احادیث مشهورى که ضعیف هستند (۲)

« أوْحَى اللَّهُ إلى الدُّنیا أن اخْدمی من خَدَمنی وأتعبـی من خَدَمک » قال الألبانی : موضوع. “تنزیه الشریعه” للکنانی (۲/۳۰۳) . “الفوائد المجموعه” للشوکانی (۷۱۲) . “الضعیفه” (۱۲) .

“خداوند به دنیا وحى کرد که خدمت کن به کسى که مرا خدمت کند و درمانده اش کن کسى که خدمتت کند” .

البانی در “تنزیه الشریعه” کنانی (۲/۳۰۳) و “الفوائد المجموعه” شوکانی (۷۱۲) گفت: این روایت موضوع است.

« إِیَّاکُمْ وَخَضْرَاءَ الدِّمَنِ، فقیل: ما خضراء الدمن؟ قال: «المَرْأَهُ الحَسْنَاءُ فِی المَنْبِتِ السُّوءِ». قال العراقی: ضعیف وضعفه ابن الملقن . قال الألبانی: ضعیف جداً. “تخریج الإحیاء” (۲/۴۲) . “الضعیفه” (۱۴) .

” از خضراءُ الدِّمن (گیاهان لجنزار – گیاهانى که روى آبهاى گندیده و لجن رویش میکنند) دورى کنید. گفته شد: خضراءُ الدِّمن چیست؟ فرمود: زن زیبا در رویشگاه (و درون) فاسد “.

عراقى گفت: این روایت ضعیف هست و ابن الملقن آنرا ضعیف دانسته است. البانى در “تخریج الإحیاء” (۲/۴۲) و “الضعیفه” (۱۴) گفت: این روایت خیلى ضعیف است.

((صِنْفان مِنْ أمّتی إِذا صلحَا صلحَ النَّاسُ: الأمراءُ، والعلماءُ)). وفی لفظ ((صنفان من أمتی إذا صلحا، صلح الناس: الأمراء والعلماء)). قال الإمام أحمد : فی أحد رواته کذاب یضع الحدیث ، قال ابن معین والدارقطنی مثله، قال الألبانی: موضوع. “تخریج الإحیاء” (۱/۶) . “الضعیفه” (۱۶) .

” دو گروه از امت من اگر اصلاح شوند مردم نیز اصلاح میشوند: امراء و فقهاء ” و در لفظى دیگر آمده: ” دو گروه از امت من اگر اصلاح شوند مردم نیز اصلاح میشوند: امراء و علماء “.

امام احمد گفت: در یکى از راویان این حدیث دروغگو وجود دارد که روایت جعل میکند، ابن معین و دار قطنى نیز اینچنین گفتند. البانى در “تخریج الإحیاء” (۱/۶) . “الضعیفه” (۱۶) گفت: این حدیث موضوع است.

((توسلوا بجاهی ، فإن جاهی عند الله عظیم)). قال ابن تیمیه والألبانی : لا أصل له. “اقتضاء الصراط المستقیم” لابن تیمیه (۲/۴۱۵) . “الضعیفه” (۲۲) .

” به جاه من توسل کنید، زیرا جایگاه من نزد خداوند بسیار بزرگ است “.

ابن تیمیه در “اقتضاء الصراط المستقیم” گفت این حدیث اصل ندارد، و البانى در “اقتضاء الصراط المستقیم” (۲/۴۱۵) و “الضعیفه” (۲۲) گفت، این روایت اصل ندارد.
((مَنْ خَرَجَ مِنْ بَیْتِهِ إِلَى الصَّلاَهِ فَقَالَ: اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِحَقِّ السَّائِلِینَ عَلَیْکَ، وَأَسْأَلُکَ بِحَقِّ مَمْشَایَ هذَا…… أَقْبَلَ اللَّهُ عَلَیْهِ بِوَجْهِهِ، وَاسْتَغْفَرَ لَهُ ألفُ ملکٍ)). ضعفه المنذری، قال البوصیری: سنده مسلسل بالضعفاء. قال الألبانی : ضعیف. “الترغیب والترهیب” للمنذری (۳/۲۷۲) . “سنن ابن ماجه” (۱/۲۵۶) .

” کسى که از خانه اش برای نماز خارج شود و بگوید: بار الها ! من تو را سؤال میکنم به حق کسانى که از تو میطلبند و تو را سؤال میکنم به حق راه رفتنم و ……… خداوند با وجهش او را استقبال میکند و هزار ملائکه برایش طلب آمرزش میکنند “.

منذرى این روایت را ضعیف دانست، و بوصیرى گفت: سندش جزو زنجیره ضعفاء است. البانى در “الترغیب والترهیب” منذری (۳/۲۷۲) و “سنن ابن ماجه” (۱/۲۵۶) گفت: این روایت ضعیف است.

مقاله پیشنهادی

آنچه به هنگام بازگشت از حج یا عمره یا غیره گفته می‌‌شود

عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ عُمَرَ رضی الله عنهما قَالَ: کَانَ رَسُولُ اللهِ صلی الله علیه …