ای جوانان با ما سوار کشتی نجات شوید

پسر و دختر جوانم: این تذکری دلسوزانه و خواهشی  است دوستانه؛ زندگی و دنیا را بیازمایید و تجربه کنید. از شیرینها و تلخی‌‌هایش، غم و شادی‌‌هایش، حقایق و باطل‌‌هایش مطلع شوید. به شرق و غرب جهان سفر کنید.

سوگند به الله، در این دریای متلاطم و طوفانی تنها راه نجات سوار شدن بر کشتی پیامبر هدایتگر خدا محمد بن عبدالله (علیه الصلاه والسلام) است هیچکس با سخنان بیهوده و گفتار بی‌اساس شمار ا فریب نمی‌دهد.

متظاهر، گزافه‌گوی، لازف زن، به نام آزادی عقیده و آزادی دین، و آزادی رأی و اندیشه، و کفر روشنفکری شمارا اغفال نمی‌کند و گمراه نمی‌سازد.

رمز و راز خوشبختی‌تان و کلید شرافت و کرامتتان و دروازه‌‌های پیروزی و رستگاری را بیابید و بطلبید.

قسم به الله: تنها حافظ و نگهبان از غم و غصه و دلتنگی و سرزنش‌‌های درونی و نگرانی‌‌های روانی و اضطرابات و دلشکستگی‌های؛ شما نماز است.

جوانان زیادی را از اینجا و آنجا ملاقات کرده‌ام. بعضی از آنان در نعمت‌‌های دنیایی و ناز و نعمت‌‌های مادی غوطه‌ور بودند؛ ولی به فکر خودکشی و انتحار بودند؛ زیرا زندگی بدون ایمان، نماز، ذکر و تسبیح خدا را داشتند.

یکی از آنان می‌گفت: وقتی به میدان و فضای باز رحمت الهی برگشتم، معنی این آیه‌ی خدای بلند مرتبه را فهمیدم که می‌فرماید: «وَمَنْ أَعْرَضَ عَن ذِکْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَهً ضَنکًا» (طه: ۱۲۴)؛ و هرکس از یاد من روی بگرداند (و از احکام کتابهای آسمانی دوری گزیند)، زندگی تنگ (و سخت و گرفته‌ای) خواهد داشت‌؛ (چون نه به قسمت و نصیب خدادادی قانع خواهد شد، و نه تسلیم قضا و قدر الهی خواهد گشت) و روز رستاخیز او را نابینا (به عرصه‌ی قیامت گسیل و با دیگران در آنجا) گرد می‌آوریم.

و دانستم که قصر، تالار، کوشک، لباس‌‌های فاخر و گرانقیمت، طلا، نقره، و قایق سواری بلکه تمام دنیا؛ هرگز به من دلگرمی نمی‌بخشند و روانم را آسوده نمی‌سازند در حالی که من از الله و عبادت او، بسیار دورم.
خطرناکترین پدیده‌ای که جوانان پسر و دختر ما را تهدید می‌کند، هجوم مخرب و ویرانگر به عقایشان است؛ و طوفان کفر و الحادی است که حامل سم‌‌های کشنده و فاسد کننده و سوراخ کننده‌ی قلب‌‌های نسل آگاه و هشیار ماست.

چه بسیار جوانانی که بعد از آنکه به مسجد برگشتند. روزی جوانی در حالی اشک بر گونه‌اش روان بود با من صحبت می‌کرد. اعلان می‌کرد که رضایت، آرامش و امنیت روحی و روانی را در همراه با لله بودن یافتم، سپس با خود و با مردم کجا آرامش را بیابیم اگر چناچه آنرا در سجده‌ای خاضعانه و خاشعانه، یا گریه‌ای صادقانه، و یا ذکر و تسبیح الهام شده، و یا قرآئتی اندیشمندانه نیابیم؟
کجا عزت را بیابیم وقتی که ما از کسی که فرمانروایی آسمان‌‌ها و زمین است، و صاحب عظمت و کبریایی است و خدایی جز او نیست فرار کرده‌ایم؟
در جهان پناهگاه‌‌های امن و مطمئن را کجا بیابیم، در حالیکه‌ تمام جهان جنگل است، قوی با ضعیف دشمنی می‌کند، بزرگتر کوچکتر را می‌بلعد، و ثروتمند فقیر و نیازمند را نادیده می‌‌انگارد.

هرگاه جوانی را می‌بینم که نماز می‌خواند و ذکر خدا را می‌گوید و با مسجد پیمان و تعهدی دارد؛ دانستم که او حقیقت را یافته و سوار کشتی نجات شده است. و از دروازه‌ی قبول درآمده و وارد شده است.

