قرآن مشهورتر از آن است که تعریف شود؛ اما با این وجود، اصولیون به تعریف آن همّت گماردهاند و تعاریف گوناگونی برای آن ارائه دادهاند و هرکدام تلاش کرده که تعریفِ او جامع و مانع باشد[۱]. از جملهی این تعاریف است: «قرآن، کتابی است که بر رسول خدا، محمد ج نازل شده و در مصحفها نگاشته شده و به صورتی متواتر و بدون شبهه، برای ما نقل شده است»[۲].
همهی مسلمانان اتفاقنظر دارند بر این که قرآن بر همهی مسلمانان و بلکه بر همهی افراد بشر حجّت است و اولین مصدر تشریع است. دلیل حجیت قرآن هم این است که قرآن از نزد خداست و دلیل این نیز که از نزد خداست، اعجازِ قرآن و معجزه بودنِ آن است -چنان که بعداً خواهد آمد- و وقتی که با دلیل معجزه بودنِ قرآن ثابت شود که قرآن از نزد خدا نازل شده است، پیروی از آن بر همه واجب خواهد بود.
[۱]– نک: حاشیه الإزمیری علی مرآه الأصول ۱/ ۸۶- ۸۷؛ آمدی ۱/ ۲۲؛ شرح مرقاه الوصول ۱/ ۹۳- ۹۶؛ التوضیح والتلویح ۱/ ۳۶؛ غزالی، المستصفی ۱/ ۶۵٫
[۲]– أصول البزدوی ۱/ ۲۱- ۲۳٫