تفاوت غیب دانی و کرامت

پاسخ:

ﺍﻟﺤﻤﺪﻟﻠﻪ،
علیکم السلام و رحمه الله

ﺍﻭﻻ ﻫﺮﮐﺴﯽ ﺟﺰﻭ ﺍﻭﻟﯿﺎﺀ ﺍﻟﻠﻪ ﻣﺤﺴﻮﺏ ﻧﻤﯽ ﺷﻮﺩ ، ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻣﺒﺘﺪﻉ ﻭ ﻣﻨﺤﺮﻑ ﮐﻪ ﻏﺎﻟﺒﺎ ﺍﺯ ﻓﺮﻗﻪ ﯼ ﺻﻮﻓﯿﻪ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺍﺩﻋﺎﯼ ﺍﻭﻟﯿﺎﺀﺍﻟﻠﻪ ﺭﺍ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﯿﮑﻪ ﺍﻭﻟﯿﺎﺀ ﺷﯿﻄﺎﻥ ﻫﺴﺘﻨﺪ!
ﭘﺲ ﺑﺎﯾﺪ ﺗﻮﺟﻪ ﺩﺍﺷﺖ ﮐﻪ ﺍﻭﻟﯿﺎﺀ ﭼﻪ ﮐﺴﺎﻧﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ.
ﺍﻟﻠﻪ ﺗﻌﺎﻟﯽ ﺍﻭﻟﯿﺎﯼ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﭼﻨﯿﻦ ﻣﻌﺮﻓﯽ ﻣﯽ ﻓﺮﻣﺎﯾﺪ :
‏« ﺃَﻻ ﺇِﻥَّ ﺃَﻭْﻟِﯿَﺎﺀ ﺍﻟﻠّﻪِ ﻻَ ﺧَﻮْﻑٌ ﻋَﻠَﯿْﻬِﻢْ ﻭَﻻَ ﻫُﻢْ ﯾَﺤْﺰَﻧُﻮﻥَ * ﺍﻟَّﺬِﯾﻦَ ﺁﻣَﻨُﻮﺍْ ﻭَﮐَﺎﻧُﻮﺍْ ﯾَﺘَّﻘُﻮﻥَ ‏» ‏( ﯾﻮﻧﺲ ۶۳-۶۲ ‏).
ﯾﻌﻨﯽ : ﺁﮔﺎﻩ ﺑﺎﺷﯿﺪ ﺍﻭﻟﯿﺎﯼ ﺧﺪﺍ ، ﻧﻪ ﺗﺮﺳﯽ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﻧﻪ ﻏﻤﮕﯿﻦ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ ، ﺳﭙﺲ ﺻﻔﺖ ﺍﻭﻟﯿﺎﺀ ﺍﻟﻠﻪ ﺭﺍ ﺑﯿﺎﻥ ﮐﺮﺩ ﻭ ﻓﺮﻣﻮﺩ : ‏( ﺍﻟَّﺬِﯾﻦَ ﺁﻣَﻨُﻮﺍْ ‏) ﮐﺴﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻭ ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ ﻭ ﮐﺘﺎﺑﻬﺎ ﻭ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮﺍﻧﺶ ، ﻭ ﺑﻪ ﺭﻭﺯ ﻗﯿﺎﻣﺖ ﻭ ﺗﻘﺪﯾﺮ ﺧﯿﺮ ﻭ ﺷﺮ ﺍﻭ ﺍﯾﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ ، ﻭ ﺑﺎ ﭘﺮﻫﯿﺰﮔﺎﺭﯼ ﻭ ﺑﻪ ﺟﺎﯼ ﺁﻭﺭﺩﻥ ﺩﺳﺘﻮﺭﺍﺕ ﻭ ﭘﺮﻫﯿﺰ ﺍﺯ ﻣﻨﻬﯿﺎﺕ ، ﺭﺍﺳﺘﯽ ﺍﯾﻤﺎﻧﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻧﺪ .
ﺑﺮ ﻃﺒﻖ ﺍﯾﻦ ﺁﯾﻪ ﯼ ﻣﺒﺎﺭﮐﻪ ﺍﻭﻟﯿﺎﺀﺍﻟﻠﻪ ﺗﻔﺎﻭﺗﯽ ﺑﺎ ﻣﺮﺩﻡ ﻋﺎﺩﯼ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ ﻣﺠﺰﺍ ﻭ ﺟﺪﺍ ﻧﻤﯽ ﺩﺍﻧﻨﺪ ﻭ ﺍﺩﻋﺎﯼ ﮐﺮﺍﻣﺖ ﻭ ﺗﻘﻮﺍ ﻧﻤﯽ ﮐﻨﻨﺪ ، ﺯﯾﺮﺍ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﺎﺗﻘﻮﺍ ﺍﻫﻞ ﺭﯾﺎ ﻧﯿﺴﺖ ﺗﺎ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ ﺑﺸﻨﺎﺳﺎﻧﺪ ! ﻭ ﯾﺎ ﺍﻭﻟﯿﺎﺀ ﺍﻟﻠﻪ ﺑﺪﻋﺖ ﻭ ﺳﺤﺮ ﻭ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺑﺎ ﺍﺟﻨﻪ ﺭﺍ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻧﻤﯽ ﺩﻫﻨﺪ ﺯﯾﺮﺍ ﻫﻤﻪ ﯼ ﺍﯾﻦ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﻣﻨﺎﻓﯽ ﺑﺎ ﺗﻘﻮﺍﯾﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﺘﻌﺎﻝ ﺍﺯ ﻫﺮ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﯽ ﻣﯽ ﺧﻮﺍﻫﺪ ..
ﺑﻠﮑﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﺩﺍﻧﺴﺖ ﮐﻪ ﻫﺮ ﮐﺲ ﮐﻪ ﻣﻮﻣﻨﯽ ﭘﺮﻫﯿﺰﮔﺎﺭ ﺑﺎﺷﺪ ، ﺍﻭ ﺍﻭﻟﯿﺎﺀ ﺍﻟﻠﻪ ﻭ ﺩﻭﺳﺖ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺍﺳﺖ .

اما در مورد اینکه آیا کسی علم غیب دارد یا نه باید گفت :
ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﺍﺩﻋﺎﯼ ﭘﯿﺸﮕﻮﯾﯽ ﯾﺎ ﻏﯿﺐ ﺩﺍﺭﺩ ﺑﺪﻭﻥ ﺷﮏ ﮐﺎﻓﺮ ﻭ ﺩﺭﻭﻏﮕﻮ ﺍﺳﺖ .
ﺩﺭ ﺣﺎﻟﯿﮑﻪ ﺍﻭﻟﯿﺎﺀ ﺍﻟﻠﻪ ﮐﻪ ﮔﺎﻫﺎ ﺑﺮ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﻟﻬﺎﻡ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﻫﺮﮔﺰ ﻧﻪ ﺍﺩﻋﺎﯼ ﺍﻟﻬﺎﻡ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻭ ﻧﻪ ﻏﯿﺐ ﻭ ﭘﯿﺸﮕﻮﯾﯽ ..
ﮐﺮﺍﻣﺎﺕ ﻋﺒﺎﺭﺗﺴﺖ ﺍﺯ ﮐﺎﺭﻫﺎﯼ ﺧﺎﺭﻕ ﺍﻟﻌﺎﺩﻩ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺍﻭﻟﯿﺎﺀ ﺍﻟﻠﻪ ﺑﻪ ﺍﺫﻥ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺳﺮ ﻣﯽ ﺯﻧﺪ . ﺍﻣﺎ ﺍﺩﻋﺎﯼ ﻋﻠﻢ ﻏﯿﺐ ﯾﺎ ﻏﯿﺐ ﮔﻮﯾﯽ ﯾﺎ ﭘﯿﺸﮕﻮﯾﯽ ﻭ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺑﺎ ﺍﺟﻨﻪ ﺭﺑﻄﯽ ﺑﻪ ﺍﻟﻬﺎﻡ ﻭ ﮐﺮﺍﻣﺎﺕ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﺯﯾﺮﺍ ﻓﻘﻂ ﺍﻟﻠﻪ ﺗﻌﺎﻟﯽ ﺍﺯ ﺁﯾﻨﺪﻩ ﻣﯽ ﺩﺍﻧﺪ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮﺍﻧﺶ ﺭﺍ ﻧﯿﺰ ﺍﺯ ﻃﺮﯾﻖ ﺟﺒﺮﺋﯿﻞ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ ﺁﮔﺎﻩ ﻣﯽ ﺳﺎﺯﺩ ﻧﻪ ﺍﻭﻟﯿﺎﺀ ﺍﻟﻠﻪ ﯾﺎ ﻫﺮ ﺑﻨﺪﻩ ﯼ ﺻﺎﻟﺢ ﺩﯾﮕﺮﯼ .. ﺑﻠﮑﻪ ﺍﻟﻬﺎﻡ ﻭ ﮐﺮﺍﻣﺎﺕ ﻣﺸﻤﻮﻝ ﺍﻭﻟﯿﺎﺀ ﺍﻟﻠﻪ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﻭﻟﯽ ﺑﺎ ﻏﯿﺒﮕﻮﯾﯽ ﻭ ﭘﯿﺸﮕﻮﯾﯽ ﻣﺘﻔﺎﻭﺕ ﺍﺳﺖ .
ﺍﻟﻬﺎﻡ ﺣﺎﻟﺘﯽ ﺩﺭﻭﻧﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻓﺮﺩ ﺑﺪﻭﻥ ﺁﮔﺎﻫﯽ ﻭ ﺍﺩﻋﺎ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﭼﯿﺰﯼ ﺳﺨﻦ ﻣﯽ ﮔﻮﯾﺪ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺳﻮﺍﻝ ﺷﻮﺩ ﻋﻠﺘﺶ ﺭﺍ ﻧﻤﯽ ﺩﺍﻧﺪ

به طور کل ﺍﯾﻦ ﯾﮏ ﻗﺎﻋﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﻫﺮ ﻣﻮﻣﻦ ﻣﻮﺣﺪﯼ ﯾﺎﺩ ﺑﮕﯿﺮﺩ :
ﺍﺣﺪﯼ ﺍﺯ ﻣﺨﻠﻮﻗﺎﺕ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻋﻠﻢ ﻏﯿﺐ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﻏﯿﺐ ﻓﻘﻂ ﻭ ﻓﻘﻂ ﻭ ﻓﻘﻂ ﻧﺰﺩ ﺍﻟﻠﻪ ﺗﻌﺎﻟﯽ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﺲ .
ﺩﻟﯿﻞ :
ﺍﻟﻠﻪ ﺗﻌﺎﻟﯽ ﻣﯽ ﻓﺮﻣﺎﯾﺪ : ‏« ﻗُﻞْ ﻟَﺎ ﯾَﻌْﻠَﻢُ ﻣَﻦْ ﻓِﯽ ﺍﻟﺴَّﻤَﺎﻭَﺍﺕِ ﻭَﺍﻟْﺄَﺭْﺽِ ﺍﻟْﻐَﯿْﺐَ ﺇِﻟَّﺎ ﺍﻟﻠَّﻪُ ‏» ﻧﻤﻞ .۶۵ ‏« ﺑﮕﻮ ﺩﺭ ﺁﺳﻤﺎﻧﻬﺎ ﻭ ﺯﻣﯿﻦ ﺟﺰ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﮐﺴﯽ ﻏﯿﺐ ﻧﻤﯽﺩﺍﻧﺪ ‏» ﻭ ﻣﯽ ﻓﺮﻣﺎﯾﺪ : ‏« ﻟَﻪُ ﻏَﯿْﺐُ ﺍﻟﺴَّﻤَﺎﻭَﺍﺕِ ﻭَﺍﻟْﺄَﺭْﺽِ ‏» ﮐﻬﻒ .۲۶
‏« ﻏﯿﺐ ﺁﺳﻤﺎﻧﻬﺎ ﻭ ﺯﻣﯿﻦ ﻧﺰﺩ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺍﺳﺖ ‏» ﻭ ﻣﯽ ﻓﺮﻣﺎﯾﺪ : ‏« ﻋَﺎﻟِﻢُ ﺍﻟْﻐَﯿْﺐِ ﻭَﺍﻟﺸَّﻬَﺎﺩَﺓِ ﺍﻟْﮑَﺒِﯿﺮُ ﺍﻟْﻤُﺘَﻌَﺎﻝِ ‏» ﺭﻋﺪ .۹ ‏« ﻋﺎﻟﻢ ﻭ ﺩﺍﻧﺎﯼ ﻋﺎﻟﻢ ﻧﻬﺎﻥ ﻭ ﻇﺎﻫﺮ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﺰﺭﮒ ﻭ ﻣﺘﻌﺎﻝ ﺍﺳﺖ ‏» .
ﺟﺰ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻫﯿﭻ ﮐﺲ ، ﻧﻪ ﻣﻼﺋﮑﻪ ﻣﻘﺮﺏ ، ﻧﻪ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﭼﻪ ﺑﺮﺳﺪ ﺑﻪ ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﻡ ﭘﺎﯾﯿﻦ ﺗﺮ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺩﻭ ﺑﺎﺷﺪ ، ﻏﯿﺐ ﻧﻤﯽﺩﺍﻧﺪ .
ﺍﻟﻠﻪ ﺗﻌﺎﻟﯽ ﺍﺯ ﺯﺑﺎﻥ ﻧﻮﺡ؛ ﻣﯽ ﻓﺮﻣﺎﯾﺪ : ‏« ﻭَﻟَﺎ ﺃَﻗُﻮﻝُ ﻟَﮑُﻢْ ﻋِﻨْﺪِﯼ ﺧَﺰَﺍﺋِﻦُ ﺍﻟﻠَّﻪِ ﻭَﻟَﺎ ﺃَﻋْﻠَﻢُ ﺍﻟْﻐَﯿْﺐَ ‏» ﻫﻮﺩ .۳۱
‏« ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﻧﻤﯽ ﮔﻮﯾﻢ ﮐﻪ ﮔﻨﺠﯿﻨﻪ ﻫﺎﯼ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻧﺰﺩ ﻣﻦ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻧﻤﯽ ﮔﻮﯾﻢ ﮐﻪ ﻋﻠﻢ ﻏﯿﺐ ﻣﯽ ﺩﺍﻧﻢ ‏» ﻭ ﺍﺯ ﺯﺑﺎﻥ ﻫﻮﺩ؛ ﻣﯽ ﻓﺮﻣﺎﯾﺪ : ‏« ﻗَﺎﻝَ ﺇِﻧَّﻤَﺎ ﺍﻟْﻌِﻠْﻢُ ﻋِﻨْﺪَ ﺍﻟﻠَّﻪِ ﻭَﺃُﺑَﻠِّﻐُﮑُﻢْ ﻣَﺎ ﺃُﺭْﺳِﻠْﺖُ ﺑِﻪِ ‏» ﺍﺣﻘﺎﻑ .۲۳

