اعلان بسته بودن باب اجتهاد، مدعیّن اجتهاد را منع نمی‌کند (۱)

اعلان بسته بودن باب اجتهاد، مدعیّن اجتهاد را منع نمی‌کند:

می خواهیم در دنباله مطالبی که گذشت، به مقلدان متعصب فکر بسته بگوئیم: آیا شما به مجرد اینکه بگویید باب اجتهاد بسته شده است، می‌توانید مانع کسانی که اهلیت و شایستگی اجتهاد را ندارند و همچنین با غرض و کینه وپیروی ازهوی و هوس در دایره اجتهاد داخل می‌شوند، می‌توانید جلوگیری و ممانعت بعمل آورید؟

آیا شما فکر می‌کنید هر کلمه ای یاسخنی که از جانب شما گفته می‌شود مانع حرف زدن و صحبت کردن و همچنین فتوی دادن مردم شود؟ اگر اینگونه می‌بود، نمی‌دیدیم که مردم در بسیاری از چیزهایی که ادعا می‌کنید، با شما مخالفت کنند، شما کجائید و آنان کجایند؟میان شما و ایشان تفاوت از زمین تا آسمان است؟ براستی بیشتر مردم حتّی با دستور الله مخالفت کرده‌اند، که او قدرتمند به تمام معنی، قادر، توانا، صاحب شجاعت، توان، نیروی شدیدی است و هر آنچه که بخواهد، انجام می‌دهد، حرکت کاینات کلاً در دست اوست، و روح مخلوقات در قبضه قدرت اوست، با این توصیف آیا شما به نسبت الله بر مردم خوف و هیبت بیشتری دارید و تاثیر و سلطه شما بر مردم از تأثیرو سلطه خداوند بیشتر است؟پس چگونه مجرد سخنی از جانب شما می‌تواند مجتهدان فاسد را از کارشان باز دارد. آنان منتظر اجازه و دستور شما نیستند. اگر کسی از خدواند نترسد و تقوی او را نداشته باشد، از شما و امثال شما نمی‌ترسد، درحالیکه ترس ازالله –جل جلاله – و محبت او اساس کار و وسیله اصلاح بزرگ بوده که همان از بین بردن هرج و مرج دینی و از بین بردن زمینه بازیچه قرار دادن شریعت آسمانی است. اما مجرد سخنی که از فلان و فلانی صادر می‌شود، هیچگونه تغییر و تحولی در کار ایجاد نمی‌کند نمونه مثال به عنوان شاهد بر این قضیه اینکه فقهای پیشین در بسیاری از کتاب‌های خود اظهار داشته‌اند که مقلّد نمی‌تواند مسند قضاوت و فتوی را بر عهده داشته باشد. آیا مقلدان از این کار که همان به عهده گرفتن دو مسند قضاوت و فتوات است، منع شده‌اند؟

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …