روشی عجیب برای حلال کردن ازدواج مجدد پس از طلاق سوم!‏

مردی زنش را سه طلاق داد، مرد خواست که دوباره آن زن را بگیرد پس زن با یک بچه شیر خواره بوکالت پدربچه ازدواج کرد، زن آلت بچه را درداخل فرجش داخل کرد، بعداً بچه را شیر داد. پس زن  دوباره با شوهر اولش ازدواج کرد. حکم آنها چیست؟

الحمدلله،

این عمل حرام و گناه است و با این روش غیر شرعی آن مرد نمی تواند زنش را بازگرداند.

هرگاه زن سه طلاق داده شود، حتما و حتما باید با اختیار خود (نه با زور یا قراردادی) با مرد دیگری ازدواج کند و با آن مرد نزدیکى کند، بعد آن شوهر جدید با اختیار خود (نه با زور یا قراردادی) زن را طلاق دهد، آنگاه زن می تواند با مرد اول یعنی شوهر اولش دوباره ازدواج و زندگی کنند، تنها راه شرعی همین است، و هیچ راه دیگری وجود ندارد که آن زن و مرد دوباره با هم زندگی کنند، چنانکه الله تعالی می فرماید:

﴿فَإِنْ طَلَّقَهَا فَلا تَحِلُّ لَهُ مِنْ بَعْدُ حَتَّى تَنْکِحَ زَوْجاً غَیْرَهُ﴾. (البقره: ۲۳۰).

یعنی: «اگر زن را ( برای سوم بار ) طلاق داد برایش حلال نیست؛ مگر آن که با شوهری دیگر ازدواج کند»

در غیر اینصورت عمل آنها حرام است چرا که دیگر نکاح باطل شده و میان آنها جدایی افتاده و نامحرم هم شده اند، و اگر نزد هم زندگی کنند بعنوان زنا محسوب می شود که حد آن سنگسار است.

این روش که در سوال اشاره شده، تا حدودی شبیه نکاح محلل است، و نکاح تحلیل یا محلل عبارت است از حلال گرداندن نکاح زنی که طلاق سوم داده شده برای همسر اولش که او را سه طلاقه کرده است؛ به این ترتیب که زنى که سه بار طلاق داده شده است با مرد دیگرى توافق میکند که با او ازدواج و آمیزش کند ولى سپس او را طلاق دهد تا بتواند به شوهر اول برگردد، و از آنجاییکه در این نوع ازدواج در واقع نوعى مکر و حیله بکار گرفته شده است و ازدواج بر روال طبیعى نیست، کسى که این کار را میکند ملعون است.

بنا به حدیث صحیح داریم که؛«لعن رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم المحلل و المحلل له»

«پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم محلل (حلال کننده زنی که سه طلاق شده) و محلل له (مردی که زن برایش حلال شده – شوهر اول) را لعنت کرده است».(أبوداود واحمد والنسائی والترمذی وابن ماجه).

و پیامبر صلی الله علیه و سلم فرمود:« لعن الله المحلل والمحلل له»

‌خداوند محلل و کسی‌که برای او محلل‌ گرفته می‌شود یعنی شوهر اولی‌، هر دو را نفرین‌کرده  است‌.  بروایت  ترمذی ‌که  آن  را  حسن  صحیح  دانسته است‌.

از عمر بن نافع از پدرش رضی الله عنه روایت است:

(جاء رجل إلی ابن عمر رضی الله عنهما فسأله عن رجل طلق أمرأته ثلاثا، فتزوجها أخ له من غیر مؤامره منه لیحلها لأخیه، هل تحل للأول؟ قال : لا، إلا نکاح رغبه، کنا نعد هذا سفاحا علی عهد رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم)[الإرواء ۶/۳۱۱]

«مردی نزد ابن عمر رضی الله عنه آمد و از او درباره مردی سؤال کرد که همسرش را سه بار طلاق داده است و یکی از برادران (دینی‌اش) بدون داشتن هیچ حیله و نقشه‌ای او را به ازدواج خود درآورده تا او را برای برادرش حلال کند آیا (این زن) برای (شوهر) اول حلال می‌شود؟ ابن عمر گفت: نه، مگر اینکه ازدواج از روی میل و رغبت (و بدون قصد تحلیل) باشد؛ چون ما در زمان رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم این کار را زنا به حساب می‌آوردیم».

البته اگر مرد زنش را با یک لفظ سه طلاق دهد، قول راجح اینست که یک طلاق محسوب می شود، لذا مرد می تواند در مدت عده با شهادت دو نفر مسلمان زنش را بدون نیاز به چیزی نزد خود بازگرداند.

در مورد حکم طلاق سه گانه با یک لفظ به فتوای (۲۳۰۸) و (۲۳۰۷) مراجعه کنید.

والله اعلم

مقاله پیشنهادی

طغیان علیه نبوت محمد صلی الله علیه وسلم

انکار مفاهیم، معانی پی در پی و جایگذاری کلمات شریعت و تقسیم بندی قرآن و …