بدعتی که در زمان شاه‌ اسماعیل‌ صفوی‌ موسوم‌ شد

افزودن‌ أشهد أن‌ علیاً ولی‌ الله در اذان‌ توسط‌ شیعیان‌

اهل‌ سنت‌ معتقدند که‌ علی‌ رضی الله عنه  از اولیا بزرگ‌ الهی‌ است‌. اما این‌ دلیل‌ نمی‌شود که‌ اذان‌ شهادت‌ بدهیم‌ که‌ علی‌رضی الله عنه  ولی‌ خداست‌. کما اینکه‌ در زمان‌ خود حضرت‌ علی‌ چنین‌ مطالبی‌ در اذان‌ گفته‌ نشده‌ است‌. اصولاً داخل‌ کردن‌چنین‌ مطالبی‌ در نماز راه‌ را بر ورود مطالب‌ دیگری‌ در نماز باز خواهد کرد. مثلاً امام‌ حسن‌ و امام‌ حسین‌ و افراد دیگری‌نیز هستند که‌ اولیاء خدا هستند، پس‌ چرا در اذان‌ شهادت‌ به‌ ولی‌ الله بودن‌ آنها ندهیم‌؟ یا اصلاً چرا اسامی‌ پیامبران‌گذشته‌ را در اذان‌ داخل‌ نکنیم‌؟ مگر شأن‌ و مرتبه‌ ائمه‌ از شأن‌ و مرتبه‌ آنان‌ بالاتر است‌؟ این‌ بدعت‌ در قرن‌ دهم‌ هجری‌ ودر زمان‌ شاه‌ اسماعیل‌ صفوی‌ موسوم‌ شد. تمامی‌ علمائ شیعه‌ به‌ این‌ مسئله‌ اذعان‌ می‌کنند و اضافه‌ می‌کنند تکرار اشهدان‌ علی‌ ولی‌ الله وحی‌ خیر العمل‌ در شه‌ رو دیاری‌ نشاندهنده‌ وجود و کیان‌ ملت‌ شیعه‌ در آنجاست‌.
در صدر اسلام‌، نه‌ در زمان‌ علی‌ رضی الله عنه و نه‌ در زمان‌ سایر اهل‌ بیت‌ چنین‌ مطالبی‌ در اذان‌ گفته‌ نشده‌ است‌. ما از شیعیان‌می‌خواهیم‌ که‌ این‌ بدعت‌ را حذف‌ و این‌ اشتباه‌ را تصحیح‌ کنند و به‌ اذانی‌ که‌ بلال‌ حبشی‌ رضی الله عنه  در مسجد رسول‌ اکرم‌و در محضر پیامبر صلی الله علیه وسلم  و اصحاب‌ و منجمله‌ علی‌ رضی الله عنه  می‌گفت‌ برگردند.

مقاله پیشنهادی

زهد رسول الله صلی الله علیه وسلم

عَنْ أبِی هُرَیْرَهَ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وسلم: «اللَّهُمَّ ارْزُقْ آلَ مُحَمَّدٍ …