آیا زائر حج فرضی که قصد اقامت ۱۵ روز و یا بیشتر را در مکه مکرمه کرده نماز هایش را در منی قصر کند؟

زائر حج فرضی که قصد اقامت ۱۵ روز و یا بیشتر را در مکه مکرمه کرده نماز هایش را در منی در خلف امام مسافر قصر ادا کند یا پوره علما ما حکم به کامل دارند؟

 

الحمدلله،

اگر امام نمازش را کامل خواند پس مامومین نیز موظفند تا نمازشان را کامل بخوانند، زیرا اقتدا به امام واجب است و پیامبر صلی الله علیه وسلم می فرمایند: «إنما جُعِل الإمام لیؤتمّ به ، فلا تختلفوا علیه» رواه البخاری (۷۲۲) ومسلم (۴۱۴)

یعنی: امام برای این قرار داده شده است تا از وی پیروی شود، پس از او تخلف نکنید.

 

همچنین اگر امام نماز خود را در منی بصورت قصر خواند، در اینصورت مامومین نیز (که حکم مسافر را دارند) باید نماز خود را قصر کنند.

 

از ابن  عمر نقل  شده‌ است که  او  در  مکه  مقیم  می‌شد  و  هرگاه  به  منی  بیرون  می‌رفت  نماز  را  شکسته  می‌خواند.  و در عرفات نیز همینطور، از عمرو  بن  دینار روایت است که گفت:  جابر  بن  زید  به  من ‌گفت‌:  من  نماز  را  در  عرفات  شکسته  می‌خوانم‌.  سعید  بن  منصور آن  را  روایت ‌کرده  است‌.

 

بطور خلاصه، برای مسافرین، اگر امام و ماموم مسافر باشند، هر دو نمازها را قصر میکنند، و اگر امام مسافر نباشد و مامومین مسافر باشند، در اینصورت مامومین نماز را کامل میخوانند و باید به امام اقتدا کنند، ولی اگر امام مسافر باشد و نماز را قصر بخواند ولی مامومین مقیم باشند و مسافر نباشند در اینصورت امام نماز را میتواند قصر بخواند و سلام بدهد ولی مامومین بلند شده و نماز را تکمیل میکنند.

 

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …