پاسخ به شبهات منافقین حول ام المومنین عائشه صدیقه رضی الله تعالی عنها (۱)

شبهه ی اول: شبهه منافقین علیه ازواج پیامبر-صلی الله علیه و آله ازواجه و صحبه وسلم

{النَّبِیُّ أَوْلَىٰ بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ أَنفُسِهِمْ ۖ وَأَزْوَاجُهُ أُمَّهَاتُهُمْ ۗ وَأُولُو الْأَرْحَامِ بَعْضُهُمْ أَوْلَىٰ بِبَعْضٍ فِی کِتَابِ اللَّـهِ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ وَالْمُهَاجِرِینَ إِلَّا أَن تَفْعَلُوا إِلَىٰ أَوْلِیَائِکُم مَّعْرُوفًا ۚ کَانَ ذَٰلِکَ فِی الْکِتَابِ مَسْطُورًا} ﴿احزاب ۶﴾
«پیغمبر از خود مؤمنان نسبت بدانان اولویّت بیشتری دارد (و اراده و خواست او در مسائل فردی و اجتماعی مؤمنان، مقدّم بر اراده و خواست ایشان است) و همسران پیغمبر، مادران مؤمنان محسوبند (و باید احترام مادری آنان را از نظر به دور نداشت، و یکایک ایشان را بزرگ و ارجمند شمرد)».

این آیه به وضوح و به اعتراف مفسرین سنی و شیعه بر احترام ، بزرگداشت و محبت زنان پیامبر دلالت میکند،مقام مادر یک مقام معنوی است.

شبهه:
عده ای اعتقاد دارند که منظور از ام المومنین در این آیه فقط عدم ازدواج با ایشان است به تنهایی !!!

اما پاسخ شبهه ی فوق:

۱- در آیه فوق پیامبر اولی به المومنین است این مومنین فقط مردها هستند یا زن ها را هم شامل میشود؟؟ قطعا خواهید گفت زن و مرد؛ پس ازواج ایشان مادر همه آنها هم میباشند .

۲- این برداشت، مخالف خود آیه است چون در این آیه بحث مقام معنوی و اولویت هاست همانگونه که نبوت یک مقام معنوی است و بهترین مقامی که هر انسانی میتواند به آن برسد مادر بودن هم بعد از آن ذکر شده و یک مقام معنویست و بعد ارتباطات دیگر .

۳- در آیه ای دیگر به آن مطلب اشاره شده صریحا :
{وَمَا کَانَ لَکُمْ أَن تُؤْذُوا رَسُولَ اللَّـهِ وَلَا أَن تَنکِحُوا أَزْوَاجَهُ مِن بَعْدِهِ أَبَدًا ۚ إِنَّ ذَٰلِکُمْ کَانَ عِندَ اللَّـهِ عَظِیمًا} (احزاب ۵۳)
«شما حق ندارید پیغمبر خدا را آزار دهید، و هرگز حق ندارید که بعد از مرگ او همسرانش را به همسری خویش درآورید. این کار در نزد خدا (گناهی نابخشودنی و) بزرگ است».

وقتی که به همسری گرفتن همسران ایشان اینقدر نا خوشایند و برابر کفر است پس حال کسانی که به همسران ایشان توهین می کنند و طعنه میزنند چگونه است ؟؟ (آیا اگر پیامبر زنده بود نسبت به این توهین ها خوشحال میشد !!! )
پس این آیه یکی از حکمت هایش این است که کسی از ام المومنین، برداشت این موضوع را نکنند .

۴- این با فصاحت و بلاغت قرآن مخالف است که برای تحریم ازدواج از کلمه مادر استفاده کند چرا که در اسلام انسان نمی تواند با خواهر و خاله و …. هم ازدواج کند و آیه فوق هدف بزرگتری را دنبال می کند .

۵-مفسرین سنی و شیعه بر این موضوع اتفاق دارند :
چنانکه القرطبی و عامه المفسرین گفته اند “وأمومه أمهات المؤمنین إنما هی أمومه حرمه وتوقیر ، مع تحریم نکاحهن”
«مادر مومنین شامل حرمت و بزرگداشت است به علاوه تحریم ازدواج با انها» .

علمای شیعه بارها اعتراف کرده اند منظور از این آیه احترام و بزرگداشت و بزرگی مقام است که در زیر مثالهایی را میاوریم :

کتاب بحار الأنوار الجزء ۳۸ صفحه ۸۸- ۸۹
یقول محمد الحسینی فی تفسیره :
{ وأزواجه أمهاتهم } کأمهاتهم فی وجوب الاحترام وحرمه الزواج بهن بعد الرسول (تبیین القرآن_ج۳_ص ۲۳)

یعنی:(مانند مادر مومنین هستند در احترام و حرمت ازدواج)

یقول الطبطبائی فی تفسیره : (وأزواجه أمّهاتهم) جعل تشریعی، أی إنهن منهم بمنزله اُمهاتهم فی وجوب تعظیمهن وحرمه نکاحهن بعد النبیّ صلى الله علیه وآله.
(المیزان _ ۳۳/۲ ).
(انها به منزله مادر مومنین هستند در واجب بودن احترام و حرمت نکاح )

یقول الشریف المرتضى
(وأزواجه أمهاتهم ) وفسر ذلک بتفسیرین : احدهما أنه تعالى أراد أنهن یحرمن علینا کتحریم الامهات ، والاخر أنه یجب علینا من تعظیمهن وتوقیرهن مثلما یجب علینا فی أمهاتنا و یجوز أن یراد الامران معا فلا تنافی بینهما .(رسائل المرتضى _ ج۴_ ص۲۹).

(واجب است بر ما تعظیم و بزرگداشت آنها مانند مادر خودمان و همچنین ازدواج با انها و این دو باهم متضاد نیستن )

یقول المحقق البحرانی (ثم إنه ینبغى أن یعلم أن تحریم أزواجه صلى الله علیه وآله على الامه إنما هو للنهی الوارد فی القرآن لا لتسمیتهن بامهات المؤمنین فی قوله ” وأزواجه امهاتهم ” ولا لتسمیته صلى الله علیه وآله والدا، لان هذه التسمیه إنما وقعت على وجه المجاز لا الحقیقه، کنایه عن ئتحریم نکاحهن و وجوب إحترامهن، و من ثم لم یجز النظر إلیهن)
(الحدائق الناضره _ ج۳۳ _ ص۱۰۶).

یقول الطبرسی فی تفسیره :

{ ولا أن تبدّل بهنَّ } ولا أن تبدل الکتابیات بالمسلمات لأنه لا ینبغی أن یکنَّ أمهات المؤمنین .
(تفسیر مجمع البیان فی تفسیر القرآن _ للطبرسی) .

اما شیخ طایفه طوسی از بزرگترین علمای شیعه میگوید :
” ولا تنکحوا المشرکات حتى یؤمن ” (۱) وقوله ” ولا تمسکوا بعصم الکوافر ” (۲) ولم یفصل، وفیمن خالفنا فی نکاح الکتابیات من قال إنه محرم علیه ذلک لقوله عز وجل ” وأزواجه أمهاتهم ” (۳) والکافره لا تکون أم المؤمن، لأن هذه أمومه الکرامه، والکافره لیست أهلا لذلک، ولقوله تعالى ” إنما المشرکون نجس ”
(۴) ولأنه قال علیه السلام کل نسب وسبب ینقطع یوم القیمه إلا نسبی وسببی، وذلک لا یصح فی الکافره.
(المبسوط للطوسی _ ج۴ _ ص۱۵۵).

طوسی میگوید : مشرکات (یعنی زنان مشرک) را به زنی نگیرید مگر اینکه مومن شوند تا میرسد به ایه (وأزواجه أمهاتهم) و میگوید ” امکان ندارد که یک کافر مادر مومنین باشد ” بخاطر اینکه این امت بزرگ و ارجمند است و کافر جز ان محسوب نمیشود و الله تعالی میفرماید که مشرکان نجس هستند و پیامبر می فرماید کل نسب و سبب در اخرت قطع میشود الا نسب و سببی که بخاطر و به واسطه من باشد و این برای کافر جایز نیست .

فالله تبارک وتعالى قال أن أزواج النبی صلى الله علیه وسلم هن أمهات المؤمنین ومن أنکر أنهن أمهات المؤمنین فلیسوا على الإیمان ولا على الإسلام ومن أنکر أنهن أمهات المؤمنین فهو ینکر نص القرآن الکریم ومن أنکر نص القرآن الکریم فهو کافر
(تفسیر التبیان الجامع لعلوم القرآن/ الطوسی (ت ۴۶۰ هـ))

طوسی میگه که زنان پیامبر مادر مومنین هستند (با همون تعریفی که قبلا بیان شد یعنی احترام و بزرگداشت ) و هرکسی که انکار کند انها مادر مومنین هستند ایمان و اسلام ندارد و هرکسی انکار کند انها مادر مومنین هستند پس او قران را انکار کرده است و هرکس نص قران را انکار کند کافر است .

پس ثابت شد مقام عایشه و کفر کسی که او را مادر خود نداند و احترام و حرمت او را نگه ندارد از کتب شیعه و سنی.

ما میگوییم الله تعالی می فرماید
کسی که قران را انکار کند (چه ظاهرا و چه باطنا) یا نسبت به ان کراهت داشته باشد و آگاهانه به مخالفت با آن برخیزد بر همین حکم است .
و واجب است بر مسلمان، حق ایات را به جای اورد و نسبت به عملی کردن انها اقدام کند و مانند منافقین و یهودیان نباشد که انچنان که قران می گوید گفتند ( سَمِعْنَا وَعَصَیْنَا )(شنیدیم وسرپیچی کردیم )
چرا که ایمان عقیده در قلب و بیان به زبان و عمل به اعضا است و منافق کسی است که در زبان چیزی بگوید و در دل و عمل با ان مخالفت کند.

طوسی استدلال میکند که امکان ندارد الله تعالی یک مشرک را مادر مومنین بکند ؟؟
و لازم است که اهل تشیع از خود بپرسند به راستی
ایا امکان دارد الله تعالی یک مشرک یا یک کافر یا یک مرتد یا یک ناپاک را مادر مومنین بکند ؟؟؟

پس ثابت است از قران ایمان و مومن بودن عایشه و امهات المومنین و ثابت از سنت اینکه ایشان بهشتی هستند و در بالاترین درجه بهشت که پیامبر در انجا قرار دارد، قرار دارند.
جبریل قال للنبی صلى الله علیه وسلم:” إن هذه زوجتک فی الدنیا والآخره ” (جبریل به پیامبر فرمود (عایشه و حفصه) همسران شما در بهشت هستند )
(الترمذی و حسنه و صححه الألبانی(۳/۲۴۲))

لَمَّا بَعَثَ عَلِیٌّ عَمَّارًا وَالْحَسَنَ إِلَى الْکُوفَهِ لِیَسْتَنْفِرَهُمْ خَطَبَ عَمَّارٌ فَقَالَ إِنِّی لَأَعْلَمُ أَنَّهَا زَوْجَتُهُ فِی الدُّنْیَا وَالْآخِرَهِ وَلَکِنَّ اللَّهَ ابْتَلَاکُمْ لِتَتَّبِعُوهُ أَوْ إِیَّاهَا.(بخاری ۳۴۸۸)
( در زمانی که عمار توسط علی به کوفه فرستاده شد عمار خطبه ای خواند و فرمود که ما می دانیم که عایشه زن پیامبر در دنیا و اخرت است )

در ان طرف این ماجرا بعضی از علما و بزرگان شیعه انچه را که خود و همسرشان و خانوادشان لایق ان بوده اند از توهین و هتک حرمت نثار همسر رسول الله کرده اند و امروزه شما شاهد ان از شبکه های جاهلیت هستید که بخاطر کراهتی که دارم از اوردن ان خود داری میکنم.

مقاله پیشنهادی

کانال تلگرامی اهل سنت و جماعت ایران

کانال تلگرامی اهل سنت و جماعت ایران @ahlesonnat_com https://t.me/ahlesonnat_com https://t.me/joinchat/AAAAAEL1eveEIme7q2AtCw