تفاهم بـین زن و شوهر

خداوند سبحان مردم را با طبیعت و خلق و خوهای مختلف و گوناگون و بعضاً مخالف همدیگر آفریده است بنابراین ممکن است یکی از زوجین چیزی را دوست داشته و دیگری از آن خوشش نیامده و یا یکی از چیزی بدش بیاید و دیگری این احساس را نداشته باشد… زن ممکن است در صحبت و طرز گفتگو بین خود و شوهرش ، یا در طرز لباس پوشیدن، غذا خوردن و چیدمان لوازم منزل، موقع خواب و دیگر مسائل مانند چگونگی کامیابی و بهره بردن هرکدام از دیگری اختلاف زیادی ببیند.
هماهنگی و توافق در بین انواع خوی و خصلت ها جز بواسطه ی عشق و محبتی که شوهر را به سوی زن و زن را به سوی شوهر انعطاف پذیر و نرم سازد رخ نمی دهد. با وجود عشق و محبت باهم به نوعی توافق و هماهنگی نسبی می رسند که هیچ یک احساس نمی کند که شخصیت یا کرامت وی پایمال شده است. زن باید بر اختلاف سلیقه و مزاج شوهر و شوهر نیز بر تفاوت دیدگاه و سلیقه ی همسرش صبر و تحمل نمایند. خصلت ها و عادات مذکور چیزی است که با آن بزرگ شده اند و بزودی هر یک می داند که دیگری چگونه به آرامش و رضایت می رسد و همان را برای ارضای نیمه ی دوم خود بکار می گیرد و همین مرحله ایست برای رسیدن به هماهنگی و توافق بین زن و شوهر.
زن بایستی از نوع لباس مناسب برای شوهرش و رنگ هایی که به او می آیند و هیبت و وقار او را نیز حفظ می کنند مطلع باشد و در مورد غذاهای او هم کمال دقت را به خرج داده و بداند که چه نوع غذاهایی را دوست داشته و سعی نماید همانها را برایش تهیه کند. از اوقات و وعده های غذایی وی آگاه بوده و وعده ها را به تأخیر نیاندازد و غذا را با همان کیفیت، از لحاظ طرز تهیه و یا چگونگی سرو، که شوهرش می خواهد برای او مهیا سازد.
زن مسلمان تا هنگام برگشت شوهرش از سرکار منتظر او می ماند حتی اگر او دیر بکند. در این حالت نیز نمی خوابد تا از برگشت او مطمئن شده و استقبال خوبی از وی به عمل آورده و غذا را برایش آماده ساخته و حرف های دلنشینی با او می گوید تا او را قلباً خوشحال سازد و در بستر خواب نیز مونسش باشد. سعی می کند صبح زودتر از خواب برخاسته و شوهر و بچه هایش را برای نماز صبح بیدار کند تا روز همگی با خیر و خوشی آغاز شده و سپس صبحانه ی همه را برایشان آماده ساخته و شوهرش را با شور و شوق و با مهربانی و لطافت بدرقه نموده و او را به پایبندی به کسب حلال  سفارش کند… آنگاه سراغ کارهای منزل و آماده ساختن برود تا آن را سرای سکون و آسایش و آرامش نماید. تمام کارهایی که ذکر شد جو بسیار خوبی را در منزل برای شوهر فراهم می سازد که نمی گذارد از خانه گریزان شده و به قهوه خانه یا کلوپ و باشگاههایی، که در آن ها فساد و بی بند و باری غوغا می کند و زندگی زناشویی را برباد می دهد، پا هم نگذارد.

مقاله پیشنهادی

زن لباس و زینتش را آشکار نکند

الله می‌فرماید: ﴿یَٰٓأَیُّهَا ٱلنَّبِیُّ قُل لِّأَزۡوَٰجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَآءِ ٱلۡمُؤۡمِنِینَ یُدۡنِینَ عَلَیۡهِنَّ مِن جَلَٰبِیبِهِنَّۚ ذَٰلِکَ أَدۡنَىٰٓ …