احادیث موضوع زیاد هستند که در زیر برخی از آن‌ها ذکر می‌شوند:

۱- احادیث مربوط به زیارت قبر پیامبر ج.[۱]

۲- احادیث مربوط به فضایل ماه رجب و مزایای نماز در آن ماه.

۳- احادیث درباره‌‌ی زنده بودن خضر – همراه و همدم موسی علیه الصلاه والسلام – و اینکه نزد پیامبر ج آمده و در هنگام دفن ایشان حضور داشته است.

۴- احادیث دیگری در موضوعات مختلف که برخی از آن‌ها در زیر خواهند آمد:

– «أحبوا العرب لثلاث: لأنی عربی، والقرآن عربی، ولسان أهل الجنه عربی».[۲]

عرب را دوست بدارید، به سه دلیل: برای آنکه من عرب هستم، و قرآن عربی است و زبان اهل بهشت عربی است.[۳]

– «اختلاف أمتی رحمه».[۴] اختلاف در میان امت من مایه‌‌ی رحمت است.[۵]

– «إعمل لدنیاک کأنک تعیش أبداً، واعمل لآخرتک کأنک تموت غداً».[۶]

یعنی: برای دنیایت بکوش که گویا تا ابد زندگی می‌کنی، و برای آخرتت بکوش گویا که فردا خواهی مرد.

– «حب الدنیا رأس کل خطیئه».[۷] یعنی: دوست داشتن و دلبستن به دنیا سرچشمه‌‌ی هر گناه و خطائیست.

– «حب الوطن من الإیمان».[۸] یعنی: دوست داشتن وطن نشانه‌‌ی ایمان است.

– «خیر الأسماء ما حمد وعبد».[۹] یعنی: بهترین اسم‌ها آنست که از «حمد» و «عبد» تشکیل شده باشند.[۱۰]

– «نهى عن بیع وشرط».[۱۱] یعنی: پیامبر ج از شرط گذاشتن در معامله نهی کرد.

– «یوم صومکم یوم نحرکم».[۱۲] یعنی: روزی که در آن بعنوان اول ماه رمضان روزه می‌گیرید همان روزیست که در آن عید قربان خواهید گرفت.[۱۳]

[۱]– در این باره در بخش مقدمه‌‌ی کتاب به تفصیل بحث شد، می‌توانید به قسمت «تاثیر احادیث ضعیف و موضوع بر دین و عقیده» مراجعه کنید.

[۲]– عقیلی در «الضعفاء» (۳/۳۴۸) می‌گوید: حدیث منکر است و هیچ اصلی ندارد.

[۳]– عده‌ای از اهل بدعت و مذاهب مبتدع با استناد به این حدیث ادعا کرده‌اند که تمامی انسان‌ها در بهشت با زبان عربی سخن می‌گویند و اهل جهنم نیز با زبان غیر عربی (عجمی) سخن می‌گویند!! در حالی که مبنای ادعای آن‌ها حدیث دروغی است که نمی‌تواند مذهب آن‌ها را تقویت کند.

[۴]– نگاه کنید به: «کشف الخفاء» (۱۵۳).

[۵]– علامه سُبُکی می‌گوید: «برای این حدیث هیچ سندی صحیح، ضعیف و موضوع ‏‏(جعلی) نیافتم». همین مفهوم در عباراتی دیگر نیز آمده است: «اختلاف أصحابی ‏لکم رحمه». «اختلاف در میان یارانم برای شما رحمت است» و «أصحابی کالنجوم ‏بأیهم اقتدیتم اهتدیتم». «یارانم چون آن ستارگانند که به هرکدام از ایشان اقتدا ‏کنید هدایت می‌یابید». این احادیث صحیح نیستند. اولی بسیار سست و واهی ‏است و دومی «موضوع» است. علامه البانی درباره‌‌ی این احادیث در «سلسله الأحادیث ‏الضعیفه والموضوعه» (به شماره ۵۸، ۵۹ و ۶۱) تحقیق نموده است.‏ ‏ و ایشان در «صفه صلاه النبی» می‌نویسد: « این حدیث علاوه بر آنکه ضعیف است، مخالف ‏نص قرآن نیز است. آیات وارده درباره ممنوعیت اختلاف در دین و امر به اتفاق در دین ‏واضح‌تر از آن است که یاد شود، ولی جای اشکال نخواهد بود که بعضی از آیات قرآنی را در ‏این باره برای مثال بیاوریم. خدای بزرگ می‌فرماید: ﴿وَلَا تَنَٰزَعُواْ فَتَفۡشَلُواْ وَتَذۡهَبَ رِیحُکُمۡۖ﴾ ‏‏[الأنفال: ۴۶]. یعنی: «و نزاع نکنید که ناتوان شوید و مهابت و قدرتتان از میان برود»…».‏ برای تفصیل بیشتر درباره‌‌ی این حدیث می‌توانید به کتاب مذکور مراجعه کنید.

[۶]– نگاه کنید به: «سلسله الأحادیث الضعیفه» (۸).

[۷]– نگاه کنید به: «کشف الخفاء» (۱۰۹۹).

[۸]– نگاه کنید به: «کشف الخفاء» (۱۱۰۲).

[۹]– نگاه کنید به: «کشف الخفاء» (۱۲۴۵).

[۱۰]– مانند: احمد، محمود، یا عبدالکریم، عبدالسلام و … . اما حدیث دیگری وجود دارد که صحیح است: «إِنَّ أَحَبَّ أَسْمَائِکُمْ إِلَى اللَّهِ عَبْدُ اللَّهِ وَعَبْدُ الرَّحْمَنِ ».‏ یعنی: براستی که محبوترین اسم‌های شما نزد الله تعالی، عبدالله و عبدالرحمن است.‏ که امام مسلم به شماره‌‌ی (۲۱۳۲) در صحیح خود آورده است.

[۱۱]– نگاه کنید به: «الغماز» (۳۱۳) (۴۹۱)، و «السلسله الضعیفه».

[۱۲]– نگاه کنید به: «تمییز الطیب من الخبیث» (۲۲۳/۱۶۹۵).

[۱۳]– این عبارت حدیث پیامبر ج نیست، بلکه یک قاعده‌‌ی غالب است؛ بعنوان مثال اگر ماههای سال را سی روز کامل در نظر بگیریم و روز اول ماه رمضان شنبه باشد، پس روز اول شوال دوشنبه است و روز اول ذی القعده چهارشنبه و روز اول ذی الحجه جمعه خواهد بود و بنابراین، روز عید قربان روز یکشنبه بعد از شروع ماه ذی الحجه خواهد بود. ولی گاهی ماه قمری بیست و نه روز است و در آنصورت روز عید قربان شنبه خواهد شد یعنی همان روزی که در آن روزه‌‌ی رمضان شروع شد. برخی این قاعده را درست دانسته‌اند ولی برخی دیگر با آن مخالفت کرده‌اند مانند جاد الحق على جاد الحق شیخ سابق الازهر.

مقاله پیشنهادی

آنچه به هنگام بازگشت از حج یا عمره یا غیره گفته می‌‌شود

عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ عُمَرَ رضی الله عنهما قَالَ: کَانَ رَسُولُ اللهِ صلی الله علیه …