«ساکنان سرزمین ایکه (که قوم شعیب بودند، مانند قوم لوط متمرد و بیایمان و) ستمگر بودند. پس از آنان انتقام گرفتیم، و این دو (قوم، یعنی قوم لوط و قوم شعیب، شهرهای ویران شدهی ایشان) بر سر راه واضح و آشکاری است».
یعنی: آثار شهرهای قوم لوط و قوم شعیب که قبل از این ذکر شدهاند، بر سر راه واضح و آشکاری هستند.
اینها سه معنای امام هستند که در قرآن آمدهاند و در قرآن معنای چهارمی برای امام وجود ندارد.
معنای چهارم برای امام اصطلاح تازهای است
اما امام به معنای شخص معصومی که از جانب الله تعالی معین شده و اطاعتش بر مردم واجب باشد، اصطلاح جدید و تازه اختراعی است که نزد عرب و یا زبان آنها که قرآن با آن زبان نازل شده است، شناخته شده نیست!
این معنایی است که فرقههای امامیه از قبیل: اسماعیلیه، اثنیعشریه، فطحیه، ناووسیه، کیسانیه و… آن را اختراع کردهاند. گفتنی است که این معنی تازه و نو بعد از فاصلهی زمانی درازی از تکمیل شدن نزول قرآن و کامل شدن دین و تمام شدن نعمت به وجود آمده است.