تفاوت میان ترک اهل بدعت و کسانی که آلوده به گناه شده اند و ترک کفار

تفاوت میان آنها از دو جهت می باشد:

۱- تفاوت اساسی میان آنها در اصل نیتی است که بر مبنای آن سلام کردن بر هریک از آنها را ترک می کنیم. با این توضیح که به مسلمان مبتدع از این جهت سلام نمی کنیم تا اینگونه با دوری از وی ادب شود نه اینکه معتقد به حرمت سلام کردن به وی باشیم اما در مورد کافرمعتقدیم که سلام کردن به وی حرام است.

۲- تفاوت رفتار با هریک از آنها: و این از دو جهت می باشد:

  • از جهت التزام به ترک سلام و عدم آن: چنانکه در مورد مبتدع و کسی که مرتکب گناه می شود، التزام به ترک سلام مبنی بر مصلحت می باشد. اما در مورد کافر پایبندی و التزام به عدم آغاز سلام به آنها واجب می باشد.
  • از جهت صیغه ی پاسخِ سلام به هریک از آنها: رسول خدا در پاسخ به سلام مبتدع و کسی که مرتکب گناه می شود، می فرمود: «وعلیک السلام…» اما چون کافر سلام کند چنین به او پاسخ می دهیم: «وعلیکم» چنانکه رسول خدا فرمودند: «اذا سلم علیکم احد من اهل الکتاب فقولوا: وعلیکم»:[۱] «چون یکی از اهل کتاب به شما سلام کرد، پس در پاسخ بگویید: وعلیکم».

[۱] – مسند احمد، بخاری، مسلم: ۲۱۶۳؛ این پاسخ زمانی است که بگویند: «السام علیکم» یعنی مرگ بر شما؛ اما اگر بدانیم که به درستی و صریح سلام کرده اند، پاسخ آنها را با الفاظ سلام می دهیم. والله اعلم.

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …