رمضان در آینه‌ی تاریخ(۲)

  1. نزول تورات

در ششم رمضان کتاب آسمانی تورات بر پیامبر خدا حضرت موسی (علیه السلام) نازل شد. این کتاب بعدها توسط یهودیان ـ کلیمیان ـ  بکلی تحریف گشت.

  1. فتح سرزمین سند

در ۶/رمضان/۶۳هـ موافق با ۱۴/مه/۶۸۲م در آخرین روزهای حکومت ولید بن عبد الملک مسلمانان برهبری محمد بن القاسم لشکریان هند را در کنار رودخانه‌ی سند شکست دادند و سرزمین سند را از یوغ ظلم و ستم آنها آزاد کردند.

  1. فتح عموریه

در ۶/رمضان/۲۲۳هـ موافق با ۳۱/ژوئیه/۸۳۸م، معتصم خلیفه‌ی شجاع عباسی به فریاد دادخواهی مردم ستمدیده‌ی عموریه لبیک گفت. و این شهر را از چنگ صلیبیان حاقد و مسیحیان ظالم آزاد نمود.

  1. پیروزی مسلمانان بر صلیبیان

در۶/ رمضان/۵۳۲هـ موافق با ۱۷/مه/۱۱۳۸م مسلمانان برهبری سردار دلیرشان عماد الدین زنکی کمر صلیبیان را در شمال سرزمینهای شام در شهر حلب بزمین زدند.

 

۱٫      مسجد جامع ازهر مرکز علم و عبادت

در ۷/رمضان/۳۶۱هـ ، موافق با ۹۷۱م برای اولین بار در مسجد جامع ازهر در قاهره نماز گزارده شد. و از آنروز ازهر به عنوان دانشکده‌ی علم و دانش و مرکز نماز و عبادت شناخته شد.

۲٫      قاهره پایتخت فاطمیان

در۷/رمضان/۶۳۲هـ المعز خلیفه فاطمی قاهره را بعنوان پایتخت فاطمیان اعلام کرد. پیش از این شهر “مهدیه” پایتخت آنها بود. فاطمیان یکی از صدها فرقه‌ی شیعه هستند. آنها مدتها بر مصر حکومت راندند. و با گذشت زمان چون سایر فرقه های شیعه‌ که فرصت حکومترانی پیدا کرده اند ظلم و ستمشان از حد گذشت و فریاد دادخواهی مظلومان گوش فلک را کر کرد. و بدعتهایشان کاسه‌ی صبر و تحمل مردم را لبریز نمود تا جایی که یکی از پادشاهانشان ادعای نائب مهدی بودن، و سپس ادعای مهدویت، و پس از آن ادعای نبوت و خدایی نمود!!

سرانجام آنها در آتش ظلم و بدعتها و خرافات خود سوختند. و بطور کلی از تاریخ مصر برچیده شدند.

 

۱٫      غزوه تبوک (العسره):

۸/ رمضان سال ۹ هجری موافق با ۱۸/دسامبر/۶۳۰م میعادگاه غزوه تبوک برهبری رسول خدا (صلی الله علیه وسلم) بود. سپاه اسلام بیاری خداوند متعال پس از بدست آوردن مکاسب نظامی و سیاسی بسیاری توانست در همان ماه رمضان بمدینه برگردد.

۲٫      شکست غزنویان:

در ۸/ رمضان/۴۳۱هـ موافق با ۲۳/مه/۱۰۴۰م طغرل بک پادشان سلجوقیان لشکر غزنویان را در “دندانکان” شکست داد. و بر خراسان چیره گشت و غزنویان را مجبور ساخت تا حکومت سلجوقیان را بعنوان نیرومندترین دولت منطقه بشناسند.

۳٫      حکومت سلطان ألب أرسلان:

در ۸/ رمضان/۴۵۵هـ موافق با ۴/ سبتامبر/۱۰۶۰م، سلطان سلجوقی “ألب أرسلان” پس از مرگ عمویش سلطان “طغرل بک” بنیانگذار واقعی دولت سلجوقیان به کرسی نشست. “ألب أرسلان” یکی از نامدارترین مردان تاریخ بشمار می‌آید. و او بیاری حق پیروزی جاویدان مسلمانان بر رومیان در معرکه‌ی “ملاذکرد” را رقم زد.

۴٫      وفات دعوتگر نامدار مصری استاد عباس سیسی:

در ۸/ رمضان/۱۴۲۵هـ موافق با ۲۲/اکتبر/۲۰۰۴م استاد عباس سیسی از شاخصترین نامهای دعوتگران اسلامی معاصر به لقاء الله پیوست. ایشان از جمله شاگردان امام شهید حسن البنا مؤسس جماعت اخوان المسلمین بودند. مشهورترین کتاب ایشان “دعوت بسوی خدا محبت است” می‌باشد که بعدها نمادی شد از یک مدرسه‌ی دعوت بسوی اسلام.

 

  1. موسی بن نصیر در مسیر پاکسازی اندلس:

در ۹/ رمضان/۹۳هـ موافق با ۱۸/ژوئیه/۷۱۲م سردار شجاع اسلام موسی بن نصیر برای پاکسازی سرزمین اندلس و راندن لشکریان ظلم و ستم صلیبی از آن و رهایی مظلومان از یوغ بردگی آنها کمر همت بست و شهرهای اشبیلیه و طلیطله را فتح نمود.

  1. حادثه‌ی بلاط شهداء:

در ۹/ رمضان/۱۱۴هـ موافق با اکتبر/۷۳۲م حادثه‌ی دردناک میدان شهیدان در ( تور ـ بواتیه ) فرانسه بین لشکر اروپائیان برهبری “شارل مارتل” و گروهان اسلامی به سرلشکری “عبدالرحمن غافقی” بوقوع پیوست. در این حادثه مسلمانان شکست خوردند و سرلشکرشان کشته شد. اروپائیان از این حادثه افتخار آمیزشان به جنگ تور یا بواتییه یاد می‌کنند.

  1. فتح صقلیه:

در ۹/ رمضان/۲۱۲هـ موافق با ۱/ دسامبر/ ۸۲۷، کشتیهای مجاهدان اسلامی برهبری زیاد بن أغلب در سواحل جزیره صقیله لنگر انداخت و توانستند این جزیره را از یوغ بردگی صلیبیان رهایی دهند.

  1. شکست بابک خرمی:

در ۹/ رمضان/۲۲۲هـ موافق با ۸۳۷م، سردار حیدربن کاوس الأشروسنی ـ مشهور بنام أفشین ـ که از سوی معتصم خلیفه عباسی مأموریت داشت بابک خرمی را شکست دهد توانست شهر “البذ” مرکز آنها را تسخیر کند.

بابک پا به فرار گذاشت ولی افشین توانست او را همراه با برخی از پیروانش دستگیر کرده به سامرا ببرد. و در آنجا همه آنها کشته شدند. و بدینصورت گروهک بابک خرمی که بیش از ۲۰ سال مایه درد سر مسلمانان بود متلاشی شد.

  1. معرکه زلاقه:

در ۹/ رمضان/۴۷۹هـ موافق با ۱۷/دسامبر/۱۰۸۶م یوسف بن تاشقین سردار لشکر مرابطین توانست بر سپاهیان اروپائی به سرکردگی فونس ششم در جنگ زلاقه پیروز گردد. فونس بهمراهی شش تن از سربازانش توانست از میدان کارزار فرار کند.

  1. پیوستن مجاهدان حجاز به برادران مصریشان در جنگ علیه استعمار فرانسه:

در ۹/ رمضان/۱۲۱۳هـ موافق با ۱۸/فروری/۱۸۹۹م اولین گروهان جوانان مجاهد حجاز برای شرکت در جهاد علیه استعمارگران صلیبی فرانسه به بندرگاه “القیصر” در مصر رسیدند.

  1. وفات استاد مصطفی مشهور:

در بعد ازظهر روز پنج شنبه ۹/رمضان/۱۴۲۳هـ موافق با ۱۴/نوامبر/۲۰۰۲م مصطفی مشهور پنجمین مرشد عام جماعت إخوان المسلمین و یکی از دعوتگران سرشناس جهان اسلام، پس از سالها جهاد و از خود گذشتگی و خدمت به اسلام و مسلمین دار فانی را بدرود گفت. او در ۱۵/سبتامبر/۱۹۲۱م در روستای سعدیین در شرق مصر بدنیا آمده بود. “توشه راه” و بسیاری از کتابهای او به فارسی ترجمه شده است. استاد مصطفی مشهور از حامد ابو نصر چهارمین رهبر جماعت اخوان المسلمین نقل می کرد که اودوستی و محبت ” اهل سنت ایران ” را از ایمان می دانست. و به حدیث پیامبر اکرم (صلی الله علیه وسلم) که فرمودند: “دوستی انصار از ایمان است”. استناد می کرد. و خطاب به آنها می گفت: شما انصار و یاران دین خدا در سرزمینی هستید که دین خدا را جز شما در آنجا یار و یاوری نیست!..

۱٫      وفات مادر مؤمنان خدیجه‌ی کبری:

در ۱۰/ رمضان پس از ده سال از به پیامبری برگزیده شدن رسول اکرم (صلی الله علیه وسلم) ـ۳ سال قبل از هجرت به مدینه ـ موافق با سال ۶۲۰م مادر مؤمنان خدیجه دختر خویلد همسر گرانقدر پیامبر و اولین زنی که به اسلام پیوست به دیار جاویدان پر کشید. سال وفات ایشان را مسلمانان به سال غم و اندوه نامگذاری کردند.

۲٫      حرکت بسوی فتح مکه

در ۱۰ رمضان /۸ هـ موافق با ۱/ینایر/۶۳۰م سپاه اسلام از مدینه بسوی مکه حرکت کرد. سال هشتم هجری سال فتح نامیده می‌شود. با فتح مکه دولت اسلامی شکوفایی یافت و آن فجر پیروزی بر همه شبه جزیره عربستان بود.

۳٫      کشته شدن ولید فرزند معاویه:

در ۱۰/ رمضان /۱۳۲هـ موافق با ۲۱/ آوریل/۷۵۰م ولید فرزند معاویه پادشاه اموی کشته شد.

۴٫      کشته شدن نظام الملک:

در ۱۰/ رمضان/۴۸۵هـ موافق با ۱۳/ اکتبر/۱۰۹۲م نهاوند نظام الملک ابو الحسن علی بن اسحاق که مدت ۳۰ سال وزارت سلطان ألب ارسلان و پس از او فرزندش ملکشاه را بعهده داشت به قتل رسید. نظام الملک مردی دانشمند و سخاوتمند و بردبار بود. او به برپایی مدارس و دانشگاههای علمی در سرزمینهای اسلامی شهرت دارد. مدارس نظامیه یادگار اوست.

۵٫      نبرد منصوره:

در ۱۰/ رمضان/۶۴۸ موافق با سال ۱۲۵۰م اولین پادشاه زن مصری شجره الدر ( همسر پادشاه صالح ایوب) در نبرد منصوره بر پادشاه صلیبیان مهاجم لویس نهم پیروز شد. و لویس به اسارت درآمد و بسیاری از سپاهیانش بدرک واصل شدند.

۶٫      جنگ ۶/اکتبر ۱۹۷۳م:

در ۱۰ / رمضان ۱۳۹۳ هـ موافق با ۶ / اکتبر۱۹۷۳م سپاهیان مصری توانستند در نبرد “عبور” بر لشکر صهیونیستی یهود پیروز گردند. این پیروزی بعد از جنگهای بسیاری که عربها از یهود شکست خوردند نصیب مصریان شد.

 

۱٫      شهادت سعید بن جبیر:

در ۱۱/رمضان/۹۵هـ موافق با سال ۷۱۴ م حجاج بن یوسف ثقفی از والیان ظالم و ستمگر امویان تابعی و دانشمند  و عالم برجسته سعید بن جبیر را بشهادت رسانید.

۲٫      ابتدای دعوت عباسیان در خراسان:

در ۱۱ / رمضان/۱۲۹ هـ مصادف با ۲۵/ مه/۷۴۷ م ابو مسلم خراسانی مردم را به شورش بر علیه امویان و طرفداری از عباسیان دعوت کرد.

۳٫      وفات جنگیزخان:

در ۱۱/ رمضان/۶۲۴هـ موافق با ۱۵/ اوت/۱۲۲۷م بنیانگذار امپراطوری مغولهای خونخوار تیموجین پسر یسوکای بهادر مشهور به جنگیز خان پس از سالها ظلم و ستم و خونریزی مرد. تاریخ او را بعنوان یکی از وحشی ترین سرداران و جنگجویان خون آشام معرفی می کند. که بدترین جنایتها را در حق بشریت انجام داده. شهرهای بسیاری از جمله بغداد مرکز علم و دانش مسلمانان را با خاک یکسان نمود. و هزاران هزار از شاهکارهای علمی دانشمندان مسلمان برای همیشه نابود شد!

۴٫      تهدید هولاکو به خلیفه مستعصم بالله:

در ۱۱/ رمضان /۶۵۵هـ مصادف با ۲۱/ سبتامبر/۱۲۵۷م هولاکو سرلشکر جنگجویان مغول نامه‌ای تهدید آمیز به مستعصم بالله خلیفه عباسی فرستاد و از او خواست تا تسلیم شود و بغداد را به او واگذار کند. در آنزمان جهان اسلام چون امروز طعمه‌ی هوسرانی سردمداران خود شده بود و مسلمانان از تفرقه و جدایی رنج می‌بردند. خلیفه عباسی وقت چون توان مقاومت در مقابل مغولها را نداشت شهر را به امید رحمت مغولها بدون مقاومت بدانها سپرد. و مغولها آنرا با خاک یکسان نموده موجود زنده ای بر جای نگذاشتند!

۵٫      پیروزی عثمانیها بر ددمنشان صفوی:

در ۱۱ / رمضان/۹۸۶هـ مصادف با ۱۱ / نوامبر/۱۵۷۸م، سپاهیان خلافت اسلامی عثمانی بر لشکر خون آشام صفوی در جنگ “شماهی” در شمال قفقاس پیروز شدند. در این جنگ ۱۵ هزار تن از لشکریان صفوی کشته شدند. صفویان در تلاش بودند بر جهان اسلام چیره گردند و همه جهان را با زور شمشیر مجبور به پذیرفتن مذهب شیعه صفوی کنند. درست همان جنایتی که در ایران مرتکب شدند!..

صفویان در طول تاریخشان چون خنجر خیانتی بودند که خلافت اسلامی را همیشه مورد تهدید قرار می داد. و باعث شدند گسترش فتوحات اسلامی در اروپا بکلی متوقف شود. از اینجاست که دنیای غرب مسیحی تا امروز خود را مدیون ایران می داند. آنها می گویند: اگر صفویان نمی بودند امروز تمام اروپا مسلمان شده بود!..

 

مقاله پیشنهادی

خودت تاریخ خود را بنویس

در شدت گرما و ساعتی قبل از نماز ظهر، در حرم نشسته بودم؛ دیدم پیرمردی …