باطل کنند های روزه کدامند؟

باطل کنند های روزه کدامند؟

 

الحمدلله،

باطل کنند های روزه ۷ هفت مورد می باشند:

 

۱- همبستری : زمانی که همبستری اتفاق بیافتد بر روزه دار واجب است که تجدید روزه کند و باید کفاره سنگینی هم بدهد که آزاد کردن برده ای است اگر نتوانست پس دو ماه را بدون قطع روزه بگیرد و اگر توانایی نداشت باید خوراک شصت فقیر را بدهد یا به آنها صبحانه و یا شام دهد یا به هرکدام از آن شصت نفر ۱/۴ صاع گندم یا برنج دهد و بهتر آنست که همراه آن گندم یا برنج گوشت یا غیر آن هم بدهد.

۲- خروج منی: حال در حالت بیداری با استمناء باشد یا بازی کردن با همسر یا بوسه زدن یا هم آغوشی.

۳- خوردن و آشامیدن فرق نمی کند که مفید باشد یا مضر مانند سیگار.

 

۴- استفاده از سرنگ خوراکی ،دارویی که بوسیله آن انسان از غذا بینیاز می شود زیراکه استفاده از سرنگ خوراکی دارویی به منزله خوردن و نوشیدن است . اما سرنگی که غذایی نیست روزه را باطل نمی کند و فرق نمی کند که در عضلات باشد یا در رگ تزریق سود و فرق نمی کند که طعم آنرا در حلقش احساس کند یا نه.

۵- خارج شدن خون حیض و نفاس

 

۶- خارج کردن خون بوسیله حجامت یا چیزهای مثل آن مانند خارج کردن خون زیادی از بدن که همانند تاثیر حجامت بر بدن باشد،اما خارج شدن خود به خودی خون مانند خارج شدن خون از بینی که غیر عمدی نباشد یا خارج شدن خون بوسیله کشیدن دندان و مانند آن روزه را باطل نمی کند چون این موارد همانند حجامت نیستند.

 

۷- قی کردن عمدی ، و اگر بدون قصد قی کرد و غیر عمدی بود روزه اش باطل نمی شود با ملاحضه به اینکه روزه دار اگر چیزی از باطل کننده های روزه را از روی فراموشی یا بی اختیار و با زور انجام دادن انجام دهد ،روزه اش باطل نمی شود حتی اگر روزه دار غذا خورد و یا نوشیدنی نوشید در حالی که گمان می کند که خورشید غروب کرده یا هنوز نماز صبح فرا نرسیده است،باز هم روزه اش باطل نیست زیرا او نمی داند .واگر درخواب محتلم شود ( منی از بدن او خارج شود-مترجم) روزه اش باطل نیست چون او بی اختیار بوده است.

 

وصلی الله وسلم علی محمد و علی آله و اتباعه الی یوم الدین

برگرفته از:مجموع الفتاوای شیخ صالح العثیمین،کتاب الصیام

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …