بعضی از افراد این امت به بت‎پرستی خواهند پرداخت (۵)

شیخ الاسلام می‎گوید: پیامبر صلی الله علیه و سلم این حدیث را به صورت خبر بیان کرده است که در ضمن آن انجام دهندگان آن مذمت شده‎اند، چنان‎که پیامبر صلی الله علیه و سلم از علامات قیامت و کارهای حرامی که قبل از وقوع قیامت رخ می‎دهد خبر داده است[۱].

غیر از شیخ الاسلام[۲] دیگران گفته‎اند: کفر یهود از همه بدتر است چون به علم خود عمل نکرده‎اند، آنها حق را می‎دانند (و از آن به صورت عملی نه تنها فقط با سخن) پیروی نمی‎کنند و کفر نصاری از این جهت است که بدون علم عمل می‎کنند و آنها در انجام انواع عبادت‎ها می‎کوشند بدون اینکه از سوی خدا آیین و شریعتی برای آن عبادت‎ها مقرر شده باشد. و چیزهایی می‎گویند که نمی‎دانند، پس در این امت افرادی خواهند بود که از هر دو گروه پیروی می‎کنند. از این رو علمای سلف مانند سفیان بن عینیه می‎گفتند: علمای فاسد ما مشابه یهود هستند و عابدان فاسد ما به نصاری شباهت دارند[۳].

آنچه خداوند فیصله نموده و پیامبر صلی الله علیه و سلم از آن خبر داده تحقق می‎یابد، اما به این معنی نیست که همه‌ی امت اینگونه خواهند بود، چون به تواتر از پیامبر صلی الله علیه و سلم نقل شده که امت ایشان بر گمراهی اتفاق نخواهند کرد[۴].

گفته‌اش: (گفتند ای رسول خدا صلی الله علیه و سلم، آیا از یهود و نصاری پیروی می‎کنیم؟ فرمود: پس از چه کسانی؟) یهود در اینجا مرفوع می‌باشد که خبر مبتدای محذوف است. یعنی اینگونه بوده: «أهُمُ الیَهودُ والنصاری الذین نتبع سنتهم» یعنی آیا آنها همان یهود و نصاری هستند که ما از سنتهای آنان پیروی می‌کنیم؟ می‌گوید: «فمَن» استفهام انکاری است. یعنی غیر از آنها چه کسی است؟ و در اینجا به یهود و نصاری تفسیر شده است و در روایت ابوهریره که در بخاری آمده فارس و روم ذکر شده‎اند و تضادی نیست ـ چنانکه بعضیها گفته‌اند[۵]ـ چون بر حسب جایگاه پاسخ متفاوت بوده است، پس جایی که فارس و روم نام برده شده‎اند آن جا قرینه‎ای بود که به قضاوت بین مردم و سیاست ربط داشته است و جایی که گفته شده یهود و نصاری قرینه‎ای وجود داشته که به امور ادیان مرتبط بوده است. اما وجود قرینه لازم نیست بلکه ظاهراً پیامبر صلی الله علیه و سلم خبر داده که امتش عادات، آئین‎ها و سیاست‎هایی را که پیش از آن دیگر امت‎ها می‎گرفته‌اند انجام خواهد داد و تفسیر این امت‎ها به بعضی از امت‎ها، امت دیگری را نفی نمی‎کند، چون منظور مثال زدن است نه حصر و محدود کردن.

و مطابقت حدیث با عنوان فصل واضح است، چون امت‎های پیش از ما به شرک مبتلا بوده‎اند، پس همین طور در این امت شرک به وقوع خواهد پیوست چنان‎که مشاهده می‎کنیم.

(و مسلم از ثوبان روایت می‎کند که پیامبر صلی الله علیه و سلم فرمود: «خداوند زمین را برایم جمع و هموار کرد و مشرق و مغرب آن را دیدم و فرمانروایی امت من به به همان اندازه که برایم هموار گردیده خواهد رسید) و دو خزانه‌ی قرمز و سفید به من عطا گردید و از پروردگارم خواستم که امت مرا به سبب قحط‌سالی فراگیر هلاک نسازد و بر آنها دشمنی که جان و مالشان را نابود کند غیر از خودشان مسلط نکند، پروردگارم فرمود: ای محمد صلی الله علیه و سلم من هرگاه امری را فیصله کنم رد نمی‎شود، من امت تو را به قحط‌سالی هلاک نمی‎کنم و بر آنان دشمنی غیر از خودشان که جان و مالشان را نابود کند مسلط نمی‎کنم حتی اگر تمام کافران روی زمین علیه آنها گرد بیایند، تا اینکه آنها همدیگر را بکشند و یکدیگر را اسیر کنند»[۶].

 

[۱]– مناوی در فیض القدیر از شیخ الاسلام نقل کرده است:۵/۲۶۱٫

[۲]– آنچه به غیر از شیخ الاسلام نسبت داده شیخ الاسلام در اقتضاء الصراط المستقیم ۱/۱۵-۱۶_ حرستانی ذکر کرده است.

[۳]– مجموع الفتاوی ۱/۱۹۷ و فیض القدیر۵/۲۶۱٫

[۴]– نظم المتناثر من الحدیث المتواتر، کتانی ص۱۶۱٫

[۵]– او حافظ بن حجر در فتح الباری ۱۳/۳۱۴ در حدیث ۷۳۲۰ است.

[۶]-صحیح مسلم:۲۸۸۹٫

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …