انواع معاملات جدید که بر پایه ی معامله نسیه با افزوده قیمت صورت می گیرد ۲

محمد هنرآموز, [۲۷.۰۲.۱۷ ۲۰:۲۱]
بنده معتقدم حیله ی بانکهای اسلامی که آن را بیع المرابحه (تجارت سودآور) می نامند به علل زیاد به مراتب از مکر بنی اسرائیل فریب کارانه تر است:

اول: حیله ی بنی اسرائیل فقط مخالفت با امر شرعی در عدمِ شکار کردن بود. و در این جریان جز دشمنی با دستور الهی چیز دیگری نبود. زیرا ماهی دریا، مالی عام از اموال الهی است. و صید ماهی هم در اصل مباح می باشد. اما حیله ی بانک های اسلامی جرمی مرکب است، زیرا کسی که می خواهد چنین کاری _ بیع المرابحه _ انجام دهد، مرتکب ربایی می شود که در اصل حرام است. و این کار جز خوردن اموال مردم به روش حرام، چیز دیگری نیست. و این در حالی است که در اصل مال مردم را به ناحق خوردن حرام است؛ ولی بر عکس صید ماهی که ذاتاً روا و مشروع است.  

دوم: وقتی بنی اسرائیل روز شنبه برای صید ماهی حیله کردند، این کار را به خود و برداشت خویش نسبت دادند؛ حال آن که بانک ها عمل خود را حلال می دانند و آن را به امامان بزرگوار دین از جمله امام شافعی رحمه الله نسبت می دهند. من مطمئن هستم امام شافعی از کسی که به اسم او چنین کارهایی می کند بیزار است. چرا که خود امام می فرماید: هر گاه صحت حدیث به اثبات رسید، مذهب من هم همان است.  
هم چنین می گوید: هر گاه دیدید حرفی زدم یا اصلی بیان کردم که از پیامبر خلاف گفته ی من اثبات شد، حرف حرفِ پیامبر است و من هم سخن ایشان را می گویم.  
بنده باید بگویم: هرگز اما شافعی رحمه الله قایل به کارهایی که به اسمش انجام می شود نیست. بلکه فتوا دهندگان به حلال بودن این معامله تلفیقی از قول امام و بعضی از مالکیان را ارائه می دهند. می گویند: (امام شافعی رحمه الله اجازه داده است که خریدار به فروشنده بگوید: اگر این کالا را خریدی من آن را از تو خواهم خرید. و می گوید: اگر هر دو این وعده را لازم دانستند، معامله آنان باطل است چون هر دو بر رباخواری اتفاق نموده اند. بانک های اسلامی مشتری را مجبور می کنند و سپس _طلب خود را _ از او وصول می کنند. بلکه _ مشتری _ بیعانه ای را می پردازد که اگر جنس را نخرید بیعانه را باز پس نمی گیرد. و تمام این اباطیل را به امام شافعی نسبت می دهند!!). و روشن است که تلفیق بین قول دو شخص حرام است، بلکه حتی در هم آمیختن دو سخن از یک فرد که هر کدام در جایی جداگانه گفته شده است، حرام است چه برسد به گفتار دو شخص دور از یکدیگر.
به هر حال چسباندن چنین حیله ی زشتی به امام بزرگی از امامان فقه را گناه دیگری میدانم که بر زشتی کار می افزاید.  

سوم: وقتی بنی اسرائیل ترفند خود را عملی کردند، عموم مردم را گول نزدند ولی مکرشان در سطح عمومی منفور بود. به همین سبب خیرخواهان به نصیحت کردن شان پرداختند و آنان را بر حذر داشتند. اما این ترفند ربوی که اسم تجارت سودآور را به خود گرفته، معضلی فراگیر شده است.  

