اهل سنت و جماعت اصحاب، اهل بیت، همسرانِ رسول الله صلی الله علیه وسلم را دوست می‌دارند و جز رسول صلی الله علیه وسلم معتقد به عصمت هیچ کدام از ایشان نیستند:

-(از اصول اهل سنت و جماعت این است که دل و زبان خویش را در مورد اصحاب رسول الله  صلی الله علیه وسلم حفظ می‌نمایند… تمام فضایل و مراتبی را که برای ایشان در قرآن و سنت و اجماع ذکر شده است، قبول دارند.

 کسانی از صحابه  رضی الله عنهم که قبل از فتح مکه انفاق نموده‌ و جهاد کرده‌اند، بر آنان که بعد از فتح مکه چنین کرده‌اند، برتر می‌دانند. مهاجرین را بر انصار  رضی الله عنهم مقدم می‌دارند. باور دارند که الله  جل جلاله به اهل بدر که تقریباً ۳۱۳ نفر بودند، فرمود: «اعْمَلُوا مَا شِئْتُمْ، فَقَدْ غَفَرْتُ لَکُمْ »[۱] : «هر چه می‌خواهید بکنید که من شما را آمرزیدم». ایمان دارند افرادی که در زیر درخت – حدیبیه – بیعت کردند، وارد جهنم نخواهند شد… به بهشتی بودنِ هر کس که رسول الله  صلی الله علیه وسلم مژده‌ی بهشتی بودنش را داده است، گواهی می‌دهند… به سخن متواتر امیر المؤمنین علی  رضی الله عنه و دیگران مبنی بر این که ابوبکر سپس عمر  رضی الله عنهما بعد از رسول الله  صلی الله علیه وسلم برترین افراد این امت‌اند، اقرار دارند… ایمان دارند که خلیفه‌ی بعد از رسول الله  صلی الله علیه وسلم ابتدا ابوبکر، سپس عمر، بعد عثمان و بعد هم علی  رضی الله عنهم می‌باشند… عقیده و باور قطعی دارند که زنان رسول الله  صلی الله علیه وسلم خصوصاً خدیجه و عایشه‌ی صدیقه (رضی الله عنهن) مادرانِ مؤمنین و در بهشت، همسران پیامبر  صلی الله علیه وسلم هستند…

از اظهار نظر در تضارب آراء و تنش‌هایی که میان صحابه  رضی الله عنهم رخ داده است، دست نگه می‌دارند و می‌گویند: آنان در این زمینه معذور بوده‌اند. یا اجتهاد درست و صحیح نموده‌اند و یا به خطا رفته‌اند. با این وجود هر یک از صحابه  رضی الله عنه را به تنهایی، معصوم از گناهانِ کبیره و صغیره نمی‌دانند. بلکه به صورت کلی امکان سر زدن گناه از ایشان وجود داشته است. لیکن سابقه‌ی درخشان و فضایل ایشان موجب آمرزش خطاهای احتمالی آنان شده است.. به فرموده‌ی رسول الله  صلی الله علیه وسلم آنان «خیر الناس: بهترین مردمان» بوده‌اند. آنان بعد از پیامبران صلی الله علیهم و سلم بهترین مخلوقات هستند. همانند آن‌ها نه بوده است و نه خواهد آمد. ایشان از قرن‌های برگزیده این امت هستند. امتی که بهترین و محترم‌ترینِ امت‌ها در نزد الله متعال است)[۲].

 

[۱]– مسلم (۲۴۹۴)

[۲]– منهاج السنه: ج ۳ ص ۱۵۲ – ۱۵۶.

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …