حج به سه صورت انجام داده میشود
و آن به این صورت است که حاجی در میقات مربوطه ابتدا به نیّت عمره احرام میبندد و پس از انجام اعمال عمره (یعنی به دنبال طواف کعبه و سعی بین صفا و مروه و تراشیدن یا کوتاه کردن موی سر) از لباس احرام خارج میشود و محرمات احرام بر او حلال میشود، تا روز هشتم ذیالحجه که مجدداً احرام به حج میبندد و مناسک حج را انجام میدهد. در حج تمتع قربانی (به عنوان فدیه) واجب میباشد.
یادآوری: اینگونه حجاج که در ابتدا اعمال عمره را انجام دادهاند بعد از اینکه در روز دهم ذیحجه بعد از رمی جمره عقبه و حلق و قربانی از احرام خارج شدند و جهت طواف الإفاضه به مکه برگشتند، به دنبال طواف کعبه باید سعی بین صفا و مروه را نیز انجام دهند.
به این شکل انجام میشود که حاجی در میقات مسیر خود، احرام به نیت حج و عمره با هم میبندد که در ضمن اعمال حج، عمره نیز انجام میشود، و همچنان در احرام میماند تا روز عید قربان و رمی جمره عقبه. البته در حج قران مانند حج تمتع قربانی واجب است.
به این صورت است که حاجی در میقات مربوطه فقط به نیّت حج احرام میبندد و عمره با حج جمع نمیکند بلکه به محض ورود به مکه عمل طواف القدوم و سعی بین صفا و مروه را انجام میدهد و همچنان در احرام میماند و در روز هشتم پس از رفتن به منی و عرفات و سپس مزدلفه و بازگشت به منی در روز عید، بعد به دنبال رمی جمره عقبه و تراشیدن یا کوتاه کردن موی سر از احرام خارج میشود و به مکه میآید و طوافالافاضه را انجام میدهد. دیگر سعی بین صفا و مروه را انجام نمیدهد، سپس به منی برمیگردد و در ایّام التشریق رمی جمرات سهگانه را انجام میدهد. دیگر قربانی بر او واجب نمیباشد.
حاجی بعد از رمی جمرات سهگانه در ایام التشریق، از منی به مکه برمیگردد و بعد از اینکه به مکه برگشت جهت انجام عمره، به تنعیم ـ که به آن نیز مسجد عایشه گویند ـ میرود و احرام به نیّت عمره میبندد و سپس طواف کعبه و سعی بین صفا و مروه را انجام میدهد و به دنبال آن عمل حلق یا تقصیر موی سر را انجام میدهد. بدین صورت یک عمره کامل را انجام داده است.
یادآوری: زمان عمره تمتّع فقط از اول شوال تا هشتم ذیالحجه است، امّا عمره غیرتمتع در تمام سال جایز است انجام شود.
اکنون به شرح وبیان کیفیت انجام دادن هر یک از ارکان و واجبات و سنن حج میپردازیم: