ابن قدامه قول به وجوب استتابه را ترجیح داده و میگوید: «ولأن الرده فی الغالب إنما تکون لشبهه عرضت له، فإذا تأتى علیه وکشفت شبهته رجع إلى الإسلام… فإن قتل قبل الاستتابه لم یجب ضمانه، لأن عصمته قد زالت بردته»؛ «برای اینکه رده غالباً تنها به خاطر شبههای که برایش پیش آمده است بوجود میآید، پس اگر شبههاش برایش برطرف شود به اسلام باز میگردد… و اگر قبل از استتابه کشته شود ضمانتی برایش نیست؛ برای اینکه عصمت (و محفوظ ماندن خون و مالش) با ارتدادش زایل شده است».[۱]
[۱]– الکافی –باب المرتد