بلند بردن دستها در هنگام دعا

در ” فتاوی اللجنه الدائمه ” آمده : «دعا کردن بعد از نمازهای فرض – اگر همراه با بالا بردن دستها باشد – جزو سنت نیست، چه امام بتنهایی چنین کند و یا ماموم بتنهایی چنین کند، و یا هر دو با هم بصورت گروهی اینکار را بکنند، (در هر حال جزو سنت نیست) بلکه بدعت است؛ زیرا چنین کاری از پیامبر صلی الله علیه وسلم و اصحابش رضی الله عنهم نقل نشده است، اما دعا کردن بدون آن (یعنی بدون بالا بردن دست) ایرادی ندارد، زیرا احادیثی در این باره وارد شده اند». “فتاوی اللجنه الدائمه” (۷/۱۰۳).

و باز از همین هیئت سوال شد : آیا ثابت شده که پیامبر صلی الله علیه وسلم برای دعا کردن بعد از نمازهای پنجگانه دستهایشان را بالا برده باشند؟ و اگر ثابت نشده، آیا بالا بردن دو دست (به قصد دعا) بعد از نمازهای فرض جایز است یا خیر؟

پاسخ دادند : «تا جائیکه می دانیم ثابت نشده که پیامبر صلی الله علیه وسلم بعد از سلام دادن از نماز فریضه دستش را به قصد دعا کردن بالا برده باشند، و بالا بردن دو دست بعد از سلام نماز فرض (برای دعاء کردن) مخالف سنت است». “فتاوی اللجنه الدائمه” (۷/۱۰۴).

و باز همین هیئت در جای دیگری گفتند : «دعا کردن با صدای بلند بعد از نمازهای پنجگانه و نمازهای سنت و رواتب، یا دعا بعد از آنها بصورت گروهی، اگر بصورت مداوم و مستمر صورت گیرد؛ بدعتی منکر خواهد بود؛ زیرا چنین چیزی از پیامبر صلی الله علیه وسلم و اصحابش رضی الله عنه ثابت نشده است، و هرکس بعد از نمازهای فرض یا سنت راتبه بصورت گروهی دعا کند، او در این مسئله با اهل سنت و جماعت مخالفت ورزیده، و اگر کسانی را که چون مانند او انجام نمی دهند، از اهل سنت خارج و یا حتی کافر می پندارد، این ناشی از جهالت و گمراهی و تغیر حقایق است». “فتاوی إسلامیه” (۱/۳۱۹).
نکته : شیخ الاسلام ابن تیمیه و ابن قیم و علامه ابن عثیمین بر این رأی هستند که دعا کردن بعد از فرائض – چه دستهایش را بالا ببرد یا خیر – در هر حالتی بدعت است.

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …