آیا روزه شش روز از ماه شوال و روزه روز عرفه ، فرض است و می توان در وسط روز نیت آورد؟

آیا روزه شش روز از ماه شوال و روزه روز عرفه ، فرض است تا اینکه نیت کردن در شب برای آن شرط باشد یا اینکه حکم روزه نفل ( سنت) را دارد بطوریکه برای شخص جایز باشد که اگر قصد روزه گرفتن داشت در روزه روزهای سنت، نیت آنرا در وسط روز هم بتواند بیاورد و آیا اجر روزه در وسط روز مانند اجر روزه ای است که از ابتدا سحری خورده باشد و کل روز از اول تا انتها روزه باشد؟

 

الحمدلله،

بلی سنت است و روزه سنت با نیت کردن در اوائل روز جایز است { تا قبل از رسیدن اذان ظهر-مترجم} بشرطیکه قبل از اینکه قصد روزه کردن کرده باشد چیزی نخورده باشد و عملی از مبطلات روزه انجام نداده باشد مثلا اگر شخصی بعد از نماز صبح غذا بخورد و در اوایل روز قصد روزه گرفتن کند،در اینحال می گوییم ممکن نیست که روزه اش صحیح باشد زیرا او غذا خورده است .اما اگر از زمانی که نماز صبح فرا رسیده است غذایی نخورده و از اعمالی که روزه را باطل می کنند انجام نداده باشد سپس در اوایل روز { تا قبل از اذان ظهر-مترجم} نیت روزه سنت می کند ،پس می گوییم این جایز است چونکه سنت رسول الله صلی الله علیه وسلم در این مورد آمده است ( و این در حالی بود که پیامبر نزد اهلش آمد و از آنها طلب غذا نمودند و آنها گفتند نزد ما چیزی نیست ،پس رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند : «پس من حالا روزه هستم»)

 

اما وقت نوشتن اجر روزه از زمان نیت روزه است.بدلیل این فرموده رسول الله صلی الله علیه وسلم ( انما الاعمال با النیات) براستی که اعمال فقط به نیت ها بستگی دارد. پس زمان قبل از نیت اجر آن برایش نوشته نمی شود و زمان بعد از نیت اجر آن آن محسوب می زشود و زمانی که اجر کامل را دارد کگه شخص تمام روز را روزه باشد . و اجر کامل به کسی که قسمتی از روز به خاطر نیتش روزه گرفته باشد تعلق نمی گیرد .

 

بنابراین اگر شخصی بعد از نماز صبح بیدار شود و چیزی نخورد بدین صورت که نیت او اینست که یک روز از شش روز ماه شوال را روزه بگیرد ولی در وسط روز نیت روزه کرده باشد، و پنج روز دیگر از شش روز را از همان موقع شب نیت کرده باشد و آن پنج روز را کامل روزه بوده باشد،در اینصورت در حقیقت او پنج روز و نیم را روزه گرفته است .و اگر روز اول را بعد از آنکه یک چهارم (۱/۴) روز گذشته بعد نیت روزه را آورده باشد و پنچ روز دیگر را کامل روزه بوده باشد ،در اینصورت او پنج روز و سه چهارم روز ،روزه گرفته است زیرا که اعمال به نیات بستگی دارند و حدیثی از رسول الله صلی الله علیه وسلم که می فرمایند : « من صام رمضان ثم اتبعه سته ایام من شوال و.. الخ» یعنی هر کس روزه ماه رمضان را بگیرد و شش روز از ماه شوال را پشت سر آن روزه بگیرد ،اجر یکسال روزه را خواهد داشت .

 

و در اینحال به این برادر می گویم : تو اجر شش روز شوال را به دست نیاورده ای چون تو شش روز را روزه نگرفته ای { با آن حالاتی که در فوق اشاره شد- مترجم} .

و همین مسائل را در مورد روزه روز عرفه بیان می کنیم.

 

وصلی الله وسلم علی محمد و علی آله و اتباعه الی یوم الدین

برگرفته از:مجموع الفتاوای شیخ صالح العثیمین،کتاب الصیام

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …