متن شبهه:
تا حالا هزار بار عدد جالب ۱۲۴,۰۰۰ پیامبر را شنیده ایم؛ حال بیایید روی این عدد تفکر کنیم.
طبق اطلاعات تاریخی «تمدن بشری» مربوط به ۷۰۰۰ سال پیش در مصر ، ایران و روم (بین النهرین) میباشد
۱۴۰۰ سال پیش آخرین پیامبر ، یعنی پیامبر اسلام ، محمد برگزیده شده و بعد از او پیامبری نبوده…!؛
پس ۷۰۰۰ سال تمدن را که از ۱۴۰۰ سالِ بعد از محمد کم کنیم میشود ۵۶۰۰ سال ، که این رقمِ حضور پیامبران بوده؛
حال اگر تعداد روزهای یک سال(۳۶۵) را در سالهای حضور پیامبران (۵۶۰۰) ضرب کنیم میشود ۲,۰۴۴,۰۰۰ روز؛
یعنی ۲,۰۴۴,۰۰۰ روز پیامبران فرصت داشتند تا به پیامبری برگزیده ، و به هدایت بشر بپردازند؛
حال اگر ۲,۰۴۴,۰۰۰ روز را بر تعداد ۱۲۴,۰۰۰ پیامبر تقسیم کنیم ، عدد ۱۶ به دست میآید!
یعنی در هر ۱۶ روز یک پیامبر!
پس چگونه ادعا میشود که اکثر پیامبران از نسل و فرزندان ابراهیم و نسبت پدری و پسری دارند؟ آیا در هر ۱۶ روز فرزند دار میشند؟
پــــــــاســـــخ:
این شبهه بر پایه روایتی که از نظر اهل سنت هیچ گونه اعتباری ندارد بنا شده است؛ فلذا کل شبهه نیز باطل می باشد.
در ادامه روایات مربوط به تعداد انبیا و رسولان را بررسی مختصری کرده ایم.
روایت اول:
أَخْبَرَنَا الْحَسَنُ بْنُ سُفْیَانَ الشَّیْبَانِیُّ وَالْحُسَیْنُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ الْقَطَّانُ بِالرَّقَّهِ وَابْنُ قُتَیْبَهَ وَاللَّفْظُ لِلْحَسَنِ قَالُوا حَدَّثَنَا إِبْرَاهِیمُ بْنُ هِشَامِ بن یحیى بن یحیى بن الْغَسَّانِیُّ قَالَ حَدَّثَنَا أَبِی عَنْ جَدِّی عَنْ أَبِی إِدْرِیسَ الْخَوْلَانِیِّ عَنْ أَبِی ذَرٍّ قَالَ… قُلْتُ یَا رَسُولَ اللَّهِ کَمِ الْأَنْبِیَاءُ قَالَ مِائَهُ أَلْفٍ وَعِشْرُونَ أَلْفًا قُلْتُ یَا رَسُولَ اللَّهِ کَمِ الرُّسُلُ مِنْ ذَلِکَ قَالَ ثَلَاثُ مِائَهٍ وَثَلَاثَهَ عَشَرَ جَمًّا غَفِیرًا قَالَ قُلْتُ یَا رَسُولَ اللَّهِ مَنْ کَانَ أَوَّلُهُمْ قَالَ آدَمُ
ابن حبان در جلد ۲ صفحه ۷۷ روایت شماره ۳۶۱ آن را روایت کرده است.
ترجمه: ابی ذر می گوید: … گفتم ای رسول خدا، تعداد انبیا چقدر است؟ فرمود ۱۲۴ هزار نفر. گفتم: ای رسول خدا چند نفرشان رسول بوده اند؟ فرمود ۳۱۳ نفر. گفتم ای رسول خدا اولین آنها کدام است؟ فرمود آدم.
در این روایت «إبراهیم بن هشام الغسَّانی» وجود دارد که متروک الحدیث و کذاب است.
