اعتراضات منع کنندگان اجتهاد و جواب دادن به آن‌ها (۶)

ای کسانی که موافق نظریه بستن باب اجتهاد و تعطیل کردن آن هستید، هیچگونه خوف و ترسی به نسبت دین نداشته باشید، همانا دین، از جانب خداوند- تبارک و تعالی- بواسطه بندگانی از خود که امانت دار کتاب او (قرآن) و سنت رسول او هستند، و درتاریکیهای شدید بوسیله نورو روشنایی این دو راه را می‌یابند و لشکر تاریکی و ظلمت و سیاهی و خفاش‌های کفر و ظلالت را از سرراه بر می‌دارند، حفاظت می‌شود، نسبت به دین هیچگونه ترس و خوفی نداشته باشید، بلکه از خود بترسید که مبادا- العیاذ بالله- دین و قوانین و شرایع دینی را بازیچه دست خود قرار دهید، حرام آن را حلال و حلال آن را حرام کنید، و بدون اذن و اجازه الله-تبارک و تعالی – تشریع و قانون گذاری کنید. از خود بترسید از اینکه بابی را که خداوند گشوده است، تعطیل کنید.و جرات و جسارت بخرج بدهید در مقابل کاری که خداوند آن را تشریع کرده و اجازه داده است شما آن را منع کنید، یا اینکه در مقابل کاری که خداوند آن را دوست دارد و می‌خواهد بندگان او آن را انجام دهند، جرأت و جسارت بخرج دهید و از انجام آن نهی کنید از این نوع کارها بترسید، به ظاهر ادعای دفاع از اسلام می‌کنید درحالیکه الله- سبحانه و تعالی – مدافع وپشتیبان است وما نیستیم که این دین را حفاظت می‌کنیم بلکه خداوند –تبارک وتعالی-است که این دین را حفظ می‌کند و تمامی مخلوقات در مقابل عظمت و قدرت الله – جل جلاله – هیچ چیز نیستند؟ و تاریخ شاهد بر این قضیه است که چه دسیسه‌های زیادی و نیرنگ‌های خطرناکی برای محو و از بین بردن اسلام، برنامه ریزی شد، نتیجه چه شد؟ تمامی این برنامه‌ها با شکست و ناکامی روبرو شد. و با وجود ضعف و پراکندگی مسلمانان، تمامی آن دسایس و برنامه‌ها دچار خواری و زبونی شدند. دلیل این موفقیت مسلمانان و شکست و خواری و زبونی دشمنان اسلام چه بود؟ هیچ دلیلی وجود نداردجز اینکه بحقیقت یاری و مدد الله با این دین است، با پشتیبانی و حمایت، از او محافظت می‌کند، و با قدرت و توانایی خود آن را محفوظ و مصون می‌دارد.

نامهای خداوند- تبارک و تعالی – پاک و منزه بوده و صفات او جمیل و بزرگوار هستند.دوباره به سراغ مقلدان می‌رویم کسانی که ادعا می‌کنند باب اجتهاد بسته شده، و هماناگشایش این باب باعث بوجود آوردن بلا و مصیبت بزرگ و فتنه ای که هیچ چیزی در آن مشخص نیست،  می‌شود، و از آنان سئوال می‌کنم:چرا اجتهاد فقط باعث بوجودآوردن شّر و فساد در بعد از قرن چهارم هجری می‌شود؟ و قبل از قرن چهارم هجری باعث ایجادشرّوفساد نشده بوداگر درجواب بگوییم همانا کسانی که قبل از قرن چهارم هجری زندگی می‌کردند، انسان‌های صالح و درستکاری بودند. سپس فاسد شدند، ما در جواب این ادعا می‌گوئیم: آیا ممکن است هیچ دوره‌ای از زمان خالی از انسان‌های صالح و یا فاسد باشد؟ در قرن اول و دوم و سوم: با وجود اینکه ما معتقدیم به اینکه خیر القرون، بهترین‌ها بوده‌اند ولی آیا کسی می‌تواند انکار کند که هیچ انسان فاسد و شروری در این زمان وجود نداشته است؟ آیا خوارج و معتزله و شیعیان تندرو در این دوران نبوده‌اند؟ آیا حضرت عثمان و حضرت علی (رض الله عنهما) در این دوران به قتل نرسیدند، و امام احمد و غیر او را به خاطر آنان اذیت و آزارو شکنجه نکردند؟ آیا زندقه و مجوس در این دوران ظاهر نشدند؟آیا احادیث موضوع و جعلی و دروغ بستن بر رسول الله ص در این دوران منتشر نشد؟پس چه کسی تمامی این مشکلات و مصیبت‌ها را از سر راه برداشت و از دین خدا در مقابل اشرار و فاسدان حمایت کرد؟ آیا این کارها بواسطه بکار بردن، علمای مخلص و محدثین ماهرتوسط الله-تبارک وتعالی- کسانی که هر نوع شُبه ای که وجود داشت از آن پرده برداشتند و هر نوع غم و اندوه و دلتنگی به نسبت این مشکلات را از بین بردند و تمامی احادیث دروغ و جعلی را رسوا ساختند، انجام نشد؟ مرحبا! آفرین! درود بر آنان باد! پدر و مادرم به فدای علمای حدیث، خداوند در عوض اسلام و مسلمین به آنان بهترین جزا و پاداش عنایت فرماید. متاسفانه این چنین عالمانی که به دین خدمت می‌کنند و سنت رسول اکرمص را زمانی که می‌خواهد نیست و نابود شود، زنده می‌دارند، واقعا کم شده‌اند. و علاوه بر این کسانی که ادعای علم و آگاهی می‌کنند، با آنان دشمنی می‌کنند، به خدا قسم، در وجود کسی که خود را بی‌نیاز از سنت و علما و اهل سنت بداند، هیچگونه خیر و نیکی نیست تا چه رسد به کسی که با سنت و علمای مدافع سنت دشمنی و جنگ می‌کند؟

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …