اختلاف فقها در مورد خمس(۵)

حق سادات:

می‌بینید که طوسی و خوئی هر دو برای سادات ثروتمند در خمس سهمی مقرر نکرده‌اند!! طوسی فقط یتیمان و مستمندان و مسافران آل محمد را مستحق خمس می‌داند. و خوئی یکی از مواردی که خمس باید در آن مصرف شود را برآورده کردن نیازهای ضروری مؤمنان از قبیل سادات و غیره قرار داده است.

یعنی سید حقی در خمس ندارد مگر آن که نیاز مبرم داشته باشد. و این فقط مختص سادات نیست و بلکه مؤمنان دیگر اگر هم نیاز مبرم داشته باشند بوسیله خمس نیاز آنها بر طرف مى‌گردد.

مقاله پیشنهادی

زهد رسول الله صلی الله علیه وسلم

عَنْ أبِی هُرَیْرَهَ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وسلم: «اللَّهُمَّ ارْزُقْ آلَ مُحَمَّدٍ …