کمی تفکر، کمی قضاوت (۲)

شیعیان و اهل قبور می گویند:
آیاتی که در قرآن در مورد مشرکین آمده در مورد ما صدق نمی کند و مقایسه ما با بت پرستان صحیح نیست، چون مشرکین بُت های سنگی، چوبی و فلزی را به فریاد می خواندند و عبادت می کردند و آنها را خالق می دانستند، اما ما صالحین فوت شده را خالق نمی دانیم و فقط بخاطر منزلت و مقامی که در نزد الله متعال دارند، آنها را بین خود و الله متعال واسطه قرار می دهیم تا ما را به الله متعال نزدیک کنند و دعاهایمان پذیرفته شود.

در جواب این حرف
شیعیان و اهل قبور باید بگوییم.

اولاً مشرکین این قدر نادان نبودند، که سنگ و چوب را پرستش کنند، بلکه تمثال افراد صالح فوت شده را با استفاده از سنگ و چوب می ساختند، و این سنگ و چوب ها نماد افراد صالح بود، مانند شما ها که نزد قبر می روید، قبرها هم برای شما نماد افراد صالح فوت شده هستند.

ثانیاً با مطالعه قرآن به راحتی متوجه می شویم، که مُشرکین زمان رسول الله -صلی الله علیه وسلم- بُت ها را خالق نمی دانستند،به این آیات توجه کنید

الله متعال می فرماید:
«قُلْ مَنْ یَرْزُقُکُمْ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ أَمَّنْ یَمْلِکُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَمَنْ یُخْرِجُ الْحَیَّ مِنَ الْمَیِّتِ وَیُخْرِجُ الْمَیِّتَ مِنَ الْحَیِّ وَمَنْ یُدَبِّرُ الْأَمْرَ فَسَیَقُولُونَ اللَّهُ فَقُلْ أَفَلَا تَتَّقُونَ».
«بگو چه کسی شما را از آسمان و زمین روزی می دهد یا کیست که بر چشمها و گوشها حاکم است؟ و کیست که زنده را از مرده و مرده را از زنده برمی انگیزد و کیست که کار [جهان] را تدبیر می کند، زودا که خواهند گفت: الله؛ بگو پس چرا پروا نمی کنید» (یونس/۳۱)

الله متعال می فرماید:
«قُلْ لِمَنِ الْأَرْضُ وَمَنْ فِیهَا إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ (۸۴) سَیَقُولُونَ لِلَّهِ قُلْ أَفَلَا تَذَکَّرُونَ (۸۵) قُلْ مَنْ رَبُّ السَّمَاوَاتِ السَّبْعِ وَرَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِیمِ (۸۶) سَیَقُولُونَ لِلَّهِ قُلْ أَفَلَا تَتَّقُونَ(۸۷) قُلْ مَنْ بِیَدِهِ مَلَکُوتُ کُلِّ شَیْءٍ وَهُوَ یُجِیرُ وَلَا یُجَارُ عَلَیْهِ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ(۸۸) سَیَقُولُونَ لِلَّهِ قُلْ فَأَنَّی تُسْحَرُونَ» «بگو، اگر می دانید زمین و هرکس که در آن است، از آن کیست؟ زودا که می گویند از آنِ الله است، بگو آیا پند نمی گیرید؟ بگو پروردگار آسمانهای هفتگانه و عرش عظیم کیست؟ زودا که می گویند اینها از آنِ الله است. بگو پروا نمی کنید؟ بگو اگر می دانید ملکوت همه چیز به دست کیست؟ و کیست که امان می دهد و در برابر او نمی توان به کسی امان داد؟ زودا که می گویند: اینها از آنِ الله است. بگو: پس چگونه فریب داده می شوید؟» (مومنون:۸۴/۸۹)

حالا یک سوال کلیدی:
پس چرا با وجود اقرار آنها بر خالقیت الله و نفی صفت خالق از بتهایشان ،خداوند در جای جای قرآن آنها را با لفظ مشرک و مشرکان خطاب می کند؟؟

مقاله پیشنهادی

زهد رسول الله صلی الله علیه وسلم

عَنْ أبِی هُرَیْرَهَ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وسلم: «اللَّهُمَّ ارْزُقْ آلَ مُحَمَّدٍ …