چهارم: این حیله ی شوم و زشت در حالی رواج یافته است، که کارشناسان مسلمان مشغول تغییر نظام اقتصادی ربوی سرمایه داری، به نظام اسلامی بودند، که ناخودآگاه این گونه عمل مخلصانه و مجدّانه ی مسلمانان در اجرایی کردن شریعت به تلاشی شیطانی مکّارانه که به نظام سرمایه داری غربی خدمت می کند، مبدّل شد. و بعد از این که ربا برای همگان معلوم گشت آمدند و _ دوباره آن را _ زینت دادند و مطلّایش نموده و پوششی اسلامی برآن انداختند. و این گونه مسیر بانک های اسلامی دگرگون شد و بجای تغییر، نظام ربوی ستونی از ستون های آن شد. به این سبب ها و دلایل زیادی دیگر می گویم: این حیله ی ربوی به مراتب از مکر بنی اسرائیل بدتر است. و چون الله با توجه به حیله گری بنی اسرائیل با حکم شرعی، ما را بر حذر می دارد، بر آن شدم که بیزاری خود را از آن چه امروز صورت می گیرد، اعلان کنم.

الهی از این عمل _ ربا _ به نزد تو اعلان بیزاری می کنم. ای الله از  علما عهد و پیمان گرفتی که کتمان علم نکنند و اعلانش کنند. و گفتی لعنت بر کسی که چنین نکند. فرمودی: *إنَّ الَّذِینَ یَکْتُمُونَ مَا أَنْزَلْنَا مِنَ الْبَیِّنَاتِ وَالْهُدَى مِنْ بَعْدِ مَا بَیَّنَّاهُ لِلنَّاسِ فِی الْکِتَابِ أُولَئِکَ یَلْعَنُهُمُ اللَّهُ وَیَلْعَنُهُمُ اللَّاعِنُونَ. إِلَّا الَّذِینَ تَابُوا وَأَصْلَحُوا وَبَیَّنُوا فَأُولَئِکَ أَتُوبُ عَلَیْهِمْ وَأَنَا التَّوَّابُ الرَّحِیمُ: (کسانی که نشانه های روشن، و رهنمودی را که فرو فرستادیم، بعد از آنکه آن را برای مردم در کتاب توضیح داده ایم، نهفته می دارند، الله آنان را لعنت می کند، و لعنت کنندگان لعنتشان می کنند.مگر کسانی که توبه کردند، و (خود را) اصلاح نمودند، و (حقیقت را) آشکار کردند، پس بر آنان خواهم بخشود؛ و من توبه پذیر مهربانم) .
و فرمودی: *وَإِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِیثَاقَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ لَتُبَیِّنُنَّهُ لِلنَّاسِ وَلَا تَکْتُمُونَهُ…:(و یاد کن) هنگامی را که الله از کسانی که به آنان کتاب داده شده، پیمان گرفت که حتماً باید آن را (به وضوح) برای مردم بیان نمایید و کتمانش مکنید ….) .  
الهی! به خاطر وفای به عهد و خروج از مسئولیت این مطالب را می نگارم.  
الهی! اگر مجازاتت را نازل کردی آمران به حق را استثنا کن. چرا که در خصوص بنی اسرائیل فرمودی:*فَلَمَّا نَسُوا مَا ذُکِّرُوا بِهِ أَنْجَیْنَا الَّذِینَ یَنْهَوْنَ عَنِ السُّوءِ وَأَخَذْنَا الَّذِینَ ظَلَمُوا بِعَذَابٍ بَئِیسٍ بِمَا کَانُوا یَفْسُقُونَ:( پس هنگامی که آن چه را بدان تذکر داده شده بودند، از یاد بردند، کسانی را که از (کار) بد باز می داشتند نجات دادیم؛ و کسانی را که ستم کردند به سزای آن که نافرمانی می کردند به عذابی شدید گرفتار کردیم)  .  
 
اللَّهُمَّ اهدِ هَذِهِ الأُمَّهَ سَبِیلَ الرَّشَادِ وَ أخرِجهَا بِرَحمَتِکَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّورِ.
الهی این امت را به راه ترقی رهنمون کن و با رحمت خویش از تاریکی ها به سوی نور بر آور!

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …