عبادت در لغت به معنی خوار و ذلیل و تسلیم بودن است.
گفته می شود: بعیر معبد، أی: مذلل شتر سر بزیر و طریق معبد یعنی بر اثر گام برداشتن بسیار راه هموار و صافی شده است.
تعریف عبادت از لحاظ شرعی:
اسم جامعی است که برای تمام آنچه از سخنان و اعمال ظاهری و باطنی که خداوند آن را دوست دارد و به آن راضی است گفته
می شود. و توضیح بیشتر آن هنگام بیان کردن انواع عبادت خواهد آمد. عبادت بر سه رکن بنا می شود:
رکن اول: کمال محبت برای پروردگار سبحان است کما اینکه می فرماید:
{وَالَّذِینَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِّلَّهِ} [البقره: ۱۶۵].
«و کسانی که ایمان دارند بیشترین حب و دوست داشتنشان برای الله است.» رکن دوم: کمال امید است همانگونه که خداوند می فرماید: {وَیَرْجُونَ رَحْمَتَهُ} [الإسراء: ۵۷].
«و به رحمتش امیدوارند.»
رکن سوم: کمال خوف و ترس از الله سبحانه و تعالی است همانطور که می فرماید:
{وَیَخَافُونَ عَذَابَهُ} [الإسراء: ۵۷].
«و از عذابش می ترسند». الله سبحانه و تعالی این سه رکن عظیم و والا را در سوره فاتحه جمع نموده است:
{الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ (۲)} {الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ (۳)} {مَالِکِ یَوْمِ الدِّینِ (۴)}.
آیه اول در آن محبت است. خداوند نعمت دهنده است و نعمت گیرنده برابر با نعمتی که به او داده او را دوست دارد.
آیه دوم در آن امید است. الله تعالی خود را به صفت رحمت متصف کرده که امید به رحمت او دارد.
و آیه سوم در آن خوف و ترس است او مالک حساب و کتاب است و فرد از عذابش می ترسد. و برای همین است که الله تعالی بعد از آن می فرماید:
{إِیَّاکَ نَعْبُدُ} یعنی پروردگارا تنها تو را با محبت که
{الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ (۲)} بر آن و با امیدت که
{الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ (۳)}.
بر آن دلالت دارد و با خوف و ترست که
{مَالِکِ یَوْمِ الدِّینِ (۴)} را شامل می شود، می پرستم.
(۱/۳۴).
و عبادت جز با این دو شرط مقبول نمی گردد:
۱ – اخلاص داشتن برای پروردگار: الله تعالی هیچ عملی را مگر اینکه خالص برای او انجام شده باشد قبول نمی کند.
می فرماید: {وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِیَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ} [البینه: ۵].
«و دستور داده نشدند مگر اینکه خداوند را بپرستند و دین را برای او خالص گردانند» و می فرماید:
{أَلَا لِلَّهِ الدِّینُ الْخَالِصُ} [الزمر: ۳].
«آگاه باشید که دین خالص برای خداست» و می فرماید:
{قُلِ اللَّهَ أَعْبُدُ مُخْلِصًا لَّهُ دِینِی (۱۴)} [الزمر: ۱۴].
«بگو خدا را می پرستم و دینم را برای او خالص می گردانم»
۲ – پیروی از رسول الله :
خداوند هیچ عملی را قبول نمی کند مگر اینکه موافقت هدایت رسول الله صلی الله علیه وسلم باشد. الله تعالی می فرماید:
{وَمَا آتَاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاکُمْ عَنْهُ فَانتَهُوا} [الحشر: ۷].
«آنچه رسول الله به شما داد بگیرید و از آنچه شما را نهی نمود دوری گزینید» و می فرماید:
{فَلَا وَرَبِّکَ لَا یُؤْمِنُونَ حَتَّى یُحَکِّمُوکَ فِیمَا شَجَرَ بَیْنَهُمْ ثُمَّ لَا یَجِدُوا فِی أَنفُسِهِمْ حَرَجًا مِّمَّا قَضَیْتَ وَیُسَلِّمُوا تَسْلِیمًا (۶۵)} [النساء: ۶۵].