لذا ﺑﯿﺎﺩ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﯿﺪ ﮐﻪ ﻏﯿﺐ ﺑﺎ ﮐﺮﺍﻣﺎﺕ ﺍﻭﻟﯿﺎﺀ ﻓﺮﻕ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﻭ ﻣﻤﮑﻦ ﺍﺳﺖ ﺑﺮﺧﯽ ﺍﺯ ﻣﻮﻣﻨﺎﻥ ﻣﺘﻘﯽ ﮐﻪ ﺟﺰﻭ ﺍﻭﻟﯿﺎﺀﺍﻟﻠﻪ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺩﺍﺭﺍﯼ ﮐﺮﺍﻣﺎﺗﯽ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﮐﻪ ﺁﻥ ﮐﺮﺍﻣﺎﺕ ﺭﺍ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﺪﺍﻧﻬﺎ ﺍﻟﻬﺎﻡ ﻭ ﻋﻄﺎ ﻣﯽ ﻧﻤﺎﯾﺪ ، ﺍﻣﺎ ﻧﺨﺴﺖ ﺑﺎﯾﺪ ﻓﺮﻕ ﻏﯿﺐ ﺑﺎ ﮐﺮﺍﻣﺎﺕ ﺭﺍ ﺑﺪﺍﻧﯿﻢ ﺗﺎ ﺍﮔﺮ ﺍﺣﯿﺎﻧﺎ ﻓﺮﺩﯼ ﺍﺩﻋﺎﯼ ﮐﺮﺍﻣﺖ ﮐﺮﺩ ﺗﺸﺨﯿﺺ ﺩﻫﯿﻢ ﮐﻪ ﺁﯾﺎ ﺁﻥ ﺍﺩﻋﺎ ﮐﺮﺍﻣﺖ ﺍﺳﺖ ﯾﺎ ﻭﺍﻗﻌﺎ ﻗﺼﺪ ﻏﯿﺐ ﮔﻮﯾﯽ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺩﺭ ﺯﯾﺮ ﻧﺎﻡ ﮐﺮﺍﻣﺎﺕ ﻏﯿﺐ ﮔﻮﯾﯽ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ ﻣﺨﻔﯽ ﻣﯽ ﺳﺎﺯﺩ .
ﻏﯿﺐ ﮔﻮﯾﯽ ﯾﻌﻨﯽ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺷﺨﺺ ﺍﺯ ﺁﯾﻨﺪﻩ ﺧﺒﺮ ﻣﯽ ﺩﻫﺪ ﯾﺎ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﭼﯿﺰﯼ ﺭﺍ ﮐﻪ ﻧﻤﯽ ﺩﺍﻧﺪ ﮐﺠﺎﺳﺖ ﺑﺪﺍﻥ ﺍﻃﻼﻉ ﻣﯽ ﺩﻫﺪ ﻭ ﺧﺒﺮ ﺭﺳﺎﻧﺪﻥ ﺍﻭ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﺍﻣﻮﺭﺍﺕ ﺍﺯ ﺭﻭﯼ ﺁﮔﺎﻫﯽ ﺍﺳﺖ . ﺍﻣﺎ ﮐﺮﺍﻣﺎﺕ ﺍﺯ ﺟﻨﺲ ﻣﻌﺠﺰﺍﺕ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﯾﻌﻨﯽ ﺍﻣﻮﺭﺍﺗﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺁﻧﻬﺎ ﺗﻮﺳﻂ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻋﺎﺩﯼ ﺳﺨﺖ ﯾﺎ ﻧﺎﻣﻤﮑﻦ ﺍﺳﺖ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻏﺮﻕ ﻧﺸﺪﻥ ﺩﺭ ﺁﺏ ﺩﺭﯾﺎ ﻭ ﻧﺴﻮﺧﺘﻦ ﺩﺭ ﺁﺗﺶ ﻭ ﺍﺯﺩﯾﺎﺩ ﻏﺬﺍﯼ ﮐﻢ ، ﻭ ﭘﺪﯾﺪﻩﻫﺎﯼ ﺩﯾﮕﺮ .

برای اطلاعات بیشتر پیرامون این مسائل به کتاب «الفرقان بین أولیاء الرحمن و اولیاء الشیطان» از تألیفات ارزشمند شیخ

احمد ؛ لَستُ اُبالی حین اُقتلُ مُسلِما .. علی ایُ جَنبٍ کان لله مَصرعی, الإسلام إبن تیمیه رحمه الله مراجعه نمایید.
ﻭﺍﻟﻠﻪ ﺍﻋﻠﻢ
ﻭﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻭﺳﻠﻢ ﻋﻠﯽ ﻣﺤﻤﺪ ﻭ ﻋﻠﯽ ﺁﻟﻪ ﻭ ﺍﺗﺒﺎﻋﻪ ﺍﻟﯽ ﯾﻮﻡ ﺍﻟﺪﯾﻦ
ﺳﺎﯾﺖ ﺟﺎﻣﻊ ﻓﺘﺎﻭﺍﯼ ﺍﻫﻞ ﺳﻨﺖ ﻭ ﺟﻤﺎﻋﺖ

 

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …