را همراه او شریک نسازید. آیا می‌دانید حق بندگانش بر او چیست؟ گفت: خدا و رسولش عالمترند. فرمود: آن‌ها را عذاب ندهد».
  • از ابن عباسب روایت است که گفت: هنگامی که پیامبر ج معاذ را به یمن فرستاد به او فرمود: «إِنَّکَ تَقْدَمُ عَلَى قَوْمٍ مِنْ أَهْلِ الْکِتَابِ فَلْیَکُنْ أَوَّلَ مَا تَدْعُوهُمْ إِلَى أَنْ یُوَحِّدُوا اللَّهَ تَعَالَى فَإِذَا عَرَفُوا ذَلِکَ فَأَخْبِرْهُمْ أَنَّ اللَّهَ قَدْ فَرَضَ عَلَیْهِمْ خَمْسَ صَلَوَاتٍ….»[۲] «تو به سوی قومی از اهل کتاب می‌روی اولین چیزی که آن‌ها را به سویش دعوت می‌کنی این است که الله تعالی را به تنهایی بپرستند هنگامی که آن را شناختند، به آنان بگو: خداوند در شبانه روز، پنج نماز، بر آن‌ها فرض گردانیده است…».
  • از ابن مسعودت روایت است که رسول الله صلی الله علیه وسلم  فرمودند: «مَنْ مَاتَ وَهْوَ یَدْعُو مِنْ دُونِ اللَّهِ نِدًّا دَخَلَ النَّارَ»[۳] «هرکس بمیرد درحالیکه همراه خداوند شریک و انبازی گرفته باشد داخل آتش می‌شود».
  • از جابر بن عبداللهتروایت است که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند: «مَنْ لَقِیَ اللَّهَ لَا یُشْرِکُ بِهِ شَیْئًا دَخَلَ الْجَنَّهَ وَمَنْ لَقِیَهُ یُشْرِکُ بِهِ دَخَلَ النَّارَ»[۴] «هرکس خداوند را در حالی ملاقات کند که هیچ چیز را با او شریک قرار نداده است داخل بهشت می‌شود و هرکس او را در حالی ملاقات کند که چیزی را با شریک قرار داده است داخل آتش می‌گردد.»

و احادیث در این باره بسیار است.

 

 

[۱] صحیح البخاری (۷۳۷۳).

[۲] صحیح البخاری (۷۳۷۲)

[۳] صحیح البخاری (۴۴۹۷).

[۴] صحیح مسلم (۹۳).

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …