اعتراضات منع کنندگان اجتهاد و جواب دادن به آن‌ها (۴)

هرگاه کسی پیدا شود که ادعای اجتهاد داشته باشد و او از زمرۀ افرادی باشد که شایستگی این کار را ندارد، همانا الله –تبارک و تعالی – خود سعی و تلاش آنان را باطل کرده است و حجت و دلیل آنان را بی‌اعتبار و بی‌اساس می‌گرداند، و بوسیله مجتهدین لایق و شایسته و علما متقی و پرهیزگار آنان را خاموش و ساکت می‌کند و اینگونه به ظاهر مدعیان علم و اجتهاد و شیّادان هیچگونه دلیل و برهانی نخواهند داشت ﴿قُلۡ فَلِلَّهِ ٱلۡحُجَّهُ ٱلۡبَٰلِغَهُ﴾ [الأنعام: ۱۴۹]. «(ای پیغمبر) بگو: خداوند دارای دلیل روشن و رسا است» (بر اینکه گفتار و کردارتان بی‌پایه و بی‌اساس است و شما اصلاً دلیل قطعی بر صدق گفتار و درستی کردار خود ندارید در اینکه می‌گویید: خدا به کفر و شرک ما راضی و به تحلیل و تحریم ما خشنود است!)…

همانا خداوند -جلّ جلاله – عهد کرده که هیچگاه زمین را از انسان‌هایی که مدافع و مجری قوانین الله با دلیل و برهان، و مدافع دین به حق هستند، خالی نمی‌گذارد. حضرت رسول اکرمص می‌فرماید:

«لا یزال من أمّتی أمه قائمه بأمر الله لا یضرّکم من خذلهم ولا من خالفهم حتی یأتی أمرالله وهم علی ذلک»[۱]

«همیشه از امت من، طایفه و یا گروهی هستند که اوامر الله تعالی را اجرا می‌کنند یکی از صفات این گروه آن است که کسانی که می‌خواهند آنان را خوار کنند و با آنان مخالفت کنند، نمی‌توانند هیچگونه ضرر و زیانی در این رابطه به آنان وارد کنند تا روز قیامت ایشان بر همین صفات باقی می‌مانند».

همچنین رسول الله ص می‌فرماید: «یحمل هذا العلم من کل خلف عدوله ینفون عنه تحریف الغالین وانتحال المبطلین وتأویل الجاهلین»[۲].

[این علم را عادلترین کسانی که بعد از من می‌آیند، بر می‌دارد و به مرحله اجرا می‌آورد، تحریف غلوکنندگان وادعای بیخود بیهوده گویان و دروغگویان تأویل جاهلان را از بین می‌برند]

و در بین مسلمانان علمای صادق وجود خواهند داشت که از دین دفاع کرده و افترا و دروغ، دروغگویان را رد می‌کنند تا روز قیامت، آن زمان که علم با برداشتن علما از روی زمین، برداشته می‌شود.[۳] همانطور که رسول اللهص نیز به این موضوع اشاره کرده‌اند. ای مخاطبان: نترسید از اینکه دین ضایع گردد و اینکه هرج و مرج در آن بوجود بیاید، زیرا که خداوند – سبحانه و تعالی – خود حافظ و مدافع این دین است. همانطور که می‌فرماید:

﴿إِنَّا نَحۡنُ نَزَّلۡنَا ٱلذِّکۡرَ وَإِنَّا لَهُۥ لَحَٰفِظُونَ ٩﴾ [الحجر: ۹]. «ما خود قرآن را فرستاده‌ایم و خود ما پاسدار و محافظ آن می‌باشیم (و تا روز رستاخیز آن را از دستبرد دشمنان و از هر گونه تغییر و تبدیل زمان محفوظ و مصون می‌داریم»

به حقیقت هرج و مرجی که امتهای سابق به آن مبتلا شدند، آنگونه که طرفداران کتاب «الجتهاد و المجتهدون» فکر می‌کنند، مابدان دچار نمی‌شویم زیرا که خدواند – تبارک و تعالی – حفظ دین خود را به عهده گرفته است در حالیکه حافظ دین ادیان سابق نبوده است و آنچه که استمرار و دوام دین وصلاح و مصلحت او را ضمانت می‌کند، آنطور که شما فکر می‌کنید بستن و تعطیل کردن باب اجتهاد نیست، بلکه گشودن باب اجتهاد است زیرا بستن باب اجتهاد در حقیقت به معنای بستن وتعطیل کردن باب علم صحیح و مفید است شما اقرار کردید به اینکه اگر اجتهاد منع گردد، فقط مقلدان یا جاهلان به علم باقی می‌مانند و اینان قادر نیستند از دین در مقابل شک و تردید دشمنان دین، حمایت ودفاع کنند، دسیسه‌ها و نیرنگهای دشمنان و اتهامات آنان را ردّ کنند.

۱-متفق علیه.

۲- عزاه صاحب المشکاه الی البیهقی وهومرسل ولکن ذالک شیخنا فی التعلیق أنه روی موصولاً من طریق جماعه من الصحابه ، وصحّح بعض طرقه الحافظ والعلائی.انظر المشکاه (۱/۸۲-۸۳)بتحقیق شیخنا.

۳-انظرالروض الباسم فی الذب عن سنه أبی القاسم (۱/۳۸و۳۹) لابن الوزیر.

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …