رمضان در آینه‌ی تاریخ(۱)

  • د/ امراء

 

با تبریک فرا رسیدن عید مبارک فطر، و آرزوی اینکه خداوند طاعات و عبادات همه را در ماه مبارک رمضان مورد قبول درگاه کرم و سخاوت خویش قرار دهد. و سالیان سال ما را شرفیاب همراهی رمضان گردانیده از نعمت شب قدر بهره‌مند کند. تاریخ رمضان تاریخی است بسیار جالب و شیوا و خوانا، بر آن شدیم که شمه‫ای از این تاریخ را در اختیار خواننده گرامی قرار دهیم، بدین امید که در آینده شما خوانده عزیز به ما یاری رسانده، تا این دفتر تاریخ را پربارتر کنیم.

ش روزهای رمضان در آینه‌ی تاریخ
۱)        اول رمضان ۱٫      نزول جزوه‌های ابراهیم (ع):

در اولین شب ماه مبارک رمضان صحیفه‌ها یا جزوه‌های آسمانی که خداوند متعال برای ملت ابراهیم مقرر کرده بود بر آنحضرت نازل شد.

۲٫      اولین رمضانی که مسلمانان روزه گرفتند:

اولین رمضانی که مسلمانان روزه گرفتند روز یکشنبه ۱/ رمضان/سال دوم هجری مصادف با ۲۶/فروری/۶۲۴م بود. و آورده‌اند حکم فرضیت روزه رمضان در روز شنبه اول شعبان سال دوم هجری بر مسلمانان مقرر شد.

۳٫      پیشتازان فتح اسلامی وارد مصر شدند:

در اولین روز رمضان سال ۲۰هـ مصادف با ۱۳/اوت/۶۴۱م، در زمان خلافت حضرت عمر بن الخطاب (رض) طلائع و پیشتازان لشکر خیر و برکت و سازندگی اسلامی برهبری سردار شجاع عمروبن العاص (رض) وارد مصر شدند. و از آن پس مصر به آغوش اسلام گروید.

۴٫      محاصره دژ بابلیون:

در اولین روز رمضان سال ۲۰هـ مصادف با ۱۳/اوت/۶۴۱م ، سردار قهرمان عمرو بن العاص پس از شکست لشکر روم دژ بابلیون را به محاصره درآورد.

۵٫      آغاز فتح اسپانیا

در اولین روز رمضان سال ۹۱هـ مصادف با ۷۱۰م اولین پیشتازان لشکر شکست ناپذیر اسلام برهبری طریف بن مالک بربری به سواحل جنوبی اندلس ـ اسپانیای امروزی ـ رسیدند و مرزهای جنوبی این کشور را گشودند. سردار نامی اسلام موسی بن نصیر فرمانده‌اش طریف بن مالک را مأموریت داده بود تا راه را برای فتح اروپا هموار سازد.

۶٫      ولادت مفکر اسلامی “شکیب ارسلان”.

در اول رمضان/۱۲۸۶هـ موافق با ۲۵/دسامبر/۱۸۶۹م، نویسنده و ادیب نامدار شکیب ارسلان چشم بجهان گشود. ایشان در راستای وحدت و همبستگی جهان اسلام تلاشهای بیدریغی بخرج دادند.

۷٫      تجاوز ناجوانمردانه‌ی نیروهای ددمنشانه‌ی صهیونیستی به فلسطین اشغالی:

در اول رمضان سال /۱۴۲۵هـ مصادف با ۱۵/اکتبر/۲۰۰۴م، ارتش خون آشام اسرائیلی با شعار ” روزهای حسرت” بسر رسید، به شمال غزه حمله برد که در نتیجه‌ی آن ۱۱۰ مسلمان منجمله ۳۰ کودک خوردسال بشهادت رسیدند.. و بیش از ۴۰۰ نفر که بیشترین آمار آنها را کودکان تشکیل می‌دادند بشدت مجروح گشتند.                                                  

۲)        دوم رمضان ۱٫      جنگ “بلاط الشهداء

در دوم رمضان سال ۱۱۴هـ مصادف با ۲۶/اکتبر/۷۲۳م، آتش جنگ بین لشکر مسلمانان برهبری “عبدالرحمن الغافقی” و لشکر اروپا به سرکردگی “شارل مارتل” شدت گرفت. این جنگ در بین دو شهر “تور” و “بواتییه” در فرانسه روی داد. این جنگ از اواخر شعبان شروع شد و تا اوائل رمضان به مدت ده روز جریان داشت.

۲٫      فتح مغرب میانه

در دوم رمضان سال ۸۲هـ لشکر اسلامی در شمال آفریقا بین دو دشمن سرسخت؛ رومیان و بربرها قرار گرفت. رهبری بربرها را زنی که “جادوگر ـ کاهن” نامیده می‌شد بر عهده داشت. این زن توانسته بود بربرها را زیر یک پرچم در مقابل مسلمانان متحد کند. و سالیان درازی را با مسلمانان در ستیز بود. لشکر مسلمانان برهبری زهیر بن قیس نتوانسته بود او را شکست دهد. تا اینکه سردار شجاع اسلام حسان بن نعمان بدوپیوست و در رمضان سال ۸۲هـ توانست بر لشکریان دشمن پیروز گشته سرزمینهای مغرب میانه را آزاد گرداند.

۳٫      سقوط حکومت امویان و برپایی دولت عباسی

در دوم رمضان سال ۱۳۲هـ مصادف با ۱۳/آپریل/۷۵۰م عبدالله ابو العباس توانست دمشق را بتصرف خود درآورد. و بدینصورت حکومت امویان سقوط کرد و دولت عباسیان بپا خواست.

۴٫      ولادت فیلسوف و تاریخ نویس مشهور ابن خلدون

در دوم رمضان/۷۳۲هـ موافق با ۲۷/می/۱۳۳۲م مؤرخ نامدار و فیلسوف مشهور جهان عبدالرحمن بن خلدون چشم بجهان گشود.

 

۳)        سوم رمضان ۱٫      وفات فاطمه زهراء رضی الله عنها

در سومین روز رمضان مصادف با ۲۱/ نوامبر/۶۳۲م، جگر گوشه‌ی پیامبر اکرم (ص) فاطمه‌ی زهراء همسر گرانقدر حضرت علی مرتضی (رضی الله عنه) و مادر سروران جوانان بهشت حضرت حسن و حسین (رضی الله عنهما) و مادر ام کلثوم همسر عمر بن الخطاب (رضی الله عنهما) دار فانی را وداع گفته بسوی سعادت جاودانی پر کشید.

۲٫      حادثه‌ی تحکیم

در ۳/رمضان/۳۷هـ مصادف با ۱۱/فبرایر/۶۵۸م پس از دو فتنه‌ی مشهور؛ “جنگ جمل” بین لشکر مدینه به رهبری امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب و بین لشکر طلحه و زبیر، و “جنگ صفین” بین سپاه امیر المؤمنین و لشکریان شام مذاکرات صلحی که بحادثه “تحکیم” شهرت یافت بوقوع پیوست. همگام با این حادثه گروه بسیاری از لشکریان امیرالمؤمنین از او کناره گرفتند که “خوارج” نامیده می‌شوند. همزمان با این تاریخ معاویه بر مصر چیره گشت. (خداوند از همه یاران پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و سلم ـ خشنود و راضی بادا، و بکرم و سخاوت خویش از گناهان و کوتاهیهای ما و آنها درگذرد).

۳٫      چیره شدن بنی بویه بر بغداد

در ۳/ رمضان /۴۱۸هـ ، ابو طاهر جلال الدوله پادشاه بنی بویه، پس از بیرون رفتن خلیفه‌ی وقت القادر از شهر و ملاقات با او و گرفتن عهد و میثاق از او وارد بغداد شد. و اینچنین جلال الدوله بغداد را به تصرف خود درآورد.

۴٫      شهادت سرداری نمونه

در ۳ / رمضان/۱۳۰۷هـ مصادف با ۲۲/ اوریل/۱۸۹۰م سردار نامدار مسلمان “رابح بن زبیر” بنیانگذار اولین دولت اسلامی در “تشاد” پس از حمله‌ی استعمارگران فرانسوی و اشغال “دیکوا” پایتخت کشور او ، به شهادت رسید.

 

۴)        چهارم رمضان ۱٫      فتح شهر بلغراد

در ۴ / رمضان / ۹۲۷هـ موافق با ۸/ اوت/۱۵۲۱م، مجاهدان دلیر و جان بر کف خلافت عثمانی توانستند شهر بلغراد را که دروازه‌ی اروپای میانه و پرقدرت ترین دژ حمایت آن بود را درهم کوبیده فتح نمایند. و مردم مظلوم این شهر را از بردگی پادشاهان زور و کلیسا رهایی داده بسوی بندگی خدای یکتا دعوت کنند. پیش از این عثمانیان در سالهای ۱۴۴۱م، و۱۴۵۶م، و ۱۴۹۲م این شهر را مورد محاصره قرار داده بودند ولی پیروزی با آنها یاری نکرده بود. و بالأخره در زمان سلطان قانونی این شهر اسلام را به آغوش گرفت.

۲٫      اعلان جنگ با آلمان

در ۴/ رمضان/۱۰۷۳ هـ موافق با ۱۲/آوریل/۱۶۶۳م دولت خلافت اسلامی عثمانی پس از ۷۶ سال که از معاهده “سیتفاتوروک” که آتش جنگ بین آنها را خاموش کرده بود بر علیه آلمان اعلان جنگ کرد. این اعلان جنگ از اینرو اتفاق افتاد که آلمانیها معاهده را زیر پا نهاده دژ بسیار محکمی را بر مرز دولت اسلامی عثمانیها برپا کردند!..

 

 

۵)        پنجم رمضان
  1. ولادت عبدالرحمن داخل:

در ۵ /رمضان/۱۱۳هـ موافق با ۹/نوامبر/۷۳۱م بنیانگذار دولت امویان در اندلس ـ اسپانیای امروزی ـ عبد الرحمن داخل مشهور به “شاهین قریش” چشم بجهان گشود.

  1. بازگشت شهر انطاکیه به آغوش اسلام:

در ۵/ رمضان/۶۶۶هـ موافق با ۱۹/مه/۱۲۶۸م مسلمانان بیاری خداوند متعال، برهبری سردار شجاع بیبرس  توانستند شهر انطاکیه را پس از ۱۷۰ سال اسارت از چنگال صلیبیان بیرون کشند. این شهر دومین امارتی بود که استعمارگران اروپایی توانسته بودند پس از امارت “رها” در سال ۴۹۱هـ/۱۰۹۷م در مشرق زمین برپا کنند.

  1. کشتار وحشیانه‌ی مسلمانان توسط دژخیمان صهیونیستی در شهر “اللد”:

در ۵/ رمضان/۱۳۶۷هـ موافق با ۱۱/ژوئیه/ ۱۹۴۸م، گروهان کماندوز صهیونیستی به سرکردگی “موشیه دیان” به شهر اللد در فلسطین اشغالی شبیه خون زده، شهر را زیر باران توپخانه‌ی وحشی خود تارومار کردند و بیش از ۴۲۶ مسلمان را بخون کشیدند. پس از اشغال شهر مردم را در استادیوم شهر جمع کرده، جوانان را به اسارت گرفتند. و به مردم تنها نیم ساعت مهلت دادند تا شهر را پای پیاده بدون هیچ آب و غذایی ترک گویند. در این هجرت اجباری تعداد بسیار زیادی از زنان و کودکان و پیران در راه جان باختند!..

 

 

مقاله پیشنهادی

خودت تاریخ خود را بنویس

در شدت گرما و ساعتی قبل از نماز ظهر، در حرم نشسته بودم؛ دیدم پیرمردی …