«قسم به پروردگارت ایمان ندارند تا اینکه در مشاجرات بین خودشان تو را حاکم نگردانند سپس در وجودشان به آنچه حکم نموده ای ناراحت نگردند و بطور کامل تسلیم تو باشند»
و رسول الله صلی الله علیه وسلم می فرماید:
«مَنْ أَحْدَثَ فِی أَمْرِنَا هَذَا مَا لَیْسَ مِنْهُ فَهُوَ رَدٌّ» (۱) «هرکس در دین ما چیزی را بیاورد که در آن نیست آن مردود است».
صحیح البخاری برقم (۲۶۹۷)،(۱/۳۵).
عملی که خالص برای خداوند و بر اساس سنت رسول الله صلی الله علیه وسلم نباشد، اعتبار ندارد.
فضیل بن عیاض رحمه الله در باره این سخن الله تعالی {لِیَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا} [هود: ۷].
«تا شما را بیازماید که کدامیک از شما نیکوکارترید» می گوید:
باید آن عمل خالص و صواب باشد.
گفته شد: ای ابوعلی خالص و صواب چیست؟
گفت: اگر عملی خالص باشد اما صواب نباشد قبول نمی گردد و هنگامی که آن صواب باشد اما خالص نباشد قبول نمی شود تا اینکه خالص و صواب می شود.
خالص یعنی اینکه برای خدا و صواب یعنی بر اساس سنت رسول الله صلی الله علیه وسلم باشد.
و از آیاتی که هر دو شرط را داشته باشد این سخن الله تعالی در آخر سوره کهف می باشد که می فرماید:
{قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِّثْلُکُمْ یُوحَى إِلَیَّ أَنَّمَا إِلَهُکُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ فَمَن کَانَ یَرْجُوا لِقَاءَ رَبِّهِ فَلْیَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا یُشْرِکْ بِعِبَادَهِ رَبِّهِ أَحَدًا (۱۱۰)} [الکهف: ۱۱۰].
«بگو من بشری مانند شما هستم به من وحی می شود که معبود شما معبودی یگانه است پس
هرکس به لقای پروردگارش امید دارد باید عمل صالح انجام دهد و در عبادتش برای خداوند احدی را شریک نگرداند».
ازعبادت های گفتاری میتونیم به “قسم خوردن” و “دعاکردن و به فریادخواستن” اشاره کنیم!
عبادت های عملی ازقبیل: نذر، قربانی، طواف و
..عبادت قلبی همچون: توکل، ترس وامیدواری، ودرکل قصد ونیت درانجام تمام کارها
تمام پیامبران بلا استثناء برای این فرستاده شدند که به مردم بفهمانند: فقط الله را “عبادت”کنید وتمام انواع عبادت را فقط به ذات الله اختصاص بدهید ولاغیر.
دلیل این ادعا آیاتی ازقرآن کریم هستش ک میفرمایند:
سوره انبیاء آیه ۲۵٫
.{وَمَا أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِکَ مِن رَّسُولٍ إِلَّا نُوحِی إِلَیْهِ أَنَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدُونِ}.
.ﻣﺎ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺗﻮ ﻫﻴﭻ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﻯ ﺭﺍ ﻧﻔﺮﺳﺘﺎﺩﻳﻢ ﻣﮕﺮ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻭﺣﻰ ﻛﺮﺩﻳﻢ ﻛﻪ ﻣﻌﺒﻮﺩ برحقی ﺟﺰ ﻣﻦ(الله) ﻧﻴﺴﺖ پس فقط ﻣﺮا عبادت ﻛﻨﻴﺪ.
سوره مؤمنون آیه۲۳و۳۲٫
.{وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا نُوحًا إِلَىٰ قَوْمِهِ فَقَالَ یَا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ مَا لَکُم مِّنْ إِلَٰهٍ غَیْرُهُ أَفَلَا تَتَّقُونَ}.
ﻣﺎ ﻧﻮﺡ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﻮﻯ ﻗﻮﻣﺶ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻳﻢ، ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﮔﻔﺖ ﺍﻯ ﻗﻮم ﻣﻦ! فقط الله ﻳﻜﺘﺎ ﺭﺍ عبادت کنید ﻛﻪ ﻏﻴﺮ ﺍﺯ ﺍﻭ ﻣﻌﺒﻮﺩ برحقی ﺑﺮﺍﻯ ﺷﻤﺎ ﻧﻴﺴﺖ، ﺁﻳﺎ (ﺍﺯ تعظیم غیر الله) دوری ﻧﻤﻰ ﻛﻨﻴﺪ؟
{فَأَرْسَلْنَا فِیهِمْ رَسُولًا مِّنْهُمْ أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ مَا لَکُم مِّنْ إِلَٰهٍ غَیْرُهُ أَفَلَا تَتَّقُونَ}.
ﻭ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺳﻮﻟﻰ ﺍﺯ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻳﻢ ﻛﻪ فقط ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﻳﻜﺘﺎ ﺭﺍ عبادت کنید، ﺟﺰ ﺍﻭ ﻣﻌﺒﻮﺩبرحی ﺑﺮﺍﻯ ﺷﻤﺎ ﻧﻴﺴﺖ ﺁﻳﺎ (ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﻫﻤﻪ ﺍﺯ ﺷﺮﻙ ﻭ تعظیم وعبادت غیرالله) دوری ﻧﻤﻰ ﻛﻨﻴﺪ؟!
(۴۵سوره نمل)
{وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا إِلَىٰ ثَمُودَ أَخَاهُمْ صَالِحًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ فَإِذَا هُمْ فَرِیقَانِ یَخْتَصِمُونَ}.
ﻣﺎ ﺑﻪ ﺳﻮﻯ قوم ﺛﻤﻮﺩ ﺑﺮﺍﺩﺭﺷﺎﻥ ﺻﺎﻟﺢ ﺭﺍ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻳﻢ ﻛﻪ فقط الله ﺭﺍ عبادت کنید، ﺍﻣﺎ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﻪ ﺩﻭ ﮔﺮﻭﻩ ﺗﻘﺴﻴﻢ ﺷﺪﻧﺪ ﻭ ﺑﻪ ﻣﺨﺎﺻﻤﻪ ﭘﺮﺩﺍﺧﺘﻨﺪ
.پس مشخص شد که هدف از ارسال پیامبران تحقق توحید و اختصاص عبادت به ذات پاک الله بوده است
رسول الله ﷺ فرمودند: بالعدل قامت السماوات والارض
یعنی تمام آسمانها وزمین بخاطر
.لا اله الا الله و تحقق توحید ویکتاپرستی بنا شده اند.
الله سبحانه وتعالی میفرمایند:
{وماخلقت الجن والإنس إلا لیعبدون}.
یعنی: جن وانسان هارا نیافریدم مگر برای عبادت خودم
علمای بزرگوار میفرمایند: “لِیعبدون” دراین آیه = “لِیوحِّدون”.
.یعنی الله را به یکتایی عبادت کنید و توحید اورا بجا بیاورید وبرایش شریکی قائل نشوید.
مطالبی که عرض کردم مقدمه ای بودند برای اینکه بگویم: بحث توحید بزرگترین مبحث از مباحث و دروس دینی میباشد. و هیچ علمی در دنیا به اندازه توحید وشناخت پروردگارعالم اهمیت ندارد.
اگر به شما بگویم سرتاسر قرآن از اول تا آخر آن یعنی از سوره حمد گرفته تا سوره ناس ، تماما درمورد توحید ویکتا پرستی هستش اغراق نکرده ام بلکه عین حقیقت است.
شاید کسی بپرسد:چطور چنین چیزی ممون است؟ مگر قرآن درمورد پیامبران قیامت و داستان و سرگذشت قوام پیشین هم سخن نگفته؟؟؟
درجواب میگویم: بله اما بازهم تمام اون موارد به توحید ویکتاپرستی بازمیگردند.
پیامبران بخاطر توحید فرستاده شدند، قیامت وحساب وکتاب بخاطر توحیداست بلکه اولین سوال درقیامت از توحید خواهد بود، سرگذشت اقوام پیشین هم بخاطر بودن یانبودن توحید درمیان آنها ذکر شده است وحتی بهشت وجهنم نیز بخاطر پاداش توحید یا سزای ضدتوحید(یعنی شرک) آماده شده اند.
وصل الله علی نبینامحمد.