معلومات راوی:
http://library.islamweb.net/hadith/RawyDetails.php?RawyID=11919
ابن کثیر در تفسیرش درباره این روایت می گوید:
قد روى هذا الحدیث بطوله الحافظ أبو حاتم ابن حبان البستی فی کتابه : « الأنواع والتقاسیم » ، وقد وَسَمَه بالصحه ، وخالفه أبو الفرج بن الجوزی ، فذکر هذا الحدیث فی کتابه « الموضوعات » ، واتهم به إبراهیم بن هشام هذا ، ولا شک أنه قد تکلم فیه غیر واحد من أئمه الجرح والتعدیل من أجل هذا الحدیث . تفسیر ابن کثیر (۲ / ۴۷۰ )
ترجمه: این روایت با طول آن حافظ ابو حاتم ابن حبان البستی در کتابش «انواع والتقاسیم» روایت کرده و آن را به صحیح نام برده و ابوالفرج بن جوزی با او مخالفت کرده و این حدیث را در کتابش به نام «الموضوعات» ذکر کرده است و ابراهیم بن هشام به جعل این روایت متهم است و شکی نیست که بسیاری از ائمۀ جرح و تعدیل، به خاطر این حدیث، دربارۀ این شخص صحبت کرده و رد نموده اند.
شعیب الأرناؤط دربارۀ روایت میگوید : إسناده ضعیف جدّاً. سپس کلام علما را درباره ابراهیم بن هشام ذکر می کند.
تحقیق صحیح ابن حبان جلد ۲ صفحه ۷۹
تعداد ۱۲۴ هزار پیامبر به شکلی دیگر در این روایت ذکر شده است:
۹۶۲ – حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَوْفٍ الْحِمْصِیُّ ثنا أَبُو الْمُغِیرَهِ ثنا مُعَانُ بْنُ رِفَاعَهَ عَنْ عَلِیِّ بْنِ یَزِیدَ عَنِ الْقَاسِمِ عَنْ أَبِی أُمَامَهَ قَالَ: قُلْتُ: یَا نَبِیَّ اللَّهِ کَمِ الأَنْبِیَاءُ قَالَ: مِائَهُ أَلْفٍ وَأَرْبَعَهٌ وَعِشْرُونَ أَلْفًا. الرُّسُلُ مِنْ ذَلِکَ ثَلاثُمِائَهٍ وَخَمْسَهَ عَشَرَ جَمًّا غَفِیرًا .
ابن ابی حاتم در تفسیرش جلد ۱ صفحه ۱۸۲ روایت شماره ۹۶۲ آن را روایت کرده است.
ابن کثیر در تفسیرش دربارۀ روایت مذکور می گوید: مُعَان بن رفاعه السَّلامی : ضعیف ، وعلی بن یزید : ضعیف ، والقاسم أبو عبد الرحمن : ضعیفٌ أیضاً.
ترجمه: معان بن رفاعه السلامی ضعیف است. و علی بن یزید : ضعیف است. قاسم ابو عبد الرحمن: همچنین ضعیف است.
پس در سند این روایت «معان بن رفاعه السلامی» وجود دارد که ضعیف است
معلومات راوی:
http://library.islamweb.net/hadith/RawyDetails.php?RawyID=7566
همچنین علی بن یزید که ضعیف است:
معلومات راوی:
http://library.islamweb.net/hadith/RawyDetails.php?RawyID=5828
روایت ابو ذر به شکل دیگری نیز آمده که در آن تنها تعداد رسولان ذکر شده که آن هم ضعیف است:
حَدَّثَنَا وَکِیعٌ ، حَدَّثَنَا الْمَسْعُودِیُّ ، أَنْبَأَنِی أَبُو عُمَرَ الدِّمَشْقِیُّ ، عَنْ عُبَیْدِ بْنِ الْخَشْخَاشِ ، عَنْ أَبِی ذَرٍّ ، قَالَ قُلْتُ : یَا رَسُولَ اللهِ ، کَمِ الْمُرْسَلُونَ ؟ قَالَ : ثَلاَثُ مِئَهٍ وَبِضْعَهَ عَشَرَ ، جَمًّا غَفِیرًا ، وَقَالَ مَرَّهً : خَمْسَهَ عَشَرَ
امام احمد در مسندش «مسند احمد» روایت شماره ۲۱۵۴۶ جلد ۵ صفحه ۱۷۸ آن را روایت کرده است.
