شیعه می گوید:آیه داریم که باید نزدیکان رسول را دوست داشته باشیم این آیه در حق اهل بیت است: لَّا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّهَ فِی الْقُرْبَى (شوری/۲۳) یعنی: من از شما اجری نمی خواهم مگر آنکه به نزدیکانم مودت و محبت کنید.
جواب اهل سنت:
حب و دوست داشتن اهل بیت که البته از روی عقل و به دلیل روایات صحیحه ثابت است، اما آیه (إِلَّا الْمَوَدَّهَ فِی الْقُرْبَى) در این باره نیست
شیعه آیه را غلط معنی کرده است. منظور این نیست که محب نزدیکانم باشید. معنی درست این است که
(( من از شما اجری نمی خواهم اما رعایت حق قرابت و خویشاوندی را بکنید و به این خاطر هم که شده مرا آزار ندهید. ))
اما حتی با معنى که شیعه از آیه میفهمد باز ، پیرو حقیقی این آیه ما هستیم؛ زیرا هم دوستدار و محب دختر پیامبریم و هم دوستدار امهات مومنین. اما شما از این آیه این را می فهمید که باید زنانش را فحش دهید. این است تفسیر شما از موده فی القربی!!!
بنابرین اگر منظور، اهل بیت بود، نباید می گفت: الموده فی القربی. باید می گفت: موده ذوالقربی.
مثل این آیه :
«وَاعْلَمُوا أَنَّمَا غَنِمْتُمْ مِنْ شَیْءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِی الْقُرْبَى وَالْیَتَامَى وَالْمَسَاکِینِ وَابْنِ السَّبِیلِ» (انفال/۴۱) (و بدانید که خمس، غنیمت مال الله و رسولش و نزدیکان رسول و یتیمان و فقیران و در راه مانده گان است.
وانگهی فاطمه رضی الله عنها، بعد از رسول حق ندارد که اجری بخواهد. پاداش او بر الله است!
«قُلْ مَا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ مِنْ أَجْرٍ إِلَّا مَنْ شَاءَ أَنْ یَتَّخِذَ إِلَى رَبِّهِ سَبِیلًا» (فرقان/۵۷) بگو: من از شما اجری نمی خواهم فقط می خواهم به سوی الله بروید.
و این هم یک آیه دیگر که برای تاکید است و می گوید: اگر از شما اجری خواستم، مال خودتان باشد.
«قُلْ مَا سَأَلْتُکُمْ مِنْ أَجْرٍ فَهُوَ لَکُمْ إِنْ أَجْرِیَ إِلَّا عَلَى اللَّهِ» (سبا/۴۷) اگر از شما اجری خواستم، آن اجر، مال خودتان باشد. اجر خود را از الله می خواهم.
پس پیامبر اصلاً اجر و پاداش نمی خواهد! و این دلیل دیگری است که تفسیر ما درست است . و گفتیم که آیه می گوید: « الموده فی القربی». نمی گوید: «الموده لذوی القربی»
پس این آیه ثابت می کند که تفسیر شیعه از آیۀ «لَّا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّهَ فِی الْقُرْبَى» نادرست است.
منبع: اسلام تکس