برخى از روایات مشهور ولى ضعیفى که بین مردم رایج است عبارتند از:
« مَنْ لَمْ تَنْهَهُ صَلاتُهُ عَنْ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْکَرِ لَمْ یَزْدَدْ مِنْ اللَّهِ إلا بُعْدًا ».
” کسى که نمازش او را از فحشاء و منکر باز ندارد، از خداوند جز دورى چیز دیگرى نصیبش نخواهد شد”.
و در روایتى دیگر: ” ((مَنْ لَمْ تَنْهَهُ صَلاتُهُ عَنِ الفَحْشَاءِ وَالمُنْکَرِ فَلا صَلاهَ لَهُ))
” کسى که نمازش او را از فحشاء و منکر باز ندارد، نمازش قبول نیست”
حافظ عراقى گفت: سند این حدیث لین است.
ابن الجنید گفت: این روایت دروغ و زور است.
شیخ البانى گفت: این حدیث باطل است و صحیح نیست، نه سندش و نه متنش.
مراجع: “میزان الاعتدال” (۳/۲۹۳) . “نخریج الإحیاء” (۱/۱۴۳) . “السلسله الضعیفه” (۲ ، ۹۸۵).
« الحدیثُ فی المسجد یأکلُ الحسناتِ کما تأکل البهیمهُ الحشیش»
” سخن گفتن در مسجد حسنات را از بین میبرد همانطور که حیوان چهار پا علف را تباه میسازد”
و در لفظى دیگر” ((الحدیثُ فی المسجد یأکلُ الحسناتِ کَمَا تَأْکُلُ النَّارُ الحَطَبَ))
سخن گفتن در مسجد حسنات را از بین میبرود همانطور که آتش هیزم را میبلعد”.
حافظ عراقی گفت: اصل این حدیث را پیدا نکردم.
عبد الوهاب ابن تقی الدین السبکی گفت: اسنادى براى این حدیث نیافتم.
شیخ البانى گفت: این حدیث اصل ندارد”
مراجع: “تخریج الإحیاء” (۱/۱۳۶) و “طبقات الشافعیه” للسبکی (۴/۱۴۵) و “الضعیفه” (۴)
« اعْمَلْ لِدُنْیَاک کَأَنَّک تَعِیشُ أَبَدًا، وَاعْمَلْ لآخِرَتِک کَأَنَّک تَمُوتُ غَدًا».
“براى دنیایت چنین عمل کن که گویى براى همیشه زنده خواهی ماند و براى آخرتت چنین عمل کن که گویى فردا میمیرى”
شیخ البانى گفت: مرفوع این حدیث صحیح نیست، یعنى این روایت از پیامبر صلى الله علیه و سلم وارد نشده است”
مرجع: الضعیفه” (۸) .
« أنا جدُّ کل تقی »
من پدربزرگ هر پرهیزگارم.
امام سیوطى گفت: این حدیث را نمیشناسم.
شیخ البانى گفت: اصلتى ندارد.
مرجع: “الحاوی” للسیوطی (۲/۸۹) و “الضعیفه” (۹)
« إنما بعثتُ مُعَلِّماً »
“همانا من معلم مبعوث شده ام”.
حافظ عراقى گفت: سندش ضعیف است.
شیخ البانى گفت: ضعیف است.
مراجع: “تخریج الإحیاء” (۱/۱۱) و “الضعیفه” (۱۱)ش