آداب فرد نصیحت شده

با سینه ای گشاده و فراخ، و بدون ناراحتی یا دلخوری یا تکبر، نصیحت را بپذیرد. چنانکه گفته اند: نصیحت را هرطور که بود بپذیر ولی به بهترین وجه دیگران را نصیحت کن!

عدم اصرار بر چیزهای بیهوده: گردن نهادن به حق فضیلت است و چنگ زدن به باطل رذالت و پستی است و فرد مسلمان باید تا حد ممکن از آن دوری کند، خداوند متعال در این باره می فرماید:{وإذا قیل له اتق الله أخذته العزه بالإثم فحسبه جهنم ولبئس المهاد} [بقره: ۲۰۶] یعنی: « و چون به او گفته شود از خدا پروا کن نخوت وى را به گناه کشاند، پس جهنم براى او بس است و چه بد بسترى است.»

گرفتن نصیحت از مسلمان آگاه: برای اینکه او را از عقل و حکمت خویش بهره مند می سازد. به همان میزان مسلمان از گرفتن نصیحت از بی خردان و گمراهان دوری می کند زیرا ضرر آن بیشتر از آن است که به حساب بیاید. از پیامبر صلى الله علیه و سلم روایت می کنند که فرمود: (من أراد أمرًا فشاور فیه امرءًا مسلمًا، وَفَّقَهُ الله لأرشد أموره) یعنی: «هرکس قصد کاری داشته باشد و در مورد آن با مرد مسلمانی مشورت نماید، خداوند او را در راست آمدن کارهایش موفق می سازد.» [طبرانی]

تشکر از فرد ناصح: بر نصیحت شده واجب است که از فرد نصیحت کننده تشکر نماید، چرا که کسی که از مردم تشکر نکند خداوند را هم شکر نمی کند.

مقاله پیشنهادی

اسباب تقویت صبر انسان بر مصیبت‌‌ها

رعایت امور ذیل در صبر بر مصیبتِ‌ از دست دادن فرزندان، خانواده، خویشاوندان و دیگر …