همانا البوطی مردم را به دو قسم تقسیم کرده است: ۱- مجتهدین ۲- مقلدین. او معتقد به قسم دیگری در بین این دو قسم بالا نیست، اواین موضوع را در صفحات(۵۲، ۵۴، ۸۴، ۸۵) بیان کرده است ما هم در همین ارتباط دیدگاه و نظر ایشان را مورد توجه قرار داده و از جهت علمی با نظر ایشان بحث و گفتگو خواهیم کرد، در نتیجه میبینیم که آیا مردم همانطور که دکتر البوطی میگوید: دو قسم یا دو دسته هستند یا آنگونه که ما میگوئیم سه قسم با سه دسته هستند؟ استاد ناصرالدین – حفظه الله – میگوید: که تقلید در نزد علماء به معنای عمل کردن به قول یا حکم شرعی است بدون شناخت دلیل آن، با توجه به این معنا و مفهوم، تقلید علم نیست و به همین خاطر علماء معتقدند به اینکه مقلد عالم نیست و نمیتوان گفت مقلد، عالم است. همانطور که شاطبی و ابن الوزیر الیمانی، ابن القیم و السیوطی به این موضوع اشاره داشتهاند، و ابن عبدالبر بر این موضوع نقل اتفاق کرده است.
و حتی بعضی از علماء حنفی مذهب اسم و نام جاهل بر آن اطلاق کردهاند به همین دلیل گفتهاند «فتوی دادن برای مقلد جایز نیست»[۱] و اما اجتهاد، آگاهی و علم به راههای استنباط احکام از ادلههای شرعی است.اگر ما به افرادی که در اطراف ما قرار دارند نگاه میکنیم، میبینیم که بیشتر آنان از نوع اول هستند، وخیلی کم هستند که از قسم دوم باشند، اگر دقت کنیم نوعی دیگرحدّ وسط بین قسم اول و قسم دوم را ملاحظه خواهیم کرد، و این قسم از مردم را اتباع نامیده و کسانی که از این روش پیروی میکنند، متبعین نامیده میشوند. پس مردم اطراف ما به سه دسته تقسیم میشوند. بعضی از آنها قدرت و توانایی، درک و فهم و شناخت راههای استنباط و استخراج را دارند که آنان را مجهتد مینامیم، و بعضی دیگر از مردم هیچگاه قدرت و توانایی بحث و گفتگو در رابطه با استنباط احکام و راههای آن را ندارند، اینان را مقلد مینامیم، اما دسته سوم، کسانی هستند که بطور مستقل توانایی بحث و گفتگو و درک و فهم دلایل شرعی واستنباط احکام از ادلههای شرعی را ندارندولی بوقت خود، دلایل وحجتهای شرعی را شناخته ومی فهمند. این درجه نسبت به مقلد بالاتر و برتر است، و از مجهتد هم پایین تر، این دسته را چه بنامیم؟ اگر آنان را مقلد بنامیم، به طبیعت به آنان ظلم کردهایم، زیرا مقلد کسی است که از گفته مجتهد تبعیت میکند بدون اینکه نسبت به قول و یا گفته او دلیل و حجت آن را بداند، در حالیکه اینان از قول مجتهد تبعیت میکنند ولی دلیل و حجت قول او را میدانند.