اهل سنت و جماعت

کسانی هستند که در اعتقاد و قول و عمل خود بر راه رسول خدا و اصحابش گام بر می دارند و علت تسمیه آنان به این اسم ، تمسک آنان به سنت رسول خدا و اتفاق آنان بر آن است.

اعتقاد اهل سنت و جماعت

عبارت از ایمان به الله، ملائکه اش، کتابهایش، پیامبرانش و قضاء و قدر (خیر و شر آن) است.

ایمان به الله، ایمان به وجود خداوند(سبحانه و تعالی)، ربوبیتش (پروردگاریش)، الوهیتش (معبود به حق بودنش)، اسماء و صفاتش را متضمن می شود.

و ایمان به ملائکه، ایمان به وجود آنان، و ایمان به اسم کسانی از آنان است که نامشان را می دانیم، همانند جبرییل و همچنین ایمان به صفت کسانی از آنان را که صفت آنان را می دانیم را متضمن می گردد که ایمان به اعمال و وظایف آنان را نیز شامل می شود. برای مثال، عمل جبرییل که نزول وحی می باشد. یا عمل مالک( نام فرشته نگهبان و مسئول جهنم است) خازن جهنم.

ایمان به کتابهای آسمانی، که بایستی ایمان داشته باشیم که این کتابها از سوی خداوند فرستاده شده و خبرهای آنان راست بوده است و اسامی برخی از این کتابها که نامهای آنان را می دانیم (مانند تورات)، صدق و راست است. و به کتابهای دیگری نیز که نام آنان را نمی دانیم باید بطور عموم ایمان آورد، و در صورت عدم نسخ احکام آنان، باید به احکام آنان التزام ورزید.
و ایمان به پیامبران :متضمن این می گردد که ایمان بیاوریم که همه پیامبران در رسالتهای خود صادق بوده اند، و به پیامبرانی که نامهای آنان را می دانیم ایمان پیدا کرده، و در صورت عدم شناخت نامهای آنان، به آنان ایمان اجمالی بیاوریم. و آنچه این رسولان از آن خبر داده اند را نیز باید تصدیق نمود، و به احکام غیر منسوخ شریعت آنان التزام ورزید. و باید دانست که همه شریعتهای گذشته، به شریعت محمد صلى الله علیه وسلم منسوخ گردیده اند.

ایمان به روز آخرت :متضمن این می گردد که به تمام چیزهای که نبی کریم در مورد بعد از مرگ خبر داده اند ایمان آوریم.

وایمان به قدر: متضمن می گردد تا ایمان آوریم که وقوع هر چیزی به قضاء خداوند و قدر وی (سبحانه و تعالی) بوده است.

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …