اعجاز قرآن کریم چشمه های دانش است

اعجاز قرآن کریم چشمه های دانش است

قرآن معجزه پیامبر اسلام ودلیل زنده حقانیت راه اوست. قرآن کریم تنها معجزه حاضر در عصر ماست که گواه همیشه صادق اسلام و راهنمای انسانها است.
إِنَّ فِی السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ لَآیَاتٍ لِّلْمُؤْمِنِینَ وَفِی خَلْقِکُمْ وَمَا یَبُثُّ مِن دَابَّهٍ آیَاتٌ لِّقَوْمٍ یُوقِنُونَ وَفِی خَلْقِکُمْ وَمَا یَبُثُّ مِن دَابَّهٍ آیَاتٌ لِّقَوْمٍ یُوقِنُونَ وَاخْتِلَافِ اللَّیْلِ وَالنَّهَارِ وَمَا أَنزَلَ اللَّهُ مِنَ السَّمَاءِ مِن رِّزْقٍ فَأَحْیَا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا وَتَصْرِیفِ الرِّیَاحِ آیَاتٌ لِّقَوْمٍ یَعْقِلُونَ[الجاثیه : ۲=۵] بدون شک در آسمانها وزمین دلائل ونشانه های فراوانی ( بروجود خدا) است برای مؤمنان که آنانرا سوی توحید رهبری می کند،وهمچنین در آفرینش خودتان ( بدن زیبا وآراسته ودستگاههای داخلی پیچیده واسرار انگیز: رشته های ارتباطی سلسله اعصاب،رگها ومویرگها،مغز، سلولها،گردش خون خصال وصفات ویژه،وتنوع خلقت وفطرت ظاهری وباطنی هریک از افراد بشر) ونیز در آفرینش این همه جنبندگان که خداوند در سراسر زمین پرکنده میسازد ( از موجودات ذره بینی گرفته تا حیوانات غول پیکر،با ویژگیهای گوناگون وساختارهای جوراجور والوان واشکال رنگارنگ)نشانه های بزرگ ودلائل قوی است برای آنان که اهل یقین هستند.
همچنین بارانی که خداوند متعال از آسمان نازل کرده و بواسطه آن زمین مرده را زنده می سازد وهمچنین درمتوجه ساختن و گردانیدن بادها ازسویی به سویی دیگر دلایل و شواهد زیادی است که صاحبان عقل و فهم را بدین حق معترف می نماید.
در قرآن کریم آیات بسیاری است که انسان را به تفکر در آفرینش آسمان و خورشید و ماه و ستارگان و زمین و کوهها و دریاها ونباتات و حیوانات و انسان دعوت می کند و نظام -شگفت آوری را که در هر یک از انواع  حکومت می کند، گوشزد می فرماید .
براستی نیز دستگاه آفرینش و نظامی که فعالیتهای گوناگون جهان را به سوی هدفهای آفرینش و  آرمانهای هستی پیش می راند بسیار شگفت آور و حیرت بخش است .
دانه گندم از آن لحظه که در شکم خاک قرار می گیرد و پس از آن شکفته شده ونوک سبزی بیرون می دهد و نیز ریشه خودرا به دل خاک می فرستد ، بوته ای دارای سنبل می شود تا وقتی که به سرمنزل مقصود برسد ، سازمان هایی بس بزرگ و پهناور بکار می افتد که عقل از مشاهده عظمت آن متحیر می شود .
نیروهای اسرار آمیزی که در آن دانه به ودیعه گذاشته شده و هچنین خورشید وماه و زمین هرکدام با حرکتها و قوای نهفته خود ( با ایجاد فصول سال و روز شب وپدیده هایی مانند ابر و باد وباران و…)در پیدایش یک بوته گندم بکار می آیند تا این پدیده تازه را برای رساندن به آخرین مرحله رشد ونمو خود پرستاری نمایند .
مشاهده  اجزاء بهم پیوسته این جهان پهناور و گردش عمومی حیرت انگیز آن و نظام های جزئی خیره کننده و مرتبط به هم که در هر گوشه و کنار آن در جریان است و در نتیجه هریک از انواع پدیده ها را  به سوی هدف خاص و مقصد ویژه خود با نهایت نظم و ترتیب هدایت می نماید ، برای هر انسان خردمندی روشن می سازد که جهان هستی و هر چه درآنست در وجود و بقاء خود از یک وجود و مقام فنا ناپذیری سرچشمه می گیرد که با قدرت بیکران و علم بی پایان خود جهان را آفریده است و هر یک از آفریده ها را در مهد پرورش قرار داده و با عنایت خاص خود به سوی مقصد کمالیش سوق می دهد .
الدکتور منصور العبادی

مقاله پیشنهادی

فضیلت قرائت قرآن

الله متعال می‌فرماید: ﴿إِنَّ ٱلَّذِینَ یَتۡلُونَ کِتَٰبَ ٱللَّهِ وَأَقَامُواْ ٱلصَّلَوٰهَ وَأَنفَقُواْ مِمَّا رَزَقۡنَٰهُمۡ سِرّٗا وَعَلَانِیَهٗ …