اعجاز عددی قرآن

اعجاز عددی قرآن

قُل لَّئِنِ اجْتَمَعَتِ الإِنسُ وَالْجِنُّ عَلَى أَن یَأْتُواْ بِمِثْلِ هَـذَا الْقُرْآنِ لاَ یَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَلَوْ کَانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِیراً [الإسراء : ۸۸] ( ای پیامبر بگو که اگر جنی ها و انسان ها برای فراهم آوردن کتابی همچون قرآن دست به یکی کنند نمی توانند همانند آن را بیاورند هر چند برخی با برخی دیگر همکاری نمایند.)
از نظر دانشمندان و خردورزان در مورد معجزه بودن قرآن از این جهت که کلام خداوند  دانا و بی همتاست تردیدی وجود ندارد. خداوندی که عالم به ماکان و مایکون است و هیچگونه حد و مرزی برای علم او وجود ندارد.
اما برای تقویت باور ایمان آوردگان و تذکر به غفلت زدگان و اتمام حجت بر منکران و راهنمایی حقیقت طلبان قطره های اندکی از اقیانوس اعجاز کلام خداوند  را یاداوری می نماییم. با یاد آوری این موضوع که قرآن برنامه ای ابدی برای اصلاح اندیشه ،گفتار ،کردار و تمامی امور متعلق به خانواده و جامعه است  به عبارت دیگر قرآن شامل : بینش ، منش ، روش ، نیایش و خیزش است.

البته آگاهی از تمامی مساییل مربوط به “ناسخ و منسوخ ، محکم و متشابه ، عام و خاص ،مطلق و مقید و اعجاز ” آن در تمامی ابعاد و حتی حفظ و فهم و برداشت صحیح از آن به شرطی مفید و کارساز خواهد بود که به عنوان راهنمای ایمان و اندیشه و رفتار و تنظیم روابط خانوادگی ، اجتماعی ، سیاسی و فرهنگی وغیره مورد توجه قرار بگیرد و تعالیم تعالیبخش آن  به اجرا نهاده شود.
قرآن از نظر عددی ، فصاحت و بلاغت ، علوم طبیعی ، انسان شناسی و  معجزه است و لازمه ایمان به معجزه بودنش ایمان به حقانیت و عمل به رهنمود ها و بکار بستن قوانین آن است.
الف : اعجاز عددی و ریاضی.
با توجه به اینکه آیات قرآن در طول بیست و سه سال نازل شده و پیامبر بزرگوار اسلام امّی بوده و خواندن و نوشتن نمی دانسته اعجاز عددی و هماهنگی میان این مصطلحات به غیر از حقانیت تعالیم نورانی قرآن چه معنا ی دیگری می تواند داشته باشد.؟
توضیح
تعداد
کلمه و واژه
تعداد
کلمه و واژه
ردیف

۱۴۵
موت (مرگ)
۱۴۵
حیاه(زندگی)
۱

۱۶۷
سیئات(کاربد)
۱۶۷
عمل صالح(کار نیک)
۲

۱۱۵
آخرت
۱۱۵
دنیا
۳

۸۸
شیطان
۸۸
ملایک
۴

۸۳
اطاعت
۸۳
محبت
۵

۱۰۲
صبر
۱۰۲
شدت(سختی)
۶

۱۶
علانیه (آشکار)
۱۶
جهر( أشکار)
۷

۱۱
استعاذه
۱۱
ابلیس
۸

۷۷
جنت و مشتقات
۷۷
جهنم و مشتقات
۹
سه برابر
۲۳۴
مغفرت
۱۱۷
مجازات
۱۰

۲۴
ظلمت ومشتقات
۲۴
نور و مشتقات
۱۱

۳۳۲
قالوا (گفتند)
۳۳۲
قل(بگو)
۱۲
به این موضوع که سال ۱۲ ماه است اشاره دارد.

۱۲
شهر (ماه)
۱۳
به تعداد روزهای سال اشاره دارد.

۳۶۵
یوم(روز)
۱۴

تهیه کننده: عبد العزیز سلیمی

مقاله پیشنهادی

فضیلت قرائت قرآن

الله متعال می‌فرماید: ﴿إِنَّ ٱلَّذِینَ یَتۡلُونَ کِتَٰبَ ٱللَّهِ وَأَقَامُواْ ٱلصَّلَوٰهَ وَأَنفَقُواْ مِمَّا رَزَقۡنَٰهُمۡ سِرّٗا وَعَلَانِیَهٗ …