قضای روزه رمضان واجب تر است یا شوال؟

ایا فرادرمانی یا کیهان درمانی در اسلام جایز هست؟ ۲- قضای روزه رمضان واجب تر است یا شوال؟

 

الحمدلله،

در مورد فرا درمانی اطلاعی نداریم. جهت بررسی حکم آن لازم به توضیحات کاملی در مورد این نوع روش درمانی بود. ولی در کل هر روش درمانی که در آن نوعی توکل به غیر الله و استمداد از امورات پنهانی و نیروهای شیطانی باشد حرام و گاهی شرک است. و بهتر است فرد از درمانهایی استفاده کند که محل شک و گمان نباشند تا خدای نکرده در دام گناه و شبهات نیافتد چنانکه پیامبر صلی الله علیه وسلم می فرمایند:

«من اتقی الشبهات فقد استبرأ لدینه وعرضه» (متفق علیه)، یعنی: “کسی که از شبهات دوری کند دینش و شرفش را (از عیب و نقص) حفظ کرده است”.

وهمچنین فرموده است: «دع ما یریبک إلی ما لا یریبک» (حدیث صحیح روایت ترمذی)، یعنی: “ترک کن آنچه را که ترا به شک می اندازد و چنگ زن به چیزی که ترا به شک نمی اندازد”، بنابراین وقتی نفس خود را یافتی که در چیزی شک دارد ترک آن چیز بهتر است.

 

اما در مورد مقدم دانستن روزه ی سنت ماه شوال بر قضای رمضان: علما رحمهم الله فرموده اند که قضای رمضان اولویت دارد زیرا اجل و مرگ نامعلوم است و ممکن است فرد فوت نماید و اگر روزه ی سنت شوال را بر قضای رمضان مقدم دارد، ممکن است فرد نتواند قضایش را جبران کند در حالیکه قضای رمضان بر گردن او باقی بماند زیرا قضای رمضان واجب است ولی شش روز ماه شوال مستحب می باشد و همیشه واجب مقدم بر استحباب است.

از طرفی پیامبر صلی الله علیه وسلم در حدیث صحیحی می فرمایند:

«مَنْ صَامَ رمضان ثم أَتْبَعَهُ سِتًّا من شَوَّال فَذَاکَ صِیَامُ الدَّهْر» «هر کس ماه رمضان و در پی آن شش روز از شوال را روزه بگیرد، آن برابر است با روزه ی دهر ( تمام عمر)». مسلم (۱۱۶۴)

در این حدیث فرموده : ” مَنْ صَامَ رمضان” یعنی: “هرکس ماه رمضان را روزه بگیرد، بعد شش روز از ماه شوال روزه باشد.

و این عبارت بدین معناست که فرد باید پس از گرفتن روزه ی رمضان، شش روز از ماه شوال را روزه بگیرد، پس اگر کسی قضای رمضان داشته باشد، در حقیقت هنوز روزه ی رمضان او کامل نشده و لذا گرفتن روزه ی سنت ماه شوال او نیز در حالتی که مقدم بر قضای رمضان شود با این حدیث منافات خواهد داشت.

خلاصه: کسی که قضای رمضان بر او لازم است بهتر آن است که ابتدا روزه های قضایی را کامل نموده سپس شش روز شوال را روزه بگیرد؛ زیرا اگر شش روز شوال بر روزهای قضا مقدم شود- با حدیث پیامبرصَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ که فرموده است که شش روز  شوال بعد از تکمیل روزه ی ماه رمضان باشد- از نظر ترتیب مطابقت نمی کند.

 

والله اعلم

وصلی الله وسلم علی محمد وعلی آله وأصحابه والتابعین لهم بإحسان إلی یوم الدین

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …