برده داری در اسلام، شرحی آسان (۳)

برده داری و کنیز داری با این شرایط و از مجراهایی که نوشتم ، برای اسلام غیر قابل قبول بود.
چون اسلام آمد تا هنجارهای اجتماعی را برطرف کند، هدفش گسترش و ادامه انحرافات نبود!!!
اما به صورت حکیمانه گزینه سوم را انتخاب کرد، ولی چگونه؟

۱منتسکیو، روح قوانین، ص ،۴۲۴تهران: امیر کبیر، چاپ هفتم، .۱۳۵۵
۲تاریخ تمدن ، ۲۶۲ / ۳ویل دورانت ، ترجمه احمد آرام و دیگران ، نشر اقبال ، تهران ۱۳۳۱

بجز مجرای اول تمام مجراهایی را که قبلا ذکر کردم مسدود کرد ۳و همانطور که می بینیم اسلام توانست
برده داری داری و کنیز را به مرور ریشه کن کند، بصورت تدریجی و بدون آشفتگی های اجتماعی و طبعا زمان بر
بود۴

فکر میکنم تا اینجا شبهات خیلی از دوستان برطرف شده است.ولی عده ای از عزیزان باز هم قانع نشدند ،
اشکالی ندارد بحث را اندکی تخصصی تر میکنیم.

اساسا با اسرای جنگی سه کار می توان انجام داد:

الف ) آزاد کردن اسیران: این اصلا منطقی نیست،دشمنی که قصد جانت را داشته است ،آزاد کنید! آیا مورد سوء
استفاده دشمن قرار نمیگیرد؟

همچنین اگه آزادشان می کردند ،دوباره به صفوف دشمن برمی گشتند! و این ظلم در حق مجاهدان و
زحمتکشان بود…
ب) کشتن و اعدام اسیران: اتفاقا این عمل در بین بسیاری از ملل مرسوم بود. بعضی وقتها برای تبادل اسرا آنها
را زنده نگه می داشتند وگرنه آنها بلافاصله می کشتند. اسلام با این کار موافق نبود، بخصوص که بسیاری از
اسرایی که از لشکر دشمن گرفته می شدند هرگز فرصت آشنایی با اسلام را پیدا نکرده بودند و در اثر تبلیغات
سوء به جنگ اسلام آمده بودند.

۳فقط بردگی گرفتن و به کنیزی گرفتن اسرای جنگی را باقی گذاشت و لا غیر.
۴فراموش نکنیم در قرن نوزدهم برده داری در آمریکا لغو شد.

ج ) نگه داشتن اسیران : در این حالت نیز دو کار می توان انجام داد: اول: بردهداری و کنیز داری. دوم : نگهداری
در  کمپها و اردوگاهها . حالت اول در گذشته مرسوم بود، و حالت دوم نیز امروز مرسوم است.
اما چرا اسلام از کمپ و اردوگاه استفاده نکرد؟

الف) اولین دلیل این بود که در آن زمان تفکر بشر نگهداری اینگونه اسیران را نمی پذیرفت. مردم نمی
پذیرفتند که دشمنانشان را اسکاندهی کنند و غذا ، آب و لوازم زندگیشان را تأمین کنند.
ب) با برده گرفتن و کنیز شدن این افراد به پیشبرد و چرخه جامعه کمک میکردند و اسرا هم با فرهنگ
اسلامی آشنا می شدند.
به هر حال ما مسلمانان به معاد و حیات اخروی معتقدیم ، این فرصتی بود برای اسرا تا حقیقت را درک کنند و
ایمان بیاورند.
ج) از همه مهمتر ،این افراد فرصت آن را پیدا میکردند که به واسطه کفاره و شرایط دیگر، آزاد شوند.
مثلا می توانستند با صاحبشان قرار داد بنویسند که به مرور در ازای کار کردن آزاد شوند، این قرار داد « مکاتبه» نام داشت. ۵تا به حال چنین حکم زیبا و جامعی را در چه دین و مکتبی مشاهده شده است؟!! فراموش نکنید
داریم از کسی حرف میزنیم که به جنگ آمده و علیه مسلمانان شمشیر کشیده است و قصد کشتن مسلمین را
دارد.

۵الإقناع لابن المنذر ۴۲۳ / ۲؛الناشر: (بدون) الطبعه: الأولى، ۱۴۴۴هـ % اختلاف الأئمه العلماء لابن ه ب ی ر ه ۴۳۵ / ۲؛الناشر: دار الکتب العلمیه – لبنان /بیروت الطبعه: الأولى، ۱۴۲۳هـ – ۲۴۴۲م .

مقاله پیشنهادی

دنیا، اینگونه آفریده شده است

روزی مارکس اویلیوس، یکی از فیلسوفان بزرگ دربار امپراطوری روم، گفت: امروز افرادی را ملاقات …