زنان مصیبت هستند!

آقای روزبهانی می‌نویسد: «محمد می‌گوید: من بعد از خودم هیچ مصیبتی،  فاجعه‌آورتر از زن برای مرد باقی نگذاشته‌ام. کلام محمد نسبت به زنان آن‌چنان ضد و نقیض است که هر عقل سالم در تجزیه آن‌ها می‌ماند…»(۱)
می‌گویم: عقل سالم این مسائل را به خوبی درک می‌کند، اما حساب عقل آقای روزبهانی از عقل سالم جداست! حدیث مورد استناد ایشان به این صورت است: «ما ترکت بعدی فتنه أضر على الرجال من النساء.»(۲) یعنی: «بعد از خود برای مردان، فتنه‌ای پرضررتر از زنان باقی نگذاشتم.»
همانگونه که می‌بینیم، لفظ «مصیبت» در حدیث نیامده و آن‌چه از پیامبر به ثبوت رسیده است، لفظ «فتنه» است. واژه‌ی «فتنه» در لغت به معنای وسیله‌ی آزمایش و سبب امتحان آمده است. ابن منظور در کتاب «لسان العرب» می‌فرماید: «معنی الفتنه الابتلاء والامتحان والاختبار.»(۳)  مانند همین در آیات قرآن کریم نیز وارد شده است، چنان‌که می‌خوانیم «إِوَاعْلَمُوا أَنَّمَا أَمْوَالُکُمْ وَأَوْلَادُکُمْ فِتْنَهٌ وَأَنَّ اللَّهَ عِنْدَهُ أَجْرٌ عَظِیمٌ»(۴) و همین آیه شبهه‌ای پیرامون حدیث مذکور باقی نمی‌گذارد، چرا که فرزندان را نیز «فتنه» دانسته است. شکی نیست که همسر نیکوکار و با ایمان از بهترین نعمت‌هایی است که خداوند به یک مرد نصیب می‌کند (۵) و فتنه بودن زنان چیزی نیست که در ذات آنان باشد، بلکه امری اکتسابی است.
————————————-
۱. قرآن کلام محمد، ص ۵۰
۲ . صحیح البخاری، ج ۷، ص ۸  ؛  صحیح مسلم، ج ۴، ص ۲۰۹۷
۳ . لسان العرب، ج ۱۳، ص ۳۱۷: «معنای فتنه، آزمایش و امتحان است.»
۴. الأنفال، آیه ۲۸ : «بدانید که اموال و فرزندان شما وسیله آزمایش شما هستند، و همانا اجر بزرگ نزد الله است.»
۵. پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند: «الدنیا متاع، وخیر متاع الدنیا المرأه الصالحه.» (صحیح مسلم، ج ۲، ص ۱۰۹۰)،  یعنی: «دنیا متاع بوده و بهترین متاع دنیا، همسر صالح است.»

مقاله پیشنهادی

شبهه مخالفان حدیث و آیه «در کتاب هیچ چیز را فرو نگذاشته‌ایم»

یکی دیگر از شبه‌هایی که مطرح می‌کنند فهم آن‌ها از فرموده‌‌ی خداوند و این آیه …