اصول و قواعد عبادت صحیح (۲)

پس اگر عبادت با اندکی از شرک همراه باشد آن را بی‌ارزش می‌کند، همانطور که خداوند متعال فرموده است: ﴿وَلَوۡ أَشۡرَکُواْ لَحَبِطَ عَنۡهُم مَّا کَانُواْ یَعۡمَلُونَ﴾ [الأنعام: ۸۸]. «اگر [این چنین شایستگانی چه رسد به دیگران ـ] شرک می‌ورزیدند، هر آنچه می‌کردند هدر می‌رفت [و اعمال خیرشان ضائع می‌شد و خرمن طاعتشان به آتش شرک می‌سوخت]».

و می‌فرماید: ﴿وَلَقَدۡ أُوحِیَ إِلَیۡکَ وَإِلَى ٱلَّذِینَ مِن قَبۡلِکَ لَئِنۡ أَشۡرَکۡتَ لَیَحۡبَطَنَّ عَمَلُکَ وَلَتَکُونَنَّ مِنَ ٱلۡخَٰسِرِینَ۶۵ بَلِ ٱللَّهَ فَٱعۡبُدۡ وَکُن مِّنَ ٱلشَّٰکِرِینَ۶۶﴾ [الزمر: ۶۵-۶۶]. «بی‌تردید به تو و به یکایک پیغمبران پیش از تو وحی شده است که اگر شرک ورزی، کردارت [باطل و بی‌پاداش] و نابود می‌شود، و از زیانکاران خواهی بود پس در این صورت تنها خدا را بپرست و از زمرۀ سپاسگزاران باش».

سوم: در عبادت فقط از پیامبر  صلی الله علیه وسلم پیروی کنیم و او را الگو قرار دهیم. هم‌چنان که خداوند می‌فرماید: ﴿لَّقَدۡ کَانَ لَکُمۡ فِی رَسُولِ ٱللَّهِ أُسۡوَهٌ حَسَنَهٞ﴾ [الأحزاب: ۲۱]. «سرمشق و الگوی زیبایی در [شیوۀ پندار و گفتار و کردار] پیغمبر خدا برای شما است».

﴿وَمَآ ءَاتَىٰکُمُ ٱلرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَىٰکُمۡ عَنۡهُ فَٱنتَهُواْ﴾ [الحشر: ۷].

«چیز‌هایی را که پیغمبر برای شما [از احکام الهی] آورده است اجرا کنید، و از چیز‌هایی که شما را از آن بازداشته است، دست بکشید».

پیامبر  صلی الله علیه وسلم فرمودند: «مَنْ عَمِلَ عملاً لیس علیه أمْرُنا فهو رَدُّ»[۱]. «هر کس هر کاری را که براساس دین ما نیست انجام دهد، [آن کار] مردود [و باطل] است».

و در روایتی این چنین آمده است «مَن أحدث فی أمرنا هذا ما لیس منه فهو ردُّ»[۲]. «هر کس که در کار [دین] ما بدعتی به وجود آورد پس [آن بدعت] مردود است».

و فرمودند: «صَلُّوا کما رأیتمونی أُصَلِّی»[۳]. «آن گونه که نماز خواندن مرا دیده‌اید، به همان ترتیب نماز بخوانید».

همچنین می‌فرماید: «خُذوا عنی مناسککـم»: «آیین و اصول [عبادت] را از من یاد بگیرید»[۴]. و دلایل دیگر.

[۱]– مسلم این حدیث را روایت کرده است.

[۲]– بخاری و مسلم بر روایت آن اتفاق دارند.

[۳]– بخاری و مسلم بر آن اتفاق دارند.

[۴]– مسلم این حدیث را روایت کرده است.

مقاله پیشنهادی

هدف از کار کردن و رزق حلال به دست آوردن

فرد مسلمان هرکاری که می‌‌‌‌کند، هدفش این باشد که به فرمان و حکم الهی عمل …