آیا برگزاری مجالس ترحیم و پذیرایی از عزاداران مجلس جایز است؟

آنچه که متاسفانه امروز در اکثر سرزمینهای اسلامی رواج یافته است؛تخصیص دادن مکانی خاص برای  جمع شدن افراد جهت عزا و تسلیت به خانواده میت است،مکانهایی مانند مساجد یا منازل یا سایر مکانهای دیگر ،که در این مکانها مردم اجتماع می کنند و کارهای خود را تعطیل می کنند و به نشانه عزا لباس سیاه بر تن می کنند و گاها در آنجا قرائت قرآن می شود و برایشان غذا درست می کنند  تا از عزاداران پذیرایی شود.همهگی این امور جزو امورات بدعی هستند  و ماتم نامیده می شوندکه نه پیامبر و نه اصحابشان این عمل را انجام نداده اند بلکه از آن نهی کرده اند.

دلیل نهی این عمل حدیث صحیحی است از جریر ابن عبدالله بجلی : جریر بن عبد الله البجلی رضی الله عنه قال : ( کنا نعد  الاجتماع إلی أهل المیت ، وصنیعه الطعام بعد دفنه من النیاحه ) .مسند امام أحمد (۶۹۰۵)

یعنی: جریر ابن عبدالله بجلی رضی الله عنه می گویند: « ما عادت داشتیم که اجتماع کردن برای خانواده میت و درست کردن غذا برای عزاداران را بعد از دفن میت جزو نوحه بحساب می آوردیم».

در این حدیث به دو مورد مهم اشاره دارد که مسلمانان بایستی از آن پرهیز کنند:

اجتماع کردن در هر مکانی چه مسجد و چه منازل جهت عزا.

درست کردن غذا برای عزاداران و پذیرایی از آنها.

حدیث اشاره دارد به اینکه اجتماع کردن برای عزا و درست کردن غذا برای عزادران ،نوعی از نوحه سرایی است و همانطور که قبلا در مورد نوحه توضیح داده شد این عمل حرام است.اما علما در مورد حکم این اعمال بدعی اختلاف دارند؛

جمهور علما اجتماع کردن برای عزا و درست کردن غذا را برای عزادراران را مکروه دانسته اند و بعضی دیگر از علما آنرا حرام می دانند.

امام نووی رحمه الله در “المجموع” می گویند:” اما نشستن در مکانی برای تعزیه، یعنی نشستن در آن مکان چنانکه خانواده میت در منزلی جمع می شوند تا مردم برای تسلیت نزد آنها بیایند؛ امام شافعی و دسته ای دیگر از علمای شافعیه بر کراهیت آن تاکید دارند،و در کراهیت این عمل برای زنان و مردان فرقی وجود ندارد.و گفته اند که این عمل بدعت است”.

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …