«الاِحکام» در لغت[۱] به دو معنا به کار رفته است:
۱- به معنای منع و بازداشتن؛ عرب میگوید: «حکمتُ و احکمت و حکّمت» یعنی منع کرده و باز داشتم. و حاکم نیز به این معنا میباشد که ظالم را از ظلم منع نموده و باز میدارد. اصمعی میگوید: «اصل حکمت به معنای بازداشتن انسان از ظلم است».
۲- اتقان (استواری در کار): به کسی که کاری را با دقت و ظرافت و استواری لازم انجام دهد، گفته میشود: «حکیم» و «الحُکم» به معنای علم و فقه است. خداوند متعال میفرماید: «وَآتَیْنَاهُ الْحُکْمَ صَبِیّاً» (مریم: ۱۲) «و در کودکی به او دانش (و نبوت) دادیم». یعنی به او علم و فقه (فهم درست) دادیم.[۲]
المتشابه در لغت:[۳]
«الشِبه و الشَّبیه» به معنای مثل و مانند[۴] میباشد. و جمع آن «اشباه» است. و «اشبه الشیء» زمانی گفته میشود که همانند آن باشد. و زمانی گفته میشود: «شابه الشی بالشی وتشابها» که دو چیز به یکدیگر شباهت داشته باشند.
و در قرآن کریم آمده است: «وَالزَّیْتُونَ وَالرُّمَّانَ مُتَشَابِهاً وَغَیْرَ مُتَشَابِهٍ» (انعام: ۱۴۱) «و زیتون و انار را شبیه و بیشباهت پدید آورد».
و امور مشتبه به امور مشکل میگویند. و این دیدگاه لیث میباشد. و زمانی میگویند: «اشتبه الامر» که اختلاط صورت میگیرد. و «الشبه» به معنای اشکال و آشفتگی و ابهام و پوشیدگی و تردید و همانندی به دلیل مشابهت می باشد.
[۱] – نگا: لسان العرب: ۱۲/۱۴۰- ۱۴۴؛ ماده حکم
[۲] – نگا: تفسیر ابن کثیر: ۵/۲۱۰غ چاپ الشعب
[۳] – نگا: لسان العرب: ۱۳/۵۰۳- ۵۰۵؛ ماده شبه
[۴] – مولف «لسان العرب» چنین میگوید. وگرنه تمائل میان دو چیز، در واقع شباهت از هر جهت میباشد. اما تشابه بین دو چیز، شباهت از برخی جهات میباشد. و برخی از اهل لغت تشابه را در صفات و تمائل را در ذوات دانسته اند.