در این روایت « عبید بن الخشخاش» وجود دارد که مجهول الحال است و همچنین « أبی عمر الدمشقی» وجود دارد که ضعیف است.
شعیب الأرنؤوط درباره این روایت می گوید: إسناده ضعیف جدّاً ؛ لجهاله عبید بن الخشخاش ؛ ولضعف أبی عمر الدمشقی ، وقال الدارقطنی : المسعودی عن أبی عمر الدمشقی : متروک .
تحقیق مسند امام احمد جلد ۳۵ صفحه ۴۳۲
ترجمه: اسناد این روایت بسیار ضعیف است، بخاطر جهالت به حال عبید بن الخشخاش و ضعف ابی عمر دمشقی و دارقطنی می گوید: مسعودی از ابی عمر دمشقی متروک است.
مسعودی همان عبد الرحمن بن عبد الله بن عتبه می باشد.
در روایتی دیگر چنین آمده است:
حدثنا أحمد بن إسحاق أبو عبد الله الجوهری البصری حدثنا مکی بن إبراهیم حدثنا موسى بن عبیده الربذی عن یزید الرقاشی عن أنس قال : قال رسول الله صلى الله علیه وسلم : « بعث الله ثمانیه آلاف نبی ، أربعه آلاف إلى بنی إسرائیل ، وأربعه آلاف إلى سائر الناس».
ابو یعلی در مسندش روایت شماره ۴۱۳۲ جلد ۷ صفحه ۱۶۰ آن را روایت کرده است.
ترجمه: انس می گوید: رسول خدا صلی الله علیه وسلم فرمود: خداوند هشت هزار نبی فرستاد. چهار هزار به سوی بنی اسرائیل و چهار هزار به سوی سایر مردم.
در سند این روایت «موسى بن عبیده الربذی» وجود دارد که منکر الحدیث و ضعیف است.
معلومات راوی:
http://library.islamweb.net/hadith/RawyDetails.php?RawyID=7755
هیثمی می گوید: رواه أبو یعلی وفیه : موسى بن عبیده الربذی ، وهو ضعیف جدّاً.
مجمع الزوائد جلد ۸ صفحه ۲۱۰٫
ترجمه: ابویعلی روایت کرده و در سند آن موسی بن عبیده ربذی وجود دارد و او بسیار ضعیف است.
ابن کثیر می گوید: وهذا أیضاً إسناد ضعیف ؛ فیه الربذی : ضعیف ، وشیخه الرَّقَاشی : أضعف منه أیضاً. تفسیر ابن کثیر جلد ۲ صفحه ۴۷۰
ترجمه: و این نیز سندش بسیار ضعیف است. در آن ربذی وجود دارد که ضعیف است و شیخ او رقاشی نیز از او ضعیف تر است.
طبق آنچه بیان کردیم، نشان می دهد که تعداد انبیا و رسولان مشخص نیست و علمای بزرگ نیز بر ضعف این دست از روایات اقرار کرده اند.
شیخ الاسلام ابن تیمیه رحمه الله می فرماید:
وهذا الذی ذکره أحمد ، وذکره محمد بن نصر ، وغیرهما ، یبین أنهم لم یعلموا عدد الکتب والرسل ، وأن حدیث أبی ذر فی ذلک لم یثبت عندهم
مجموع الفتاوى جلد ۷ صفحه ۴۰۹
ترجمه: و آنچه که احمد بن حنبل و محمد بن نصر مروزی و غیر آنان ذکر کرده اند، مشخص می کند که آنها تعداد کتب و رسولان را نمی دانند و حدیث ابو ذر در این مورد نزد آنها ثابت نشده است.
ابن عطیه رحمه الله در تفسیر آیه ۱۴۶ سوره نساء می گوید:
وقوله تعالى : « ورسلاً لم نقصصهم علیک » النساء/۱۶۴ : یقتضی کثره الأنبیاء ، دون تحدید بعدد ، وقد قال تعالى « وإن من أمه إلا خلا فیها نذیر » فاطر/۲۴ ، وقال تعالى : « وقروناً بین ذلک کثیراً » الفرقان/۳۸ ، وما یُذکر من عدد الأنبیاء فغیر صحیح ، الله أعلم بعدتهم ، صلى الله علیهم .
المحرر الوجیز فی تفسیر الکتاب العزیز، جلد ۲ صفحه ۱۳۷
ترجمه: « و از این قول خداوند : « و پیامبرانی که سر گذشت آنها را بیان نکردیم» (نساء / ۱۶۴) کثرت پیامبران اقتضا میشود بدون محدود کردن به عدد خاص و خداوند فرموده : « و هیچ امتی نیست؛ مگر آن که در (میان) آن هشدار دهنده ای (آمده و) گذشته است» (فاطر / ۲۴) و این قول خداوند: «و نسلهای بسیار را که بین آنها بودند» (فرقان / ۳۸) . و آنچه ذکر شده به نسبت بیان تعداد انبیا پس صحیح نیست و خداوند داناتر به تعداد آنها می باشد. درود خداوند بر آنها باد».
پس تعداد انبیا و رسولان را کسی جز خداوند نمی داند و شبهه ملحد نیز باطل می شود.
اما ملحدین که با شعار تفکر خود را ظاهر می کنند و مردم را به حساب، به تفکر کردن فرا می خوانند، جالب است که خودشان در باتلاق جهل و عدم تفکر غرق شده اند و شبهاتشان نیز جز تزویر و حیله و پوشاندن حقایق بر خوانندگان نیست. چون ملحد در شبهۀ خود تعداد روزهای ۵۶۰۰ سال، یعنی ۲,۰۴۴,۰۰۰ را بر تعداد پیامبران یعنی ۱۲۴۰۰۰ تقسیم کرده است و چون اهل تفکر نبوده است، چنین نتیجه گرفته است که در هر ۱۶ روز باید یک پیامبر آمده باشد؟ و نیز گفته است آیا هر ۱۶ روز یک بار بچه دارد شده اند؟!
اما ملحد باید بداند که در اکثر اوقات، پیامبران همراه با هم در یک زمان ظهور می کردند و اینطور نبوده که در هر لحظه از زمان تنها یک پیامبر بر روی زمین باشد و اینکه دو پیامبر یا بیشتر به طور همزمان وجود نداشته باشند.
برای مثال و به طور فرض، ساختن یک برج مثلاً ۴۰ طبقهای توسط یک نفر، ممکن است احتیاج به ۲,۰۴۴,۰۰۰ روز داشته باشد، اما اگر در ساخت همین برج، ۱۲۴ هزار نفر شرکت داشته باشند، این برج ممکن است در ۱۶ روز تمام شود!!! و این همان چیزی است که ملحدین دوست ندارد شما آن را بدانید و با تلبیس آن را بیان کرده اند و می گویند چگونه ممکن است ۱۲۴ هزار پیامبر در ۵۶۰۰ سال وجود داشته باشد!
پس اگر در صورت فرض صحت روایات مربوط به تعداد ۱۲۴ هزار پیامبر، باز مشکلی از لحاظ عقلی وجود ندارد، چون پیامبران در یک زمان همراه هم وجود داشته اند. برای مثال موسی با هارون علیهما السلام که برادر بودند، و نیز اسماعیل و اسحاق و پدرشان ابراهیم، یعقوب و فرزندانش اسباط و یوسف، یحیی و عیسی علیهم السلام و… که همزمان و در یک برهۀ زمانی مشخص با هم پیامبر بوده اند. و رسالت پیامبران گذشته مانند رسالت محمد صلی الله علیه وسلم برای تمام مردمان نبوده است، بلکه پیامبران برای قبیله و قوم خود مبعوث می شدند و چرا ملحد نمی خواهد به این نکته تفکر کند که ممکن است در یک برهه زمان صد ها قوم و قبیله وجود داشته باشند که در یک زمان واحد برای هر کدام از آن قوم ها یک پیامبر فرستاده شده باشد؟
پس الحمد لله شبهه ملحدین از لحاظ عقلی نیز رد شد و ما آنها را به تفکر بیشتر دعوت می کنیم.
نویسنده: مجاهد دین