معیارهای انتخاب همسر در اسلام

آقای روزبهانی می‌گوید: «محمد زن را تنها به عنوان یک کالا می‌شناسد و امتیازاتی که یک زن می‌تواند دارا باشد تا مردی او را به همسری برگزیند عبارتند از: ۱٫دارائی زن… ۲٫اصل و نسب او، ۳٫زیبایی او  ۴٫دین او… می‌بینید برای کسی که ادعای پیامبری دارد و خودش را خاتم الأنبیاء خوانده، مؤمن بودن در مرحله آخر، پس از پول و اصل و نسب و زیبایی قرار دارد.»(۱)
می‌گویم: ظاهراً برای جناب دکتر افت دارد که نصی را به طور کامل نقل کند و چیزی از آن حذف نکند! حدیث رسول خدا صلی الله علیه وسلم به این صورت است: «تنکح النساء لأربع: لمالها، ولحسبها، ولجمالها، ولدینها، فاظفر بذات الدین تربت یداک.»(۲)  یعنی: «زن برای چهار چیز برای ازدواج انتخاب می‌شود، برای مالش، و حسب‌اش، و زیبایی‌اش، و برای دینی که دارد. پس زن دین‌دار را انتخاب کن، دست‌هایت خاک‌آلود شود!»(۳)
اکنون به خیانت این مرد در نقل بنگرید که چگونه انتهای حدیث را برداشته و زعم خود را مبنی بر اولویت نداشتن دین بر حدیث سوار می‌کند و در خیال و اوهام خود می‌گوید که این نقد علمی است و ما ناحق بودن اسلام را به اثبات رساندیم! در واقع طبق این حدیث، دارایی و حسب و زیبایی یک زن، در اولویت نیست، بلکه مؤمن و عفیف بودن یک زن است که به او ارزش می‌دهد! اگر خردگرایی به معنای خیانت علمی باشد، خداوند را برای دین پاک و منهج سالمی که داریم، سپاس می‌گوییم.
متأسفانه امروز در جامعه ایران و سایر کشورها می‌بینیم که شرایط سختی برای ازدواج قرار داده‌اند که این پیوند مقدس از دید جوانان، به هفت‌خان رستم شبیه شده که راه گذری از آن نیست، اما اسلام مسائل اقتصادی را در ازدواج به عنوان اولویت به حساب نمی‌آورد و طبق قول راجح در میان فقهاء، هم‌کفو بودن تنها در مسئله‌ی دین معتبر است و در مسائل اقتصادی اساسی ندارد. بلکه رسول خدا صلی الله علیه وسلم می‌فرماید: «إذا خطب إلیکم من ترضون دینه وخلقه فزوجوه، إن لا تفعلوه تکن فتنه فی الأرض وفساد عریض.» (۴) یعنی: «هرگاه خواستگاری نزد شما آمد که از دیانت و اخلاقش راضی بودید، دختر خود را به ازدواجش در بیاورید، اگر این کار را نکردید، فتنه و فساد گسترده‌ای در زمین به وجود خواهد آمد.»
این حدیث را با آن‌چه که در دنیای مادی‌گرای غرب می‌بینید،  مقایسه کنید و کمی فکر کنید که منطق اسلام چند قرن از آنان جلوتر است. آقای سیامک ستوده (فمینیست مشهور) می‌نویسد: «زن‌ها می‌دانند که زیبایی‌شان خریدار دارد و مردان نیز می‌دانند که برای زیبایی، مانند هر چیز دیگری، باید پول خرج کنند. ولی چرا همیشه این زن‌ها هستند که دنبال شوهر می‌گردند؟ زیرا زنان فروشنده‌اند و مردان خریدار، و طبق قواعد بازار همیشه این فروشنده است که باید به دنبال مشتری بگردد.» (۵) و هم‌چنین می‌نویسد: «آن کس که غیر سکسی می‌پوشد در پی سکس است، و کسی که سکسی می‌پوشد در پی چیزی جز سکس، یعنی در پی پول و امکانات اقتصادی.»(۶)  و نیز می‌گوید: «در برنامه‌های تلویزیونی نیز که در پربیننده‌ترین ساعت‌های روز (Prime Time) پخش می‌شوند… شخصیت‌های زن ده برابر بیش از شخصیت‌های مرد لباس‌های تحریک‌کننده بر تن دارند.»(۷)
آیا زنان در دیدگاه اسلام در حد یک کالا افت ارزش داشته‌اند، یا این‌که در دنیای غیر اسلامی زنان را وسیله‌ای برای خاموشی حریق شهوت خود ساخته‌اند و از آنان به نام آزادی، سوء استفاده می‌کنند؟! این مسئله محدود به قرن اخیر نیست، بلکه در اروپای قدیم نیز این مسئله رایج بود و بسیاری از مردم ازدواج را وسیله‌ای برای انتقال ثروت قرار داده بودند! این همان دنیایی است که آقای روزبهانی و امثال ایشان مردم را به آن‌جا دعوت می‌کنند، و به راستی که چه بدجایگاهی است…
———————————–
۱. قرآن کلام محمد، صص ۵۱-۵۰
۲. سنن أبی داود، ج ۲، ص ۲۱۹
۳ . عبارت «دست‌هایت خاک‌آلود شود»، کنایه‌ای است که برای تأکید و تشویق به کار می‌رود.
۴ . سنن الترمذی، ج ۲، ص ۳۸۵  –  شیخ ناصر الدین البانی رحمه الله آن را در سلسله الأحادیث الصحیحه تصحیح کرده است.
۵. زن و سکس در تاریخ، ص ۱۶
۶. همان، ص ۵۵
۷. همان، ص ۸۰

مقاله پیشنهادی

شبهه مخالفان حدیث و آیه «در کتاب هیچ چیز را فرو نگذاشته‌ایم»

یکی دیگر از شبه‌هایی که مطرح می‌کنند فهم آن‌ها از فرموده‌‌ی خداوند و این آیه …