طائفه منصوره (گروه رستگار) (۸)

در مطالب گذشته گروه رستگار را تعریف کردیم و‌ گفتیم که پیامبر ﷺ می‌فرمایند: امت من در آخر الزمان ۷۳ فرقه می‌شود، همه آنها به جهنم می‌روند، مگر یک فرقه. و در شرح این حدیث گفتیم که منظور این است که این ۷۲ فرقه دیگر، مستقیما به بهشت وارد نمی‌شوند و اول باید طعم جهنم را بچشند و سپس آنهایی که خداوند اراده کند، از جهنم بیرون آورده می‌شوند و به بهشت می‌روند.
و در مورد فرقه ناجیه گفتیم که همیشه و در هر زمان این گروه وجود دارند و برحق هستند و علما نام آن گروه را «فرقه ناجیه»، «طائفه منصوره» و … گذاشته‌اند و برای آن نشانه‌ها و علائمی از احادیث رسول الله ﷺ بیان کردیم.
حالا نوبت به عقیده و باور این گروه می‌رسد، امیدواریم که با تطبیق هر چه بیشتر خود با این گروه، خداوند ما را جزو این گروه قرار دهد، آمین.

عقیده رستگاران (طایفه منصوره):
توحید و انواع آن:
توحید عبارت است از تنها دانستن خداوند در استحقاق عبادتی است که خداوند جهان بدان خاطر آفریده است.
خدای متعال فرمود:
﴿وَمَا خَلَقۡتُ ٱلۡجِنَّ وَٱلۡإِنسَ إِلَّا لِیَعۡبُدُونِ﴾ [الذاریات: ۵۶]
«آدمیان و جنیان را نیافریده‌ام، جز برای عبادتم».

و انواح توحید که تفصیل آن می‌آید از قرآن کریم گرفته شده است:
توحید ربوبیت:
مقصود از توحید ربوبیت آن است که شخص اقرار و اعتراف داشته باشد که خداوند بزرگ در آفریدن و به وجودآوردن آفریدگان یکتا و بی‌همتا است.
به این نوع توحید کفار قریش هم معتقد بودند، اما این امر سبب ورود آنان به اسلام نشد:
چنانکه خداوند در اشاره به این مطلب فرماید:
﴿وَلَئِن سَأَلۡتَهُم مَّنۡ خَلَقَهُمۡ لَیَقُولُنَّ ٱللَّهُۖ فَأَنَّىٰ یُؤۡفَکُونَ﴾ [الزخرف: ۸۷]
«اگر از آنان (مشرکان) بپرسی که چه کسی آنان را آفریده است؟ خواهند گفت: الله».
و در جایی دیگر می‌فرماید:
﴿قُلۡ مَن یَرۡزُقُکُم مِّنَ ٱلسَّمَآءِ وَٱلۡأَرۡضِ أَمَّن یَمۡلِکُ ٱلسَّمۡعَ وَٱلۡأَبۡصَٰرَ وَمَن یُخۡرِجُ ٱلۡحَیَّ مِنَ ٱلۡمَیِّتِ وَیُخۡرِجُ ٱلۡمَیِّتَ مِنَ ٱلۡحَیِّ وَمَن یُدَبِّرُ ٱلۡأَمۡرَۚ فَسَیَقُولُونَ ٱللَّهُۚ فَقُلۡ أَفَلَا تَتَّقُونَ﴾ [یونس: ۳۱]
«(به مشرکان) بگو: چه کسی از آسمان و زمین به شما روزی مى‌دهد؟ یا کیست که حاکم بر گوش و دیدگان است؟ و کیست که زنده را از مرده بیرون مى‌آورد، و مرده را از زنده بیرون مى‌آورد؟ و کیست که کار(هستی) را تدبیر مى‌کند؟ خواهند گفت: خدا. پس بگو: آیا پروا نمى‌کنید؟»

پس دانستیم توحید فقط یگانه ساختن خداوند در امر خلق نیست، بلکه این یگانه ساختن لازم است اما برای داشتن توحید کافی نیست، چون دیدیم که مشرکان قریش نیز به یگانه بودن خداوند در امر خلق اعتراف می‌کردند و با این حال اقرارشان آنان را در اسلام داخل نکرد، بلکه رسول الله ﷺ با آنان در راه خدا به جنگ پرداختند، و جان و مال آنان را حلال فرمودند.
پس مشکل اصلی آنان در مبحث دوم توحید است که ان شاء الله در مطلب آینده به آن می‌پردازیم.

مقاله پیشنهادی

دنیا، اینگونه آفریده شده است

روزی مارکس اویلیوس، یکی از فیلسوفان بزرگ دربار امپراطوری روم، گفت: امروز افرادی را ملاقات …