فرزندانم: تنها راه عملی فرار بزرگ است؛ فرار به سوی الله، برابر اسلوب قرآنی که می‌فرماید: «فَفِرُّوا إلى اللَّهِ إِنِّی لَکُم مِّنْهُ نَذِیرٌ مُّبِینٌ» (الذاریات: ۵۰) به سوی (عبادت) خدا بشتابید. من بیم‌دهنده‌ی آشکاری از سوی او برای شما هستم (و پیغمبری من با دلائل و معجزات، برای شما روشن است). ‏

مسأله‌ مهم است؛ بسیار جدی است؛ اینجا جز فرار چاره‌ای نیست! خطری مصیبت‌بار، به دینتان، به اعتقادتان، به رسالت الهی‌اتان حمله می‌کند و یورش می‌برد.
برای شما جز در تحت حمایت الله قرار گرفتن، و به قدرت عظیم الله پناه بردن مأمن و مأوایی نیست. «فرار به سوی خدای یگانه چیره»

به‌ شیاطینی که مسأله را کم‌اهمیت می‌گیرند، و خطر را گسترش می‌دهند، و زمینه را مساعد می‌کنند باور نکنید.
و به دجالانی که؛ طرفداری و هواخواهی و جانبداری از کالای انبیاء را از بین می‌برند، و از میرات پیامبران مردم را می‌ترسانند و دور می‌کنند، و شأن و عظمت ایمان به خدا را بی‌ارزش می‌کنند؛ گوش ندهید.

قطعاً آنان قربانیان و تسلیم‌شدگان شبههات، و ساحران شهوت‌پرست، و لشکریان باطل، و احزاب گمراهی، و کاروان‌‌های شر، هستند. و عاقبت و سرنوشتشان همرا با شیخ و مرشدشان، شیطان قعر جهنم است. چه بد سر انجام وچه بد سرنوشتی!

ای پسران و ای دخترانم؛ نماز بی‌ریا، بدون چون چرا، بدون تنبلی و سستی، در دانشگاه، در بازار، در منزل، در سفر، در حال سلامتی، را ادا نمایید.
وقتی صدای الله اکبر شنیده می‌شود، عالم هستی به حرکت در می‌آید، و هستی می‌لرزد، و کاخ‌‌های باطل ویران می‌شوند، و خرافات گناه به هوا می‌رود، و پناهگاه ریا در هم کوبیده می‌شود، پس نماز را به پا دار و نماز را به‌جای آر.

ای پسران و دخترانم: در میدان جنگ زندگی از صبر (از شکیبائی و واداشتن نفس بر آنچه دوست ندارد، از جمله روزه) و نماز کمک بگیرید

بیایید؛ برخلاف میل هر طعنه‌زن، عیبجوی، طنز گوی، استهزاء کننده‌ی بی‌ارزش، شکست خورده، همگی فرامانروای حق، عظیم و جبار را سجده کنیم و برای کوتاهی‌‌هایی که در حق (طاعت و عبادت) الله کرده‌ایم گریه کنیم.

امیدوارم که نکته دقیق و لطیف این آیه را درک کنید، و آنرا با چشم گریان و یا در حال گریه زمزمه کنید: «یا أَیهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمْ إِنَّ زَلْزَلَهَ السَّاعَهِ شَیءٌ عَظِیمٌ * یوْمَ تَرَوْنَهَا تَذْهَلُ کُلُّ مُرْضِعَهٍ عَمَّا أَرْضَعَتْ وَتَضَعُ کُلُّ ذَاتِ حَمْلٍ حَمْلَهَا وَتَرَى النَّاسَ سُکَارَى وَمَا هُم بِسُکَارَى وَلَکِنَّ عَذَابَ اللَّهِ شَدِیدٌ» (الحج: ۱-۲) ای مردم! از (عقاب و عذاب) پروردگارتان بترسید (و به یاد روز قیامت باشید). واقعاً زلزله‌ی (انفجار جهان و فرو تپیدن ارکان آن، در آستانه‌ی) هنگامه‌ی رستاخیز، چیز بزرگی (و حادثه‌ی هراس‌انگیزی) است. روزی که زلزله‌ی رستاخیز را می‌بینید (آن‌چنان هول و هراس سرتا پای مردمان را فرا می‌گیرد که حتّی) همه‌ی زنان شیردهی که پستان به دهان طفل شیرخوار خود نهاده‌اند، کودک خود را رها و فراموش می‌کنند. و جملگی زنان باردار (از خوف این صحنه‌ی بیمناک) سقط جنین می‌نمایند، و (تو ای بیننده!) مردمان را مست می‌بینی، ولی مست نیستند و بلکه عذاب خدا سخت (وحشتناک و هراس‌انگیز) است (و توازن ایشان را به هم زده است و لذا آنان را آشفته و خراب، با چشمان از حدقه به در آمده و با گامهای افتان و خیزان، و با وضع بی‌سر و سامان و حال پریشان می‌بینی).

شیخ عائض القرنی

ترجمه ابوبکر عمر رضاء

مقاله پیشنهادی

اسباب تقویت صبر انسان بر مصیبت‌‌ها

رعایت امور ذیل در صبر بر مصیبتِ‌ از دست دادن فرزندان، خانواده، خویشاوندان و دیگر …