آداب مربوط به فرد نصیحت کننده

اخلاص: فرد ناصح نباید از نصیحت کردن هدف ابراز برتری علمی خود و یا شکست دادن فرد نصیحت شونده را داشته و طرف مقابل را رسوا سازد، بلکه هدفش از نصیحت کردن باید اصلاح دیگران و جلب رضایت خداوند متعال باشد.

توجه به حکمت و موعظه و نیکو و ملایم: سخن نیک کلید قلب ها است، خداوند متعال می فرماید: {ادع إلى سبیل ربک بالحکمه والموعظه الحسنه وجادلهم بالتی هی أحسن} [نحل: ۱۲۵] یعنی: « با حکمت و اندرز نیکو به راه پروردگارت دعوت کن و با آنان به [شیوه‏اى] که نیکوتر است مجادله نماى.»

عدم کتمان نصیحت: فرد مسلمان می داند که نصیحت یکی از حقوقی است که باید آن را درباره ی برادر مسلمانش بجای آورد. مؤمن آینه ی برادرش است و او را نصیحت کرده، وی را از عیب هایش آگاه ساخته و روا نیست که آن ها را از وی پنهان دارد. پیامبر صلى الله علیه و سلم می فرماید: (حق المسلم على المسلم ست)
قیل: ما هن یا رسول الله؟ قال: (إذا لقیتَه فسلِّم علیه، وإذا دعاک فأجبْه، وإذا استنصحک فانصحْ له، وإذا عطس فحمد فشمِّته، وإذا مرض فَعُدْه (فزُرْه) وإذا مات فاتبعه (أی سِرْ فی جنازته) یعنی: « “حق مسلمان بر مسلمان شش چیز است.” پرسیدند: آن ها کدامند یا رسول الله؟ فرمود: “هرگاه با او روبرو شدی سلام بگو، چون ترا دعوت کند، اجابتش کن، چون از تو پند خواهد، به او پند ده، چون عطسه زند و الحمد لله بگوید، بر او دعا کن، چون او مریض شد به عیادت او برو، چون بمیرد، به دنبال جنازه اش برو.”» [مسلم]

نصیحت بطور پنهان صورت گیرد: مسلمان فرد نصیحت شده را رسوا نمی سازد و او را با سخنان خود ناراحت نمی کند، چنانکه می گویند نصیحت کردن در ملاء عام بی آبرویی و پرده برداری از عیب دیگران است.

چه زیباست سخنان امام شافعی که می گوید:
تَغَمَّدَنی بنُصْحِــکَ فــی انفـــِرادِی
وجَنِّبْنِــی النصیحــهَ فِــی الجَمَاعهْ
فـإنَّ النُّصْــحَ بَیـْـن النــاسِ نـــوعٌ
مــن التـَّوْبیخ لا أَرْضَى اســتِمَـاعَه

معنی شعر:
«مرا با نصیحت خویش در تنهاییم بپوشان
و از نصیحت کردنم در بین مردم برحذر باش
نصیحت در میان جمع مردم یک نوع
ملامت باشد و من نمی خواهم بشنوم آن را.»

هنگامی که پیامبر صلى الله علیه وسلم می خواست یکی از حاضرین را نصیحت کند، می فرمود: این مردم را چه شده است که اینچنین می کنند، یا یکی از شما را چه شده که چنین کرده است. گویند: نصیحت خود گران است و آن به کوهی تبدیل نکنید و آن را به عنوان مجادله بیان نکنید و سخن حق تلخ است برای گفتن آن از سبکی بیان کمک بگیرید.

امانت در نصیحت: موقع نصیحت کردن، فرد نصیحت شونده را فریب نداده و تحقیر نمی شود. بلکه دعوتگر قبل از نصیحت کردن با تلاش و کوشش از خود مایه گذاشته و نیک اندیشه می نماید. ولی درصورتیکه از پوشاندن و امانت داری فسادی حاصل شود باید مسائل را بیان نماید.

مقاله پیشنهادی

اسباب تقویت صبر انسان بر مصیبت‌‌ها

رعایت امور ذیل در صبر بر مصیبتِ‌ از دست دادن فرزندان، خانواده، خویشاوندان و دیگر …