در قسمت اول از کتب خود علمای بزرگ شیعه با اسناد صحیح ثابت کردیم که امام غایب هیچ فایده و منفعتی چه برای شیعیان و چه برای مسلمانان ندارد.
هدف از اینکه چرا اول این روایت بی فایده بودن امام را ارائه دادیم چون اقرار خود علمای شیعه هست که امام باید ظاهر و نمایان باشد تا مردم بتوانند ازش بهره ببرند:
در بحار الانوار جناب مجلسی از زبان امام معصوم گفته:
قال أبو عبد الله علیه السلام: من مات ولیس علیه إمام حی ظاهر مات میته جاهلیه» (بحارالانوار مجلسی ج۲۳ ص ۹۳ _ بیروت و مفید در الاختصاص ص۲۶۹ _ بیروت)
«امام صادق علیه السلام فرمود: اگر کسی مرد بدون امامی حاضر و ظاهر به مرگ جاهلیت مرده است.»
این صفت ها دقیقا متضاد با آن صفت امام زمانشان است. اگر کمی دقت کنید در میابید که شیء دو نوع است: غایب و ظاهر(آشکار) حال که امام صادق در روایت مذکور صراحتا میگوید امامی که مایۀ هدایت باشد باید ظاهر و آشکار باشد.
امام سجاد رضی الله عنه هم در ادعیه خودش ، در کتاب صحیفه سجادیه اینگونه درباره امام حاضر گفته :
اللَّهُمَّ وَ أَصْحَابُ مُحَمَّدٍ خَاصَّهً الَّذِینَ أَحْسَنُوا الصَّحَابَهَ وَ الَّذِینَ أَبْلَوُا الْبَلَاءَ الْحَسَنَ فِی نَصْرِهِ، وَ کَانَفُوهُ، وَ أَسْرَعُوا إِلَى وِفَادَتِهِ، وَ سَابَقُوا إِلَى دَعْوَتِه وَ اسْتَجَابُوا لَهُ حَیْثُ أَسْمَعَهُمْ حُجَّهَ رِسَالاتِه.
الصحیفه السجادیه،ص۴۲،دعای۴
«خدایا، و به خصوص اصحاب محمد صلى الله علیه و آله به خصوص همان کسان که شرط صحبت آن حضرت را به خوبى رعایت کردند و آنانکه در یاریش از عهده امتحان پایدارى بخوبى بر آمدند و با او مددکارى کردند، و به تصدیق رسالتش شتافتند و به پذیرفتن دعوتش سبقت گرفتند. و چون دلیل رسالت را به گوششان رساند او را اجابت کردند».
۲- توجه کنید پیامبر یک پیشوای حاضر بود و صدایش را بگوش امت رساند و آنها هم لبیک گفتند.
حال تا وقتی که رسالت و اعلامی از سوی مهدی مزعوم نباشد چگونه باید به یکسری توهمات چندتا کذاب لبیک گفت؟؟؟؟
امام غایب چگونه دارد صدایش را بگوش شیعیان میرساند تا آنها هم به ایشان لبیک بگویند؟؟؟ پس اساسا این ویژگی،افسانه بودن غیبت را ثابت میکند و نتیجه میگیریم امام زمان شیعیان موهوم است و با مهدی ظاهر مسلمانان متفاوت است.
پس میبینیم صفت و لقب بئر معطله که در قسمت قبل بیان کردیم(چاه آب بدون فایده) را خود علمای شیعه الحق و النصاف درست و صحیح به امام غایبشان دادند.
حال دلیل این حرف درباره بئر معطله یا چاه آب متروک و بی فایده چیست:
براساس اعتراف علمای شیعه این هست
ـوَبِئْرٍ مُعَطَّلَهٍ هو الذی لا یستقى منها وهو الإمام الذی قد غاب فلا یقتبس منه العلم إلى وقت ظهوره.
مرآه العقول ج۵ ص۹۲ المجلسی
۲_مجلسی میگوید بئر معطله کسی هست که به کسی نفع نمیرساند و امام غایبی که تا زمان نمایان شدنش کسی از علمش بهره نمیبرد.
و همچنین باز گفته:
والبئر المعطله إشاره إلى ما مر فی أخبار کثیره أن البئر المعطله الامام الغائب.
((بحار الانوار ج۹۹ ص۵۷ المجلسی))
مفهوم: امام بی فایده در اخبار زیادی به امام غایب اطلاق شده.!
کاشانی در تفسیر الصافی ج۳ص۳۸۳ گفته است:
أقول : إنما کنى عن الأمام الصامت بالبئر لأنه منبع العلم الذی هو سبب حیاه الأرواح مع خفائه إلا على من أتاه کما أن البئر منبع الماء الذی هو سبب حیاه الأبدان مع خفائها إلا على من أتاها وکنى عن صمته بالتعطیل لعدم الأنتفاع بعلمه((تفسیر الصافی ج۳ ص۳۸۳ الکاشانی))
معنی:«میگویم کسیکه از امام لال و خاموش در چاه آب برای او منبع علم هست و سبب نجات اگر آن چاه آب نتواند سبب نجات انسان نیازمند شود پس علم امام لال و ساکت هیچ فایده ای ندارد و علمش بدرد نمیخورد».
حال این سوالات پیش میاید با توجه به اینکه در روایات صحیح و به اعتراف امام معصوم و علمای شیعه که اقرار بر این کردند که امام باید ظاهر باشد تا به مشکلات رسیدگی کند و نفعش به امت برسد امام غایب شیعه چه فایده ای تا الان برای شیعه داشته؟؟؟ و کدام مشکلی از امت شیعه را حل کرده که حتی بین مراجع تقلیدشان هم در یک حکمی ، اختلاف فقهی نداشته باشند؟؟ یک مرجعی عملی را حلال دیگری حرام یکی دیگر مکروه و الخ…
امیدواریم شیعیان اهل تحقیق و هدایت تامل کرده و کمی درباره ی غایب خود تجدید نظر و تفکر کنند.