امام عصمت خود را انکار کرد، و اگر معصوم بود، این دعا را نمى‌خواند و از [گرفتاری در] فتنه و گمراهى نمى‌ترسید

امام عصمت خود را انکار کرد، و اگر معصوم بود، این دعا را نمى‌خواند و از [گرفتاری در] فتنه و گمراهى نمى‌ترسید

«ستایش باد خداوندى را که شبم را به روز آورد و من نه مرده‏ام و نه بیمارم و نه رگهایم دچار اضطراب و آفتى است و نه به بدى کردارم مورد بازخواست هستم؛ نه بى‏فرزندم نه از دین برگشته‏ام و نه منکر پروردگارم هستم و نه از ایمانم نگرانم و نه عقلم آشفته است و نه به عذاب امتهاى پیشین معذبم؛ شب را به روز مى‏آورم، در حالى که بنده‏اى بى‏اختیارم و بر خود ستم کرده‏ام. تو توانى بر من حجت آورى و من نتوانم در برابر تو عذرى آورم. نتوانم گرفت جز آنکه تو مرا عطا کنى و نتوانم خویش را از بد نگه دارم مگر آنکه تو مرا نگه دارى. بار خدایا، پناه مى‏برم به تو، از اینکه در عین بى‏نیازیت، نیازمند و تهیدست بمانم، یا در عین راهنماییت گمراه گردم، یا در عین توانمندیت بر من ستمى رود، یا در عین آنکه همه کارها به دست توست، خوار و بى‏ارج گردم. بار خدایا، جان مرا نخستین نعمت گرانبهایى قرار ده که از نعمتهاى گرانبهاى من مى‏ستانى و نخستین امانتی از امانت‌های خود که از من بازپس مى‏گیرى. بار خدایا، به تو پناه مى‏بریم از اینکه بخواهیم از سخن تو سر بر تابیم، یا کیش تو را وانهیم و به کیش دیگر گراییم، یا نفسانى پیش از فرا رسیدن هدایتى که از سوى تو آمده، خواهشهاى بر ما چیره گردد»[۳۰].

و هنگامی که گروهی پیش رویش او را ستودند، فرمود: «بار خدایا، تو از من به خودم ‏داناترى و من خود را بهتر از ایشان مى‏شناسم. بار خدایا، مرا بهتر از آن دار که اینان ‏مى‏پندارند و گناهانى را که اینان نمى‏دانند، براى من بیامرز»[۳۱].

همچنین مى‌فرماید: «بار خدایا، به تو پناه مى‏برم از اینکه ظاهرم در چشم مردم نیکو جلوه ‏کند و درونم، که پنهانش مى‏دارم، زشت‏باشد؛ و در نزد مردم از روى ریا خودنمایى‏ کنم در کارهایى که تو از من بدان آگاهترى؛ و خود را در برابر مردم نیکو جلوه دهم ولى اعمال بدم را نزد تو آورم تا به بندگانت نزدیکی جویم و از خشنودى تو دور گردم»[۳۲].

[۳۰]- خطبه ۲۰۶. [۳۱]- حکمت ۱۰۰. [۳۲]- حکمت ۲۷۶.

مقاله پیشنهادی

زهد رسول الله صلی الله علیه وسلم

عَنْ أبِی هُرَیْرَهَ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وسلم: «اللَّهُمَّ ارْزُقْ آلَ مُحَمَّدٍ …