شیخ الاسلام می گوید: «هیچ کسی از علمای سلف را سراغ ندارم که به این کار اجازه داده باشد، چون این به معنی عید قرار دادن قبر است. همچنین حدیث دلالت می کند که اگر به مسجد برای نماز خواندن آمده است اگر در آن لحظه فقط برای سلام کردن قبر به سوی آن برود ممنوع است، چون به معنی عید گرفتن قبر است و امام مالک برای اهل مدینه این را مکروه میدانست[۱] که هر کس که به مسجد می آید به قبر پیامبر صلی الله علیه و سلم برود، چون سلف این کار را نمیکردند و گفت: «آخر این امت را اصلاح نمیکند جز آنچه اول این امت را اصلاح کرد». بلکه صحابه و تابعین به مسجد پیامبر صلی الله علیه و سلم میآمدند و پشت سر ابوبکر، عمر، عثمان و علی ش نماز میخواندند و بعد از اتمام نماز مینشستند یا بیرون میرفتند و به سوی قبر برای سلام کردن نمیآمدند چون میدانستند که درود و سلام فرستادن در نماز بر پیامبر کاملتر و بهتر است.
اما اینکه برای سلام کردن کنار قبر پیامبر بروند و یا برای نماز و یا دعا کردن آنجا بروند چیزی بود که پیامبر صلی الله علیه و سلم آنان را از آن نهی کرده بود و فرموده بود: «قبر مرا عید قرار ندهید و بر من درود بخوانید، درود شما به من میرسد». پس پیامبر صلی الله علیه و سلم بیان کرد که اگردرود و سلام از دور یا نزدیک خوانده شود به ایشان میرسد. و پیامبر صلی الله علیه و سلم کسانی را که قبور انبیا را سجدهگاه قرار دادهاند لعنت فرمود و در زمان صحابه از دروازه وارد حجره میشدند، چرا که عائشه رضی الله عنها آن جا بود و بعد از آن نیز دروازهی حجره محل ورود بود تا اینکه دیوار دیگری ساخته شد.
اما صحابه با اینکه میتوانستند کنار قبر پیامبر صلی الله علیه و سلم بروند برای درود و سلام و یا دعا و نماز وارد آن نمیشدند و همچنین برای سوال از حدیث یا علمی وارد حجره نمیشدند و شیطان در آنها طمع و امیدی نداشت تا سخن یا سلامی را به آنها بشنواند تا گمان برند که پیامبر صلی الله علیه و سلم به آنها سخن گفته یا به آن فتوا داده است و احادیث را برایشان بیان میکند. و یا فکر کنند که پیامبر صلی الله علیه و سلم جواب سلام آنها را به گونهای داده که از بیرون شنیده میشود، اما شیطان در دیگران چنین طمعی داشته است و آنها را در کنار قبر پیامبر صلی الله علیه و سلم و یا قبر دیگران گمراه کرده است، تا جایی که گمان بردهاند که صاحب قبر آنها را امر و نهی میکند و به آنها فتوا میدهد و آشکارا با آنان سخن میگوید و از قبر بیرون میآید و آنها او را بیرون از قبر میبینند و گمان میبرند که مرده با همان جسم خود بیرون آمده و با آنها سخن میگویند و یا روح میت برای آنها مجسم شده است و آنها مرده را میبینند همانطور که پیامبر صلی الله علیه و سلم شب معراج مردهها را دیده است.
[۱]– قاضی عیاض در الشفا ۲/۱۸۷ از او نقل کرده است.